Fråga om Malmömustanger

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Fråga om Malmömustanger

Inlägg av Björn Stråhle »

Vid ombyggnaden till högertrafik, fick då alla mustangerna behålla alla de tre bakre dörrarna? Jag har fått en uppgift om att några av vagnarna fick en dörr igensatt. Kan inte komma ihåg att jag någonsin sett annat än tre dörrar. Vem av er vet?

Hälsningar/Björn
Veolia-kontan
Inlägg: 50
Blev medlem: lördag 21 juni 2003 22:11
Ort: KIS

Re: Fråga om Malmömustanger

Inlägg av Veolia-kontan »

Vid ombyggnaden till högertrafik, fick då alla mustangerna behålla alla de tre bakre dörrarna? Jag har fått en uppgift om att några av vagnarna fick en dörr igensatt. Kan inte komma ihåg att jag någonsin sett annat än tre dörrar. Vem av er vet?

Hälsningar/Björn

bra fråga ????
Konta på Raviolia transport
Christer G
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
Ort: Täby

Malmömustanger

Inlägg av Christer G »

Var det inte så att motorvagnarna fick behålla tre dörrar, men släpen fick en dörr igensatt?

/Christer
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Vad jag vet så har varken motorvagn eller släpvagn mist någon dörr vid ombyggnad till högertrafik. Samtliga de fordon som finns bevarade (tre motorvagnar och två släpvagnar) har alla tre dörrar vid påstigningsplattformen.

Däremot har jag ett svagt minne av att den släpvagn som gich från Stockholm till Oslo fick en dörr igensatt i Norge - kan någon bekräfta detta?

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Gäst

Malmö mustanger

Inlägg av Gäst »

Hej !

Samtliga mustanger (motrovagnar 0ch släpvagnar) fick behålla samma antal dörrar på högersida som de hade haft i vänstertrafik. Släpvagnarna vändes ju bara.

Meningen var att om vagnarna blivit ombyggda till enmansbetjäning så hade den sista dörren på motorvagnarna tagits bort. Troligen mest på grund av att föraren inte skulle kunna hålla uppsikt över den.

Jo det stämmer Stockholms släpet som såldes till Oslo blev av med en av sina dörrar.

Jag kanske får föreslå läsandet av MFSS nr 5 år 1996 då det fanns en artikel om just Malmös mustanger.

Hälsningar Anders Forsberg
Skriv svar