Udda men sann skyltning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Udda men sann skyltning

Inlägg av Fredrik E »

Denna står där Norra Hamngatan slutar vid Skeppsbron i Göteborg.

Bild
Användarens profilbild
Martin

Re: Udda men sann skyltning

Inlägg av Martin »

Grovsnus skrev:Denna står där Norra Hamngatan slutar vid Skeppsbron i Göteborg.

Bild
Och fantastiskt inkompetent att ha blå bakgrund på E45. Har man kommit ihåg E borde man inse att det rör sig om en europaväg, och således ska den ha grön bakgrund.
Det kan kanske ses som en petitess, men korrekturläser ingen VV:s skyltar innan de sätts upp? :roll:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tror det är trafikkontoret som är ansvarig för skylten.
Den verkar så provisorisk.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Martin skrev:Det kan kanske ses som en petitess, men korrekturläser ingen VV:s skyltar innan de sätts upp? :roll:
Just VV vet jag inte (om det nu ens är deras skylt), men rent allmänt: Korrekturläsa skyltar? Ha! Man korrekturläser inte ens gravstenar numera. Förresten ska det inte behövas, det är inte svårt att göra rätt från början.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:det är inte svårt att göra rätt från början.
Det är dessvärre inte svårt att göra fel heller.
Det stod en skylt i Växjö, ny och fin, häromsistens som visade på vägen mot Oskrashamn. Men den byttes ut samma förmiddag, dessvärre innan jag hann plåta den.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Vilken förvirrande skylt säger jag bara "Sväng vänster om du skall höger" lär skapa en hel del förvirring bland turister som inte känner Gbg ;)
Pentax for life!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tycker det oftare är "Sväng till öger om du ska vänster". Det enda "Sväng till vänster när du ska höger" i Stockholm som jag känner till är när man ska svänga av E4 söderifrån in på riksväg 75.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:Tycker det oftare är "Sväng till öger om du ska vänster". Det enda "Sväng till vänster när du ska höger" i Stockholm som jag känner till är när man ska svänga av E4 söderifrån in på riksväg 75.
Fast det är inte riktigt grejjen här utan det handlar om att för att ta dig från Lilla Bommen åt öster är det snabbast att först köra till Järntorget och sedan ner i Götatunneln, en omväg på c:a 2 km men man spar kanske 20 minuter på det i rusningstrafik.

I icke rusningstrafik förlorar du rätt mycket tid på att köra så och kan köra helt normalt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Den där skylten kan man ha en del synpunkter på! Bl.a. tycks den skymma trafikdelarskylten. (Påbjuden körbana heter den om man skall vara korrekt.)
Eller så är fotot taget från låg höjd så att man har fel perspektiv.

Den undre meningen "Ingen kö i Götatunneln", hur skall man tolka den? Är där aldrig kö? Eller kommer någon och täcker över skylten om det blir kö? :wink:
Kanske är det en uppmaning att inte bilda kö i tunneln. Men hur undviker man det?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tolka texten som den är helt enkelt, varför krångla till det?

Bilden är tagen från förarplatsen på en personbil med ett 10-20 objektiv och kan hjälpa till att förvränga bilden lite.
X-Trafikarn

Inlägg av X-Trafikarn »

Martin skrev: Och fantastiskt inkompetent att ha blå bakgrund på E45. Har man kommit ihåg E borde man inse att det rör sig om en europaväg, och således ska den ha grön bakgrund.
Det kan kanske ses som en petitess, men korrekturläser ingen VV:s skyltar innan de sätts upp? :roll:
Enligt senaste Vägmärkesförordningen (2007:90) så betyder grön färg på vägvisare att vägen ifråga är en motorväg.
Detta har altså ingen betydelse om vägen är europa väg eller ej.
Grön botten med vit versal text och vita symboler längs och
till motorväg och motortrafikled.
Hoppas att någon uppskattade mina kunskaper.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

X-Trafikarn skrev:
Absolut. Det visar hur fantastiskt inkompetent det kan vara att uttala sig innan man har läst gällande regelverk. ;-)

Nej Martin, bli inte arg - jag gör precis samma sak ibland också!

//Tony
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

X-Trafikarn skrev:
Martin skrev: Och fantastiskt inkompetent att ha blå bakgrund på E45. Har man kommit ihåg E borde man inse att det rör sig om en europaväg, och således ska den ha grön bakgrund.
Enligt senaste Vägmärkesförordningen (2007:90) så betyder grön färg på vägvisare att vägen ifråga är en motorväg.
Detta har altså ingen betydelse om vägen är europa väg eller ej.
Grön botten med vit versal text och vita symboler längs och
till motorväg och motortrafikled.
Jepp. Men europanumret skulle varit på grönt botten. Liksom riksvägnummer är på blå botten, även om skylten i övrigt är grön.
Så grönt ska det vara runt E45, som ska ha separat ram. Det ska vägnummer ha. (Annars kan man tolka det som att det är E45 km till Karlstad...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

TonyM skrev:
X-Trafikarn skrev:
Absolut. Det visar hur fantastiskt inkompetent det kan vara att uttala sig innan man har läst gällande regelverk. ;-)

Nej Martin, bli inte arg - jag gör precis samma sak ibland också!

//Tony
Nej då, jag blir inte arg. :wink:
Kanske uttryckte jag mig lite slarvigt, men som synes på bliden står E45 och Karlstad inom samma vita ram, vanligtvis på liknande skyltar har bara vägnumret denna vita ram. Det jag menade var alltså att E45 ska vara markerat med vit text på grön bakgrund och med vit ram, Karlstad ska stå med vit text på blå bakgrund utan ram.

Jag får citera min salig morfar "tänk inte på det jag säger, utan det jag menar"
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev: Nej då, jag blir inte arg. :wink:
Kanske uttryckte jag mig lite slarvigt, men som synes på bliden står E45 och Karlstad inom samma vita ram, vanligtvis på liknande skyltar har bara vägnumret denna vita ram. Det jag menade var alltså att E45 ska vara markerat med vit text på grön bakgrund och med vit ram, Karlstad ska stå med vit text på blå bakgrund utan ram.
Men det är precis så det inte skall vara. Eftersom E45 inte är MOTORVÄG utan en vanlig fyrfilig landsväg så skall skyltarna vara blåa. Även de som det står E45 på.

//Tony
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Men..... E6 norr om Munkedal är inte heller motorväg men E6-skyltarna är gröna med vit ram ovh vitt E6, samma gäller E20 norr om Allingsås.

Sedan kan man ju diskutera detta till dödager men Europavägar oavsett vägstandard ÄR skyltade med gröna skyltade med grön botten och vitt E**.
E45 t ex har inte särskillt långa motorvägssträckor inom Sverige, den enda sträcka jag kan påminna mig om just nu är där den går ihop med E18 från Slottsbron till strax efter Grums där dom sedan delar på sig igen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Martin skrev: Nej då, jag blir inte arg. :wink:
Men det är precis så det inte skall vara. Eftersom E45 inte är MOTORVÄG utan en vanlig fyrfilig landsväg så skall skyltarna vara blåa. Även de som det står E45 på.

//Tony
Men väg 40 är motorväg så då borde det numret ha grön bakgrund.

Dessutom ska både 40 och E45 ha streckad bård eftersom det inte är någon av dem som man kommer ut på här, bara på en väg som leder till dem. E45 börjar vid Rödastensmotet och går genom Götatunneln. Väg 40 börjar vid Kallebäcksmotet. Hela skylten är typisk för hur det blir när Trafikkontoret i Göteborg är i farten.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald och Slagpåse;

Ja, 40 borde naturligtvis ha gröna skyltar men eftersom detta regelverk är nytt har man inte hunnit ändra alla skyltar ännu.

det är väl samma med E45, sitter väl en hel del skyltar uppe utan E:et fortfarande ;-)

//Tony
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

:oops: BORTGJORD: Undertecknad

Nu förstår jag vad Harald menade och håller med. 40-skylten på bilden borde ha varit grön....

//Tony
erre

Inlägg av erre »

Eftersom vi lever i en tid då våra myndigheter har vett nog att publicera det mesta på nätet (vilket gör att vi medborgare slipper leta i mögliga arkiv) kommer här två länkar:

http://www.vv.se/templates/page3____8249.aspx

Och en direktlänk till relevant dokument:

08 Lokaliseringsmärken för vägvisning (PDF-fil, 2,0 MB)

Utan att ens läsa dokumenten kan man iofs konstatera att det är en bysmedslösning och jag tror att ni alla säger samma sak fast ni bara pratar förbi varandra.

Skyltar på motorväg är gröna och på "vanlig" väg är de blåa. Vägnumret å sin sida, som står för sig själv i en ruta med rundade hörn, har grön bakgrund om det är en E-väg och blå bakrund om det är en nummerskyltad läns-/riksväg. Detta oavsett vägstandard.
Skriv svar