Ännu en spårvagnstyp försvunnen från Berlin

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Mohlin
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 17 augusti 2006 16:29

Ännu en spårvagnstyp försvunnen från Berlin

Inlägg av Mohlin »

I helgen var det dags att ta avsked från ytterligare en spårvagnstyp i Berlin nämligen T6A2/B6A2.

De första två prototyperna av typ T6A2 byggdes 1985 av CKD i Prag, dessa fick nummer 0020 och 0021 vid spårvägen i Prag och genomgick åtskilliga testkörningar på Prags spårvägsnät.
Trafikbolaget i ÖstBerlin BVB (Berliner Verkehrsbetriebe) kom snabbt att intressera sig för denna spårvagnatyp och den första leveransen skedde 1988, och fram till år 1991 kom 118 motorvagnar och 59 släpvagnar att levereras.
Fram till 1990 var samtliga fordon placerade vid depån i Marzahn. Från 1990 placerades ett antal fordon om till depån i Köpenick och sattes i trafik mellan Hohenschönhaussen och Köpenick, 1991 utökades körningarna från depån i Köpenick betydligt.
På våren 1992 kom också depån i Niederschönhaussen att tursätta fordon av T6A2-typ. Då strömförsörjningen på nätet i Pankow inte var tillräckligt utbyggt, så spärrades 7:e körläget på dessa vagnar. Denna lite udda lösning upphörde 1995 då strömförsörjningen förbättrats.
Redan 1992 skickades de första, då enbart 4 år gamla vagnarna iväg för en moderniseringskur, och fram till 1996 hade samtliga 118 moderniserats. Den 13 juli 1996 var sista dagen med icke moderniserade T6A2 vagnar i trafik.
De nu moderniserade vagnarna kom att stationeras vid depåerna Niederschönhaussen och Schöneweide/Köpenick. Insatsen från depån i Niederschönhaussen upphörde den 1 oktober år 2000, och därefter var fordonen helt koncentrerade till spårvagnsnätet i Köpenick med dess depå.
I lördags den 8 december 2007 var det även så dags att säga farväl till en trevlig spårvagnstyp som inte blev så gammal. Tack för många trevliga resor i Köpenick och Friedrichhagen !!
Vad jag har förstått ska 32 T6A2-motorvagnar säljas till Stettin, vad som ska ske med de återstående 86 motorvagnarna och 59 släpvagnar återstår väl att se.
Personligen tycker jag att spårvägen blir lite tråkigare med varje fordonstyp som försvinner. Nu återstår endast 2 fordonstyper i Berlin (är man riktigt petig så kan man väl få det till 4).

Här följer ett par bilder på spårvagnstypen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MustangF1-43
Inlägg: 135
Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av MustangF1-43 »

Trevliga bilder. Trist att de försvinner men Prag finns ju också om man vill uppleva denna typ.

Ska man tala om en riktigt udda Tatra får det annars bli prototyperna RT6N som provades i just Prag.
Med spårvagn till framtiden
christianm
Inlägg: 121
Blev medlem: onsdag 07 november 2007 20:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av christianm »

Instämmer till fullo. De ser ju ut som nya dessutom.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

HUa så trist nyhet. Vad ersätter dessa, ledvarianten?
Leif D och jag var där för drygt ett år sedan så jag är jäkligt tacksam över den resan.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
cnr
Inlägg: 50
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 23:39
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av cnr »

Torsdag i forrige uke ble det kjørt avskjedstur med T6+B6 i Berlin. Jeg var i Berlin av andre grunner, men kunne bli med på turen. Den varte i ca. 4 timer og gikk med motorvogn T6 5182 og tilhenger B6 5563. B6-tilhengerne har ikke vært i drift siden 2002!

Turen gikk fra Betriebshof Köpenick til Alt-Schmöckwitz (linje 68), så til S-Bhf. Mahlsdorf (linje 62) og Wendenschloß (linje 62). Der var turen egentlig slutt, men man kunne bli med til Betriebshof Lichtenberg der vognene ble kjørt inn.

Det spesielle med turen var at vogntypen gikk i to dager til i ordinær drift, helt til lørdag. Vognene er erstattet av sine "søstre", Tatraleddvogner av typen KT4D. Man har satt i drift igjen en del hensatte KT4Dt-leddvogner for å kunne kvitte seg med T6-vognene.

Noen bilder:
Bild
Bildeutsnitt av pyntet vogn med avskjedsskilt.

Bild
Toget kjører ut fra Betriebshof Köpenick. Det var en liten markering der BVGs driftssjef holdt tale, men jeg fikk ikke med meg dette da jeg dessverre var litt sent ute.

Bild
Vi har kommet til Alt-Schmöckwitz. Linja ut hit var sterkt nedleggingstruet i fjor, men er nå sikret frem til 2011.

Bild
Toget har nådd S-Bahnhof Mahlsdorf og som vi ser var det mange fotografer med på turen. Erstatningsvognene står ved siden av, KT4D - Tatraleddvogner.

Bild
Detaljbilde av tilhengervogna. Disse ble altså overflødige for fem år siden. Noen er nå skrotet, men man håper å få solgt resten.

Bild
Sløyfa ved S-Bhf. Mahlsdorf. Føreren, som var veldig hyggelig, poserer.

Bild
Selv om klokka bare er rundt 16 begynner det å bli mørkt. Vi er nå ved Wendenschloß, linje 62s andre endepunkt.

Bild
Annen vinkel, også fra Wendenschloß.

Bild
Knapt tre kvarter senere har vi nådd Betriebshof Lichtenberg, og toget skal til å kjøre inn i vognhallen for siste gang. Dessverre var det helt utrolig mye biler her, så det var håpløst å ta et ordentlig bilde.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 21 maj 2011 1:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Johan Eriksson skrev:Fina bilder och intressant att se!

Man kan ju fråga sig vad som är poängen med att först modernisera dem för att bara några år senare ställa av dem!?

Sånt händer väl lite varstanns, även om det inte är så vanligt bland spårvägar.
Nu är det väl ändå så, att detta är en ganska stor mängd relativt bra spårvagnar, så de lär nog hamna hos andra spårvägar, i delar av värden där man inte stirrar sig blind på att allt ska ha låggolv.
cnr
Inlägg: 50
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 23:39
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av cnr »

Johan Eriksson skrev:Fina bilder och intressant att se!

Man kan ju fråga sig vad som är poängen med att först modernisera dem för att bara några år senare ställa av dem!?
Noe av grunnen til dette er at man på 90-tallet planla flere nye strekninger inn i gamle Vest-Berlin, og dermed trodde man trengte disse vognene. Politikken ville det dog annerledes, og kun strekningen i Wedding til Virchow-Klinikum (linje M13 og 50) ble realisert, i tillegg til noen andre mindre deler. Nå bygger man trikk til Hauptbahnhof som skal være ferdig om noen år, men dette er mange år forsinket.

Uansett har heller ikke de gjenværende Tatra-vognene (KT4D/KT4Dt) så lenge igjen i Berlin. Man har bestilt 4 prototypvogner av type Flexity som skal leveres neste år. Hvis det går som man planlegger, vil Tatravognene være helt borte innen rundt 2012-15 eller deromkring - så lavgulvsfaktoren er absolutt også til stede...
Senast redigerad av cnr den måndag 10 december 2007 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Resterande Tatra också, fy så tråkigt Berlin blir då.

För några år sedan försvann de sista intressanta på S-Bahn, likså bland bussarna, nu på Spårvägen. Sen är det bara T-banan kvar som är riktigt intressant.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Fina bilder! Synd bara att de illustrerar en så tråkig sak!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

LÅ1 skrev:Fina bilder! Synd bara att de illustrerar en så tråkig sak!
Ursäkta?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Har lagt ut lite Tatra T6A2 från bl a. Köpenick samt några andra.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mer på hemsidan.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Forundrer meg egentlig litt at T6 ble offret før KT4D(t), da T6 er mer moderne og antagelig bedre teknisk stand enn KT4D(t).

Noen som har funnet forklaringen på dette?

Yngve
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 21 maj 2011 1:35, redigerad totalt 1 gånger.
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Johan Eriksson skrev:man får dra längre österut för att hitta diggabla "riktiga" spårvagnar!
Ja, det holder med å reise en stasjon österut, nærmere bestemt fra Friederichshagen til Rahnsdort, der er det virkelig digabelt. . . .
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det blåa är Tyvärr helreklam som jag avskyr.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Bussmicke skrev:
LÅ1 skrev:Fina bilder! Synd bara att de illustrerar en så tråkig sak!
Ursäkta?
Jag menar att de illustrerar avvecklingen av vagntypen i Berlin!

Det var alltså inte vagnarna som var tråkiga utan avvecklingen! Men det kunde tolkas fel, det inser jag nu! :lol:
Skriv svar