Cederschiöld

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Freiztan
Inlägg: 44
Blev medlem: onsdag 19 september 2007 15:07

Cederschiöld

Inlägg av Freiztan »

Cederschiöld idag på SvD Brännpunkt:


(...) (D)e två projekten Citybanan och Förbifart Stockholm är något av grundbultarna i hela regionens framtida struktur. Utan dem spricker regionen.

2.Vi måste bättre binda samman de nya kärnor i regionen som nu växer fram såsom Kista, Kungens Kurva, Flemingsberg, Arninge med flera.

Detta kräver inte minst stora satsningar på spårbunden kollektivtrafik.

Jag delar uppfattningen att centralt i detta är utbyggnad av tvärbanesystemet liksom upprustning av Roslagsbanan och T-bana till Karolinska och Nacka.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ulrik Berggren »

Freiztan skrev:Cederschiöld idag på SvD Brännpunkt:


(...) (D)e två projekten Citybanan och Förbifart Stockholm är något av grundbultarna i hela regionens framtida struktur. Utan dem spricker regionen.

2.Vi måste bättre binda samman de nya kärnor i regionen som nu växer fram såsom Kista, Kungens Kurva, Flemingsberg, Arninge med flera.

Detta kräver inte minst stora satsningar på spårbunden kollektivtrafik.

Jag delar uppfattningen att centralt i detta är utbyggnad av tvärbanesystemet liksom upprustning av Roslagsbanan och T-bana till Karolinska och Nacka.
Ja, det finns inga effektivare sätt att använda 30 Gkr än till en motorvägstunnel... :twisted:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stinsens systerson
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 15 november 2007 19:15
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: Cederschiöld

Inlägg av Stinsens systerson »

Ulrik Berggren skrev: Ja, det finns inga effektivare sätt att använda 30 Gkr än till en motorvägstunnel... :twisted:
Tja, alternativet är ju en högbro över till Ekerö, men:

1: Ekeröborna protesterar hejvilt över att få en genomfartsled genom sin bygd i marknivå.

2: En tunnel är ju miljövänligare då man kan rena alla avgaser (även från andra bilar) i en jättelik katalysator vid utsläppstornen. ;)

Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet. :lol: :P
"Assumption is the mother of all f*ck-ups" - Under Siege II
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cederschiöld

Inlägg av Erik Sandblom »

Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet. :lol: :P

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.

Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.

Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Användarens profilbild
Stinsens systerson
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 15 november 2007 19:15
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: Cederschiöld

Inlägg av Stinsens systerson »

Erik Sandblom skrev:
Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet. :lol: :P

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.

Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.

Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Visst är det så. Men den ena infrastrukturen utesluter inte den andra. Jag är för alla kommunikationer som underlättar för människan, oavsett om det rör sig om tvåhjulingar eller tjugoåttahjulingar. *ler*
"Assumption is the mother of all f*ck-ups" - Under Siege II
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cederschiöld

Inlägg av Erik Sandblom »

Stinsens systerson skrev:den ena infrastrukturen utesluter inte den andra.

Jo, det är precis det den gör. Har man stora ytor för bilparkering eller motorvägar så kan det utrymmet inte användas till annat.

Två aktuella exempel: På Klarabergsgatan i Stockholm ska det bli spårväg. "Däremot blir framkomligheten i östlig riktning [dålig], på grund av nyssnämnda gångbanebreddning, beroende av biltrafikbelastningen, vilket medför att spårvagnen kan hamna i bilkö fram mot Drottninggatan." Sidan 18-19 i Tyrens utredning, del två i dokumentet.
http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Bilag ... linjen.pdf

I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Cederschiöld

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.

Var inte för säker när det i idéskisser till hur man kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte ska i den artikel du länkar till det står kan

Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cederschiöld

Inlägg av Erik Sandblom »

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev: I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.

Var inte för säker när det i idéskisser till hur man kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte ska i den artikel du länkar till det står kan

Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991

Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.

I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ulrik Berggren »

Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev: I Göteborg ska halva Alléstråket (Nya Allén och Parkgatan) bli bussfil, samtidigt som Sprängkullsgatan ska få bussfiler. Det utrymmet tas från bilarna.
Allén kan bli bussring runt centrala stan
Bäste Erik.

Var inte för säker när det i idéskisser till hur man kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte ska i den artikel du länkar till det står kan

Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991

Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.

I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Ja, Göteborgsmodellen är ju helt klart imponerande. Även när det gäller inställning till kollektivtrafik och vägar att nå målen i K2020, så här långt. Ska bli mycket intressant att se vilka ytterligare strategier man tar fram för att nå målen i K2020-planen.

I Stockholm strävar man snarare till att minska kollektivtrafikens marknadsandel. Hur många städer i världen har en sådan målformulering? Iofs är väl inte utvecklingen i många städer i utvecklingsländer särskilt tilltalande. Kanske Stockholmspolitikerna är lite väl intresserade av utvecklingen i Kina :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Cederschiöld

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
Stinsens systerson skrev:Det är inte fel på bilar - bara drivmedlet. :lol: :P

Ja, drivmedlet, plus att det sitter en i varje bil, och att bilarna ska parkeras.

Antag att vi har en hållplats med en spårvagn var femte minut. Spårvagnen har fem dörrar och det stiger av fem personer genom varje dörr. Det blir 25 personer gånger 12 uppehåll per timme eller 300 personer per timme. På en enda timme fixar hållplatsen lika mycket resenärer som en parkeringsplats med 300 p-rutor. Under rusningen kommer det kanske dubbelt så många spårvagnar, en varannan minut, vilket motsvarar 750 p-rutor.

Pendeltåg och tunnelbana har ännu högre kapacitet än spårvagnar...
Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ekonomisk »

Ulrik Berggren skrev: Ja, Göteborgsmodellen är ju helt klart imponerande. Även när det gäller inställning till kollektivtrafik och vägar att nå målen i K2020, så här långt. Ska bli mycket intressant att se vilka ytterligare strategier man tar fram för att nå målen i K2020-planen.
Det vr väl 5 år sedan man drog igång detta, och nu är det 13 år kvar. Har det hänt något? Har andelen kollektivtrafikresenärer ökat över huvud taget?

Jag ser hellre en ökning med 1 procentenhet per år, än hänvisning till megaprojekt som någon annan betalar som aldrig blir av och som man därmed kan ha som svepsköl för att urskulda sig att det inte gick.

Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ekonomisk »

NerdBoy skrev: Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Gör man det, så underlättar man samtidigt för övrig biltrafik i Stockholmsområdet.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Cederschiöld

Inlägg av Anders Norén »

NerdBoy skrev: Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.

Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cederschiöld

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.

Det är en av mina käpphästar.

"Fråga: Måste det inte vara effektivare att förlägga en ny förbifart längre västerut?
Svar: En led längre västerut ger inte så stor avlastning av de centrala delarna och tillgängligheten för den södra regionhalvan minskar när leden flyttas västerut."
Förbifart Stockholm Frågor och svar

Det är alltså lokaltrafik man vill ha på "förbifarten".
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cederschiöld

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekonomisk skrev:Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.

Nu glider jag från ämnet; men nog kan bygga bussfiler och spårvägar även om tågtunneln inte blir av?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ulrik Berggren »

Erik Sandblom skrev:
Ekonomisk skrev:Hela K2020 bygger tex på Västlänken. Den lär inte bli klar hitom den tiden, så redan nu vet man att planerna inte lyckas.

Nu glider jag från ämnet; men nog kan bygga bussfiler och spårvägar även om tågtunneln inte blir av?
Visst, men man når nog knappast målet i K2020 med detta. jag delar även i övrigt Ekonomisks analys. En kombination av ett långsiktigt mål och delmål vore helt klart att föredra. Sen måste man ha klarare koppling mellan konkreta delmål och strategier för att uppnå dessa.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Cederschiöld

Inlägg av NerdBoy »

Anders Norén skrev:
NerdBoy skrev: Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.

Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.
Ja? Även om man har start och mål inom länet kan man väl vilja åka runt Stockholm(s kommun)?
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Cederschiöld

Inlägg av Anders Norén »

NerdBoy skrev:
Anders Norén skrev:
NerdBoy skrev: Du blandar ihop äpplen och päron. Förbifart Stockholm är tänkt att underlätta för den som vill åka förbi Stockholm, och då hjälper inga spårvagnar.
Nja. Antalet motorfordon som passerar en eller två länsgränser och Saltsjö-Mälarsnittet lär vara ungefär 300 (trehundra) per dygn, en siffra som möjligen kommer att öka något av att E4 Uppsala-Mehedeby nu är motorväg. Förbindelsen är alltså av regional, inomläns, betydelse och är mest till för att knyta ihop Storstockholms nordvästra och sydöstra delar.

Däremot leder den förbi Stockholms innerstad och förbi nästan hela Stockholms kommun.
Ja? Även om man har start och mål inom länet kan man väl vilja åka runt Stockholm(s kommun)?
Jag ville bara förklara att vägen så gott som helt saknar nationell betydelse. Ledens förra benämning "Västerleden" var tydligare.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Re: Cederschiöld

Inlägg av Ekonomisk »

Anders Norén skrev: Jag ville bara förklara att vägen så gott som helt saknar nationell betydelse. Ledens förra benämning "Västerleden" var tydligare.

Anders
Vägen ligger i Sthlm, ergo riksangelägenhet... :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Cederschiöld

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev: Bäste Erik.

Var inte för säker när det i idéskisser till hur man kan tänka sig att lösa vissa trafikproblem i tidningsartiklar. Det står inte ska i den artikel du länkar till det står kan

Om du läser dagens GP så ser du dessutom hur man har med Alléstråket som genomfartsled även på lång sikt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=384991

Än så länge är det politisk enighet om bussfiler i alléstråket. Det innebär inte att biltrafiken försvinner, men får mindre utrymme i alléstråket.

I en tidigare artikel skriver GP "Att fördubbla kollektivtrafiken i Storgöteborg kräver mycket mer plats för bussar (och spårvagnar), inte bara på motorvägarna in mot Göteborg utan även på många genomfartsgator, till exempel självaste Allén." Och i samma artikel "Politikerna säger sig vara "oerhört eniga" om målet, fördubblad kollektivtrafik." Det vill säga både socialdemokraterna och moderaterna.
Politisk enighet - så här långt
Det kan verka som petimätri, men att man har politisk enighet kring idéerna i K2020-projektet innebär inte att de blir av. Notera ockås att det är målet om ökad kollektivtrafikandel man är ense om, inte medlet. Busskörfält i Allén är ett medel - inte ett mål.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar