Spårvagnsjubiléer 2008 ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnsjubiléer 2008 ?
Nu är det äntligen nytt år med nya spårvagnsjubiléer !
Ja, vilka svenska spårvagnsnät fyller hundra år i år ?
Någon linje i Göteborg ?
Någon linje i Göteborg ?
Ja ,då kommer det säkert att firas med pompa och ståt, skäm,t åsido, är man ute för att fira finns det aqlltid något som man kan rikta sin uppmärksamhet mot, hur trivialt det vara månde!TonyM skrev:Har du tittat igenom denna siten ordentligt? Titta under fakta.
I Göteborg förlängdes Långedragslinjen från Långedrag till Saltholmen 1908
//Tony
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
1908 var ett ganska magert år gällande spårvägsbyggandet i Sverige. Förutom Långedragslinjen förlängdes Katarinalinjen från Tegelvikstorget till Danvikstull och linje 3 från Haga södra till Hagalund i Stockholm. Om man vidgar synen på "svenskt", så är det jubileum i Åbo i år. Spårvägstrafiken inleddes i Åbo den 22 dec 1908. Lagom till invigningen hade ASEA levererat 11 motorvagnar (och ytterligare 2 året därpå).
ASEA valdes som entreprenör för ombyggandet av det enkelspåriga nätet till dubbelspår. På det enkelspåriga nätet var rälsen av hästspårvägsprofil, medan det av ASEA byggda dubbelspårnätet var av "spåvägsprofil". I praktiken betydde det att ASEA byggde nätet från "noll" åren 1908-09. Samtidigt påbörjades leveransen av 76 motorvagnar ("Svenskar", senare "Lill-Svenskar") och ett antal (halv)öppna släpvagnar. ASEA-motorvagnarna i Åbo och Helsingfors var av samma typ som de som levererades till Norrköping och Göteborg.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - 605
vara på kommande – vara på väg; vara på gång
ASEA valdes som entreprenör för ombyggandet av det enkelspåriga nätet till dubbelspår. På det enkelspåriga nätet var rälsen av hästspårvägsprofil, medan det av ASEA byggda dubbelspårnätet var av "spåvägsprofil". I praktiken betydde det att ASEA byggde nätet från "noll" åren 1908-09. Samtidigt påbörjades leveransen av 76 motorvagnar ("Svenskar", senare "Lill-Svenskar") och ett antal (halv)öppna släpvagnar. ASEA-motorvagnarna i Åbo och Helsingfors var av samma typ som de som levererades till Norrköping och Göteborg.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - 605
vara på kommande – vara på väg; vara på gång
Och lite senare (1912) invigdes en ASEA spårväg mera. Det hände i Viborg, östra Skandinavien: motorvagnen, släpvagnenPiirka skrev:ASEA-motorvagnarna i Åbo och Helsingfors var av samma typ som de som levererades till Norrköping och Göteborg.
Om vi ändrar rubriken till att gälla "spårvägsjubileer" så vill jag lyfta fram SS trippelinvigning av tunnelbanan till Farsta, Bagarmossen och Hässelby strand 1958-11-19 som firar 50 år i år. Det vore väl själva @£€$@€$@ om man inte kunde, ja ni vet vad jag menar, den dagen. Vi hoppas på det bästa!
-
-
Jag tror Daniel menar att man borde få ut museitunneltåget igen. Som framgår av denna tråd (endast tillgänglig för medlemmar i Spårvägssällskapet) har läget för SL:s normalspåriga körbara museifordon ljusnat något. Själv vill jag förstås gärna ut och åka på Lidingöbanan med gamla vagn 17. Den har inte varit i trafik sedan 1:a advent 2005, om jag inte minns fel.Snacke skrev:Haha^^ Det är jag med, stadsborna får förklara för oss!Kantorn skrev:Fira? C2? Äh jag vet inte, jag är från landet...
Museitunneltåget åke jag senast i samband med 50-årsjubileet år 2000, ToR Hötorget - Hökarängen. En mycket trevlig upplevelse, som jag hoppas att få vara med om igen.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Spårvagnsjubiléer 2008 ?
Karlstads spårvägsutredning av år 1908, är inte det något att fira? Eller är det gravöl som gäller i sådana sammanhang, det blev ju ingen spårväg. Är det någon i Forumet som vet hur linjeförslagen såg ut?carltram skrev:Nu är det äntligen nytt år med nya spårvagnsjubiléer !
Någon linje i Göteborg ?

:-)lle
-
Bernhard Granholms sida om Karlstads spårväg.Olle skrev:Karlstads spårvägsutredning av år 1908, är inte det något att fira? Eller är det gravöl som gäller i sådana sammanhang, det blev ju ingen spårväg. Är det någon i Forumet som vet hur linjeförslagen såg ut?carltram skrev:Nu är det äntligen nytt år med nya spårvagnsjubiléer !
Någon linje i Göteborg ?
lle.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Intressant, idag lördagen den 12 januari är det alltså 100 år sedan spårvägskommittén hade sitt första möte och om inte Österrike-Ungerns tronarvinge blivit skjuten i Sarajevo några år senare så hade kanske Karlstad haft spårväg.Anders Norén skrev:Bernhard Granholms sida om Karlstads spårväg.Olle skrev:Karlstads spårvägsutredning av år 1908, är inte det något att fira? Eller är det gravöl som gäller i sådana sammanhang, det blev ju ingen spårväg. Är det någon i Forumet som vet hur linjeförslagen såg ut?carltram skrev:Nu är det äntligen nytt år med nya spårvagnsjubiléer !
Någon linje i Göteborg ?
lle.
Anders

"... kanske Karlstad haft spårväg"?Olle skrev: Intressant, idag lördagen den 12 januari är det alltså 100 år sedan spårvägskommittén hade sitt första möte och om inte Österrike-Ungerns tronarvinge blivit skjuten i Sarajevo några år senare så hade kanske Karlstad haft spårväg.
lle.
Kanske haft spårväg precis som Norrköping och Göteborg, eller haft spårväg som Uppsala och Gävle?

Risken är väl stor att det skulle varit som Uppsala och Gävle!
Hade inte första världskriget brutit ut så hade världen sett helt annorlunda ut. Säkerligen på gott och ont. Krigsmaskineriet är väl allt som oftast långt fram i forskningen.Olle skrev:Intressant, idag lördagen den 12 januari är det alltså 100 år sedan spårvägskommittén hade sitt första möte och om inte Österrike-Ungerns tronarvinge blivit skjuten i Sarajevo några år senare så hade kanske Karlstad haft spårväg.Anders Norén skrev:Bernhard Granholms sida om Karlstads spårväg.Olle skrev: Karlstads spårvägsutredning av år 1908, är inte det något att fira? Eller är det gravöl som gäller i sådana sammanhang, det blev ju ingen spårväg. Är det någon i Forumet som vet hur linjeförslagen såg ut?
lle.
Anders
lle.
Hade vi inte sen haft den mest kände diktatorn i Andra Världskriget, ni vet han den lille med den fåniga mustaschen, så hade kanske inte var man haft råd att ha bil. Och det hade ju varit bra, då hade inte småjärnvägarna dött ut i den omfattning de gjort.
Hon är klok.Min mor skrev:Om om inte fanns hade jag varit Kejsare i Rom
Professionell tyckare
Re: GS M25...
Hmm, nästa år va?Morgan skrev:...fyller väl 50 i år, även om den inte blev fullt så gammal i reguljär drift.