De första två prototyperna av typ T6A2 byggdes 1985 av CKD i Prag, dessa fick nummer 0020 och 0021 vid spårvägen i Prag och genomgick åtskilliga testkörningar på Prags spårvägsnät.
Trafikbolaget i ÖstBerlin BVB (Berliner Verkehrsbetriebe) kom snabbt att intressera sig för denna spårvagnatyp och den första leveransen skedde 1988, och fram till år 1991 kom 118 motorvagnar och 59 släpvagnar att levereras.
Fram till 1990 var samtliga fordon placerade vid depån i Marzahn. Från 1990 placerades ett antal fordon om till depån i Köpenick och sattes i trafik mellan Hohenschönhaussen och Köpenick, 1991 utökades körningarna från depån i Köpenick betydligt.
På våren 1992 kom också depån i Niederschönhaussen att tursätta fordon av T6A2-typ. Då strömförsörjningen på nätet i Pankow inte var tillräckligt utbyggt, så spärrades 7:e körläget på dessa vagnar. Denna lite udda lösning upphörde 1995 då strömförsörjningen förbättrats.
Redan 1992 skickades de första, då enbart 4 år gamla vagnarna iväg för en moderniseringskur, och fram till 1996 hade samtliga 118 moderniserats. Den 13 juli 1996 var sista dagen med icke moderniserade T6A2 vagnar i trafik.
De nu moderniserade vagnarna kom att stationeras vid depåerna Niederschönhaussen och Schöneweide/Köpenick. Insatsen från depån i Niederschönhaussen upphörde den 1 oktober år 2000, och därefter var fordonen helt koncentrerade till spårvagnsnätet i Köpenick med dess depå.
I lördags den 8 december 2007 var det även så dags att säga farväl till en trevlig spårvagnstyp som inte blev så gammal. Tack för många trevliga resor i Köpenick och Friedrichhagen !!
Vad jag har förstått ska 32 T6A2-motorvagnar säljas till Stettin, vad som ska ske med de återstående 86 motorvagnarna och 59 släpvagnar återstår väl att se.
Personligen tycker jag att spårvägen blir lite tråkigare med varje fordonstyp som försvinner. Nu återstår endast 2 fordonstyper i Berlin (är man riktigt petig så kan man väl få det till 4).
Här följer ett par bilder på spårvagnstypen:










