Nattbildstråden - visa edra nattbilder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Nattbildstråden - visa edra nattbilder

Inlägg av MalteR »

Som ni kanske vet har jag - inspirerad av Puggens bilder - hållt på mycket med nattfoto nu i vinter (en bra årstid för detta). Tänkte göra ett försök med en tråd i stil med "Dagens bästa naturbild!", där vi alla kan visa våra bästa / nya nattbilder.

Inleder med bild på Riddarholmen och Västerbron:

Bild
Flickr

Bild
Flickr
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

Det är ju bara så vansinnigt vackert. Särskilt den övre bilden.
Sagolikt!

Ps. Ni som tittar. Förstora upp bilderna genom att klicka på dem. Det krävs för att ge dem rättvisa. Ds.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Nattbild - eller mörkerbild? Annars finns det ju risk att jag kommer dragandes med nån frånstrax före fyra, en helt annan årstid. ;-)

Lovar att sluta fåna mig, och se om jag kan gräva fram något ovisat till en annan gång.

ps. Snygga bilder, naturligtvis. :D Kanske skulle lägga in det i signaturen för at spara tid!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

mickeb skrev:Nattbild - eller mörkerbild? Annars finns det ju risk att jag kommer dragandes med nån frånstrax före fyra, en helt annan årstid. ;-)

Lovar att sluta fåna mig, och se om jag kan gräva fram något ovisat till en annan gång.

ps. Snygga bilder, naturligtvis. :D Kanske skulle lägga in det i signaturen för at spara tid!
En vimmelbild från någon krog kan ju också gå under benämningen nattbild! :wink:
Oroa dej inte, MalteR, man behöver knappast komma upp i normalbegåvning för att förstå vad rubriken avser!

Och dina bilder är lika fantastiska som vanligt!
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

Häljaröd på norra kullahalvön.

Bild
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Inlägg av Lars Fredrik »

Bild
Odd Fellow-gården

Bild
karl Johans gate sett mot Egertorget. Freiauret lyser i hverdagen!

Bild
Saga kino i Arendal er et fantastisk bygg som det viste seg at det var vanskelig å ta noe godt fotografi av. Den indirekte belysningen er litt for kraftig. Her hadde nok løsningen vært to bilder med ulike lukkertider og så ta resten i det digitale mørkerommet til Fotosjåpp eller liknende.

Bild
Senast redigerad av Lars Fredrik den torsdag 13 december 2007 1:42, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Puggen
Inlägg: 1262
Blev medlem: tisdag 13 september 2005 15:42
Ort: Söderort
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Har bara reprisbilder att bidra med just nu. Inväntar en ny kamera under veckan som jag ska lära känna lite till julen när jag väl gjort det kommer ni få se en hel drös nattbilder :D Tills dess, håll ut. Och för de som undrar var det blir för en kamera, Pentax K10D.

Ber om ursäkt ifall jag inte bidrag med "nya" bilder som temat föreslog men ville ändå visa något kände jag...

Lek med kameran en dimmig höst 2006 vid Hagsätr IP
Bild

Riksdagshuset med Riksbron 06
Bild

Strömmen med Slottet 06
Bild

Blasieholmen och Kungsträdgårdsgatan 06
Bild

Monteliusvägen, Södermalm apr 07
Bild

Monteliusvägen, Södermalm apr 07

Bild

Monteliusvägen, Södermalm apr 07

Bild

Ljusa sommarnätter, OKQ8 Årsta efter att jag stängt macken en Julinatt...
Bild
Pentax for life!
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Inlägg av Lars Fredrik »

Fabelaktig Puggen! Det er jo ikke så merkelig at jeg reiser bortover av og til...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jag går och sover igen... :shock:
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jag citerar en kille i bekantskapskretsen som brukar hålla i karaoke-kvällar: "Brukar köra några låtar själv först. Då sätter man ribban lagom lågt. Om någon sångfågel kommer upp i början vågar ingen annan sjunga efter det".

Nu har ju ett par fotografiska sångfåglar redan visat förbluffande vackra bilder, så jag visar några av mina bättre så kanske fler vågar? :)

Bild
Norrköping december 2005, Motala Ström vid Grytsdammen.

Bild
Färgbrusig bild från februari 2004 tagen med gammal kompaktkamera. Norrköping öster om Bergsbron. Nu editerad eftersom den blev var för stor. Lite brusbehandlad och nermörkad. Originalet finns här.

Bild
Julmarknad i Liseberg, Göteborg 2004.

Bild
Mer Norrköping: Luntgatan i september 2003.
Senast redigerad av bark den söndag 16 december 2007 13:00, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Jorå, här får man skämmas. Eftersom jag kör med kompaktkamera och i bästa fall ett mikrostativ, får jag väl lämna stockholmsporträtten till andra
och hålla mig i en egen klass. Till exempel suddiga bilder!

Bild
(klicka för större) Men ser ni inte? Det är ju också en Stockholmsvy! (Platsen jag står på är tom en linjedestination)
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Den blev ju hur bra som helst Micke! :D Inte behöver du skämmas.

Riktigt fina bilder ni andra också! 8)
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Här är min variant av fyrverkeri med rörelseoskärpa:

Bild

8)


Är det ingen som har förevigat den naivistiska ljusutsmyckningen av tornet vid Telefonplan? Tornet som jag kallar LM-tornet, men som numera säkert fått ett nytt namn.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bark skrev:Jag citerar en kille i bekantskapskretsen som brukar hålla i karaoke-kvällar: "Brukar köra några låtar själv först. Då sätter man ribban lagom lågt. Om någon sångfågel kommer upp i början vågar ingen annan sjunga efter det".
Själv brukar jag säga "nejtack, jag sjunger inte tillräckligt dåligt" när någon håller fram karaokemicken....
bark skrev: Första julmarknaden i Liseberg, Göteborg 2004.
Första julmarknaden på liseberg var 2000. Det stod till och med på skyltarna på lisebergslinjen under jultrafiken i fjol "Jul på liseberg - en tradition sedan sekelskiftet".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

TonyM skrev:
bark skrev:Jag citerar en kille i bekantskapskretsen som brukar hålla i karaoke-kvällar: "Brukar köra några låtar själv först. Då sätter man ribban lagom lågt. Om någon sångfågel kommer upp i början vågar ingen annan sjunga efter det".
Själv brukar jag säga "nejtack, jag sjunger inte tillräckligt dåligt" när någon håller fram karaokemicken....
bark skrev: Första julmarknaden i Liseberg, Göteborg 2004.
Första julmarknaden på liseberg var 2000. Det stod till och med på skyltarna på lisebergslinjen under jultrafiken i fjol "Jul på liseberg - en tradition sedan sekelskiftet".

//Tony
Då får jag det till att om julmarknaden har varit varje år sen dess blir 2004 de facto julmarknad nr 5.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
spargalningen
Inlägg: 141
Blev medlem: lördag 27 maj 2006 15:28
Ort: Nykvarn

Inlägg av spargalningen »

Jag har också en bild på ett fyrverkeri:
Bild
© Daniel S. på bilderna
Om ni vill ha en Simpsons bild på er gå in på http://www.simpsonizeme.com/
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Riktigt snyggt! Ser ut som ett palmträd...

Provar med en svartvit nattbild (sergels torg):
Bild
Flickr
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Fortsätter ner i höstmisären...vet inte varför jag gillar denna, kanske för att jag för en gångs skull fick bra skärpa på något, kanske för att den antagligen bryter rätt många komponeringstumregler.

Bild
(Bäst sedd större som vanligt, klicka för det)
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

I kväll lyste Globen blått i tät dimma:

Bild
Flickr

Bild
Flickr

Bild
Flickr

Bild
Flickr
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Bild

Vårt drivhus, och närheten till den lokala huvudvägen...

Använder den som min skrivbordsbakgrund (säger nog mer om mig än om bilden...)
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Skriv svar