Sida 1 av 2
Cederschiöld
Postat: tisdag 20 november 2007 13:05
av Freiztan
Cederschiöld idag på
SvD Brännpunkt:
(...) (D)e två projekten Citybanan och Förbifart Stockholm är något av grundbultarna i hela regionens framtida struktur. Utan dem spricker regionen.
2.Vi måste bättre binda samman de nya kärnor i regionen som nu växer fram såsom Kista, Kungens Kurva, Flemingsberg, Arninge med flera.
Detta kräver inte minst stora satsningar på spårbunden kollektivtrafik.
Jag delar uppfattningen att centralt i detta är utbyggnad av tvärbanesystemet liksom upprustning av Roslagsbanan och T-bana till Karolinska och Nacka.
Re: Cederschiöld
Postat: tisdag 20 november 2007 13:07
av Ulrik Berggren
Freiztan skrev:Cederschiöld idag på
SvD Brännpunkt:
(...) (D)e två projekten Citybanan och Förbifart Stockholm är något av grundbultarna i hela regionens framtida struktur. Utan dem spricker regionen.
2.Vi måste bättre binda samman de nya kärnor i regionen som nu växer fram såsom Kista, Kungens Kurva, Flemingsberg, Arninge med flera.
Detta kräver inte minst stora satsningar på spårbunden kollektivtrafik.
Jag delar uppfattningen att centralt i detta är utbyggnad av tvärbanesystemet liksom upprustning av Roslagsbanan och T-bana till Karolinska och Nacka.
Ja, det finns inga effektivare sätt att använda 30 Gkr än till en motorvägstunnel...

Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 4:40
av Stinsens systerson
Ulrik Berggren skrev:
Ja, det finns inga effektivare sätt att använda 30 Gkr än till en motorvägstunnel...

Tja, alternativet är ju en högbro över till Ekerö, men:
1: Ekeröborna protesterar hejvilt över att få en genomfartsled genom sin bygd i marknivå.
2: En tunnel är ju miljövänligare då man kan rena alla avgaser (även från andra bilar) i en jättelik katalysator vid utsläppstornen.
Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet.

Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 8:06
av Erik Sandblom
Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet.

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.
Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.
Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 8:15
av Stinsens systerson
Erik Sandblom skrev:Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet.

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.
Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.
Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Visst är det så. Men den ena infrastrukturen utesluter inte den andra. Jag är för alla kommunikationer som underlättar för människan, oavsett om det rör sig om tvåhjulingar eller tjugoåttahjulingar. *ler*
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 8:50
av Erik Sandblom
Stinsens systerson skrev:den ena infrastrukturen utesluter inte den andra.
Jo, det är precis det den gör. Har man stora ytor för bilparkering eller motorvägar så kan det utrymmet inte användas till annat.
Två aktuella exempel: På Klarabergsgatan i Stockholm ska det bli spårväg. "Däremot blir framkomligheten i östlig riktning [dålig], på grund av nyssnämnda gångbanebreddning, beroende av biltrafikbelastningen, vilket medför att spårvagnen kan hamna i bilkö fram mot Drottninggatan." Sidan 18-19 i Tyrens utredning, del två i dokumentet.
http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Bilag ... linjen.pdf
I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 9:24
av 2763
Erik Sandblom skrev:
I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.
Var inte för säker när det i idéskisser till
hur man
kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte
ska i den artikel du länkar till det står
kan
Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991
//Tony
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 9:51
av Erik Sandblom
TonyM skrev:Erik Sandblom skrev:
I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.
Var inte för säker när det i idéskisser till
hur man
kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte
ska i den artikel du länkar till det står
kan
Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991
Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.
I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 10:13
av Ulrik Berggren
Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Erik Sandblom skrev:
I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.
Var inte för säker när det i idéskisser till
hur man
kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte
ska i den artikel du länkar till det står
kan
Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991
Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.
I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Ja, Göteborgsmodellen är ju helt klart imponerande. Även när det gäller inställning till kollektivtrafik och vägar att nå målen i K2020, så här långt. Ska bli mycket intressant att se vilka ytterligare strategier man tar fram för att nå målen i K2020-planen.
I Stockholm strävar man snarare till att minska kollektivtrafikens marknadsandel. Hur många städer i världen har en sådan målformulering? Iofs är väl inte utvecklingen i många städer i utvecklingsländer särskilt tilltalande. Kanske Stockholmspolitikerna är lite väl intresserade av utvecklingen i Kina

Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:01
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet.

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.
Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.
Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka
förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:06
av Ekonomisk
Ulrik Berggren skrev:
Ja, Göteborgsmodellen är ju helt klart imponerande. Även när det gäller inställning till kollektivtrafik och vägar att nå målen i K2020, så här långt. Ska bli mycket intressant att se vilka ytterligare strategier man tar fram för att nå målen i K2020-planen.
Det vr väl 5 år sedan man drog igång detta, och nu är det 13 år kvar. Har det hänt något? Har andelen kollektivtrafikresenärer ökat över huvud taget?
Jag ser hellre en ökning med 1 procentenhet per år, än hänvisning till megaprojekt som någon annan betalar som aldrig blir av och som man därmed kan ha som svepsköl för att urskulda sig att det inte gick.
Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:08
av Ekonomisk
NerdBoy skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Gör man det, så underlättar man samtidigt för övrig biltrafik i Stockholmsområdet.
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:22
av Anders Norén
NerdBoy skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.
Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.
Anders
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:25
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Det är en av mina käpphästar.
"Fråga: Måste det inte vara effektivare att förlägga en ny förbifart längre västerut?
Svar: En led längre västerut ger inte så stor avlastning av de centrala delarna och tillgängligheten för den södra regionhalvan minskar när leden flyttas västerut."
Förbifart Stockholm Frågor och svar
Det är alltså lokaltrafik man vill ha på "förbifarten".
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:28
av Erik Sandblom
Ekonomisk skrev:Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.
Nu glider jag från ämnet; men nog kan bygga bussfiler och spårvägar även om tågtunneln inte blir av?
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:35
av Ulrik Berggren
Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.
Nu glider jag från ämnet; men nog kan bygga bussfiler och spårvägar även om tågtunneln inte blir av?
Visst, men man når nog knappast målet i K2020 med detta. jag delar även i övrigt Ekonomisks analys. En kombination av ett långsiktigt mål och delmål vore helt klart att föredra. Sen måste man ha klarare koppling mellan konkreta delmål och strategier för att uppnå dessa.
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:45
av NerdBoy
Anders Norén skrev:NerdBoy skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.
Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.
Ja? Även om man har start och mål inom länet kan man väl vilja åka runt Stockholm(s kommun)?
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:54
av Anders Norén
NerdBoy skrev:Anders Norén skrev:NerdBoy skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.
Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.
Ja? Även om man har start och mål inom länet kan man väl vilja åka runt Stockholm(s kommun)?
Jag ville bara förklara att vägen så gott som helt saknar nationell betydelse. Ledens förra benämning "Västerleden" var tydligare.
Anders
Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 12:57
av Ekonomisk
Anders Norén skrev:
Jag ville bara förklara att vägen så gott som helt saknar nationell betydelse. Ledens förra benämning "Västerleden" var tydligare.
Anders
Vägen ligger i Sthlm, ergo riksangelägenhet...

Re: Cederschiöld
Postat: måndag 26 november 2007 14:47
av 2763
Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:
Bäste Erik.
Var inte för säker när det i idéskisser till
hur man
kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte
ska i den artikel du länkar till det står
kan
Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991
Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.
I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Det kan verka som petimätri, men att man har politisk enighet kring idéerna i K2020-projektet innebär inte att de blir av. Notera ockås att det är målet om ökad kollektivtrafikandel man är ense om, inte medlet. Busskörfält i Allén är ett medel - inte ett mål.
//Tony