Har en fundering om M28 och M29. Vid mitt besök i Göteborg så såg jag kombination med M29 som ledvagn och M28 som släpvagn. Vissa M28 var omålad till nyare färgen utvändigt men borde vara M28 ändå eftersom dom har nummer från 701 till 770. Okej eventuellt något sätt kunde gå M29 + M29.
Antar att planen är att det ska gå M29 först eftersom den är renoverad och fräsch medans M28 ska gå som släpvagn. Detta bör betyda att tågkombinationen på min bild alltså är ett undantag. Som ni ser på bild 2 är det en M28 som är släpvagn och en M29 står för dragkraften.
Eventuellt är ett sätt kopplat efter första bilden för jag såg ett sådant tåg rulla omkring på olika linjer runt om i staden. (olika dagar)
Följdfunderingen jag osökt kommer och tänka på då är om vagnsättet i normalfallet är kopplad 2 och 2 och därför inte normalt delas.
Eftersom föraren inte säljer biljetter ska det finnas biljettautomat i första vagnen. Alla M29 har biljettautomat och kan alltså gå som första vagn, men det finns fler M28 än M29, så därför finns det ett antal M28 som också har biljettautomat så att de kan gå som första vagn. Numera är det ovanligt att man kör med enkelvagnar.
Alla 58 kvarvarande M29, samt 10 st. M28 nr 715, 729, 730, 738, 745, 747, 749, 754, 763 och 766 har myntmaskin och går normalt som första vagn i tåg. I och med att det finns 68 med och 54 utan myntmaskin förkommer det normalt några tåg med dessa vagnar som andra vagn. Av M28 med myntmaskin är det bara 715 och 766 som har kvar knuffdörrarna. Det finns inga tåg planerade med enkelvagn längre. Däremot syns ofta M28 enkelvagn som övningsvagn.
Planerad utsättning på morgonen är 46 tåg med M29/M28. Utöver dessa är det inte ovanligt att något eller några tåg som skulle gått med M31 eller M32 är ersatt med M29/M28.
Tackar för alla svar. Att dom går 2 och 2 i mult hade jag på känn för såg endast 2 enkelvagnar och dom gick just som övningsvagnar. Men delas multarna upp i garaget på kvällarna och kopplas om eller går dom normalt sammankopplad med samma vagn som dagen innan?