x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Nya spårvägsprojekt i Norden
Enligt vad jag har hört från Bergen och enligt internetsidan, så är detaljerat planering av Bergens nya spårväg i full fart, och finansiering är i princip beslutad. Det är alltså den mest avancerad av de nordiska spårvägsprojekt som gäller helt nya system. Enligt vad jag hört så borde trafikstart vara kanske i 2006. Det har varit vissa förseningar med projektet, men dock inga allvarliga.
I Tammerfors beslutade stadsstyrelsen nyss (i juni) att man ska utreda spårvägen vidare. Vidare utredningar skulle vara klara i början av 2004. I Tammerfors har man utlåtad om mycket optimistiska trafikstartdatum (t.ex. 2008) men jag tror nog att det ska dröja lite längre före det finns spårväg i Finlands Manchester (planerad sedan början av 1900-talet).
I Åbo är läget fortfarande sådant att stadsfullmäktige beslutade i mars att man ska utreda spårvägen vidare, men dom sätt ju ingen verklig tidslinje, så vi får se.
Alltså, det ser mer positivt ut för spårväg i Finlands andra och tredje och i Norges andra stad än i själva huvudstäder ...
Mvh Mikko
I Tammerfors beslutade stadsstyrelsen nyss (i juni) att man ska utreda spårvägen vidare. Vidare utredningar skulle vara klara i början av 2004. I Tammerfors har man utlåtad om mycket optimistiska trafikstartdatum (t.ex. 2008) men jag tror nog att det ska dröja lite längre före det finns spårväg i Finlands Manchester (planerad sedan början av 1900-talet).
I Åbo är läget fortfarande sådant att stadsfullmäktige beslutade i mars att man ska utreda spårvägen vidare, men dom sätt ju ingen verklig tidslinje, så vi får se.
Alltså, det ser mer positivt ut för spårväg i Finlands andra och tredje och i Norges andra stad än i själva huvudstäder ...
Mvh Mikko