Gammal(?) tryckknappsskylt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
Gammal(?) tryckknappsskylt
Var ute på promenad i dag och såg den här skylten på en stolpe. Nån som vet när den är ifrån? Såg rätt gammal ut och jag har inte sett den förr.

Daniel Mott
Jag har nyligen lagt märke till en sådan klisterlapp. Kanske samma?
Kan det vara så att stolpen legat i förråd ett tag och sedan blivit använd igen? För den har ju fel färg också!
Men visst kommer jag ihåg att dessa lappar var vanliga en gång i tiden. Mins dock inte när!
Apropå budskapet så fungerar ju sådana här knappar på det viset att om ingen tryckt så blir det ingen grön gubbe när det 'borde' bli det enligt de olika röd/gröna faserna!
Men många tycks tro att det blir grönt tidigare om många trycker. I själva verket så är det alltså så att har någon tryckt, och den lilla signallampan på tryckknappslådan lyser, då har det ingen betydelse om man trycker igen.
Nackdelen med detta system är att om man kommer fram till övergångsstället någon sekund för sent så är det röd gubbe, fast det "borde" vara grön. Men jag tror att det finns platser där det blir grönt när man trycker även om den fasen redan är påbörjad. Bara det finns tillräcklig tid kvar.
Det här blev kanske lite rörigt?
Kan det vara så att stolpen legat i förråd ett tag och sedan blivit använd igen? För den har ju fel färg också!
Men visst kommer jag ihåg att dessa lappar var vanliga en gång i tiden. Mins dock inte när!
Apropå budskapet så fungerar ju sådana här knappar på det viset att om ingen tryckt så blir det ingen grön gubbe när det 'borde' bli det enligt de olika röd/gröna faserna!
Men många tycks tro att det blir grönt tidigare om många trycker. I själva verket så är det alltså så att har någon tryckt, och den lilla signallampan på tryckknappslådan lyser, då har det ingen betydelse om man trycker igen.
Nackdelen med detta system är att om man kommer fram till övergångsstället någon sekund för sent så är det röd gubbe, fast det "borde" vara grön. Men jag tror att det finns platser där det blir grönt när man trycker även om den fasen redan är påbörjad. Bara det finns tillräcklig tid kvar.
Det här blev kanske lite rörigt?

Så länge sen var det nog inte för de gröna stolparna kom ju först i mitten av 1990-talet. Innan dess fanns nog skyltarna åtminstone i teorin på alla stolpar med knapp?LÅ1 skrev:Men visst kommer jag ihåg att dessa lappar var vanliga en gång i tiden. Mins dock inte när!
Anledningen till att såna här gamla stolpar med fel färg kommer upp igen är - hävdar jag, tills motsatsen bevisas - upphandlingar och kostnadsredovisningssystem som gör att det sparas in på helt fel saker, varvid grejerna ser löjliga ut utan att tant Agda får bättre äldrevård för det. Det är rimligen inte alldeles ovanligt att entreprenörer helt enkelt SNOR materiel av varandra medan de har chansen, och sedan tar betalt för den ändå och behåller pengarna. Suck...
Senast redigerad av daniel_s den onsdag 13 februari 2008 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
-
Men mitten av 1990-talet är väl länge sedan? Nåja, allt är ju i och för sig relativt! (Jämför man med t.ex. vikingatiden så är kanske inte 1990-talet så länge sedan!daniel_s skrev:Så länge sen var det nog inte för de gröna stolparna kom ju först i mitten av 1990-talet. Innan dess fanns nog skyltarna åtminstone i teorin på alla stolpar med knapp?

- Stefan Widén
lite mera stolphistorik
Det var i innerstaden framför allt som stolparna skulle målas om och om minnet inte sviker så skulle alla stolpar vara ommålade inför kulturhuvudstadsåret 1998, då det sattes av pengar för " försköning av staden". En effekt som blev följden av den mörkgröna färgen var att de syntes .....knappt ....inte alls .... när nattens mörker sänkte sig över staden. Det var då som de tre reflexbanden sattes upp för att stolparna skulle synas.
Tänk om man bara hade målat om stolparna i den gula färg de haft sedan trafiksignaler blev vanliga i gaturummet. Då hade man sluppit kostnaden för reflexerna.
Beträffande skylten så fanns det ett tag i vissa korsningar en möjlighet att påverka tiden för grönt genom knapptryckningen en prioritering likt den som är för spårvagnar och bussar. Idag är det nog bara på nattetid som detta funkar. är lite lurigt att beskriva exakt hur signalerna funkar tekniskt.
Stefan
Tänk om man bara hade målat om stolparna i den gula färg de haft sedan trafiksignaler blev vanliga i gaturummet. Då hade man sluppit kostnaden för reflexerna.
Beträffande skylten så fanns det ett tag i vissa korsningar en möjlighet att påverka tiden för grönt genom knapptryckningen en prioritering likt den som är för spårvagnar och bussar. Idag är det nog bara på nattetid som detta funkar. är lite lurigt att beskriva exakt hur signalerna funkar tekniskt.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Man hade en idé om enhetlig färg på gatans "möblemang". Papperskorgar, gatlyktor, busskurar, staket, papperskorgar etc.Daniel Mott skrev:Det låter ju onekligen som en dålig idé, jag tyckte den här stolpen (om än lite sliten) såg bättre ut än de mörka mossgröna "standardstolparna". Och som sagt, den syns ju bättre med.
Förr var belysningsstolpar ofta ljusblåa och papperskorgarna oranga! Och signalstolparna gula! Över lag så tycker jag att den nya färgsättningen är bättre, även om det såg väldigt konstigt ut i början, som vid många förändringar!