x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
Mikko Laaksonen

Nya spårvägsprojekt i Norden

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Enligt vad jag har hört från Bergen och enligt internetsidan, så är detaljerat planering av Bergens nya spårväg i full fart, och finansiering är i princip beslutad. Det är alltså den mest avancerad av de nordiska spårvägsprojekt som gäller helt nya system. Enligt vad jag hört så borde trafikstart vara kanske i 2006. Det har varit vissa förseningar med projektet, men dock inga allvarliga.

I Tammerfors beslutade stadsstyrelsen nyss (i juni) att man ska utreda spårvägen vidare. Vidare utredningar skulle vara klara i början av 2004. I Tammerfors har man utlåtad om mycket optimistiska trafikstartdatum (t.ex. 2008) men jag tror nog att det ska dröja lite längre före det finns spårväg i Finlands Manchester (planerad sedan början av 1900-talet).

I Åbo är läget fortfarande sådant att stadsfullmäktige beslutade i mars att man ska utreda spårvägen vidare, men dom sätt ju ingen verklig tidslinje, så vi får se.

Alltså, det ser mer positivt ut för spårväg i Finlands andra och tredje och i Norges andra stad än i själva huvudstäder ...

Mvh Mikko
Skriv svar