Ev. framtid i Roslagen !!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Ev. framtid i Roslagen !!

Inlägg av at1981 »

Hejsan!

Hittade en del sorglig läsning om Roslagen utifrån det här: http://insyn.stockholm.se/norrmalm/docu ... bilaga.pdf

*
626 är ju en linje som körs av förarna ute på Ljusterö eftersom en majoritet av turerna på den linjen i nutid enbart trafikeras just på Ljusterö av förare vid depån i Linanäs.

Är det tänkt att förarna på Ljusterö ska få vidga sina geografiska vyer lite då 626 ska trafikeras med fler turer ner till Danderyd?

Vem vet, det kanske finns en risk att 621 i sin tur avkortas ytterliggare för att enbart trafikera sträckan Norrtälje - Östanå då 621 och 626 har samma linjesträckning söder om Östanå och då kanske det känns "onödigt" med två olika linjer på samma sträcka. :( :( :( :( :(

Förslaget är ju att linje 621 enbart ska trafikeras sträckan Norrtälje - Åkersberga och 626 Ljusterö - Danderyd.

*
Bytespunkten vid Kulla vägskäl, hur är den tänkt att se ut? Ska det bli någon bussterminal i miniatyrformat där dagens vändslinga finns på södra sidan av LV 274?

*
Undrar hur ofta linjen Åkersberga - Kista t/r ska trafikeras och vad den ska få för nummer (se karta sid. 14)? Undrar hur lång restiden kan tänkas bli för denna nya linje?

(Sid 21)
*
Att korta av linje 639 vintertid för att enbart trafikera Sthlm - Hallstavik tycker jag inte om, och sedan ska UL ha en kort linje med okänt linjenummer Hallstavik - Östhammar. Jag har ju hört prat om att UL (KR-trafik) inte är intresserade av SL-Access-projektet så det är väl det som är den bidragande orsaken till det hela :(. Men på sommaren skulle dock vissa turer på 639 trafikeras till Östhammar - Öregrund men då blir det nog SL:s entreprenör som tar hand om den biten.

(Själv tycker jag att linje 639 kan trafikera Stockholm - Gävle och ersätta C 832, så blir det en riktig långlinje i den roslagska landsbygden :P :P)

Vidare har jag hört om att 639 ska bli stomlinje det med, den kanske kommer att heta 678/679 eller nå´t då. Och att denna linje ska trafikeras med 24m dubbel-led men om det förverkligas, hur blir det då på sommartid om den ska fortsätta norr om Hallstavik? Ev. blåbuss med befintligt linjenummer eller omskyltning till annat linjenummer eller ev. permanent bussbyte i Hallstavik oavsett tid på året till UL:s linje för vidare färd norr om Hallstavik.

*
När C 809 kortas av till Edsbro C, så står det att 641 ska ersätta C 809 på sträckan Edsbro - Norrtälje. Funderar då på om 641 ska förlängas för att gå via Edsbro C (Ununge - Edsbro - Ununge) eller alt. att C 809 förlängs till Ununge så 641 inte behöver åka en omväg. Andra alternativet är ju att åka 639 Edsbro - Ununge eller Edsbro - Rimbo men då blir det ju totalt två byten för kunden som åker med C 809 och ska till Norrtälje och det är ju bara jobbigt.

*
Nya stomlinje 677, känns som att det kan bli den mest glestrafikerade stomlinjen i AB-län eller kommer det bli 30-minuters trafik kanske mellan Norrtälje och Uppsala (nä, det tror jag inte)? En stomlinje för mig är inte en linje som permanent ska trafikeras med så glest intervall som dagens C 807:a gör i förhållande till nu befintliga stomlinje i AB-län.

Den kan heta 807X istället och gå Norrtälje - Knivsta trp - Uppsala och 807 kan trafikera Åby vsk - Uppsala enligt nuvarande linjesträckning där emellan. (hehe :P)

*
Undrar om UL har planer på att konkurrera ut Swebus Express på sträckan Stockholm - Uppsala och så kan man fråga sig var i Stockholm UL:s linje ska anlända. Ja, undrar vad den kan tänkas få för linjenummer?

*
Undrar om det blir någon utveckling av taxesystemet så man slipper betala tilläggsavgift om man ska resa med 677 liknande det som finns i Gnesta för dit behöver man inte betala tillägg. Kanske några sådana där specialkort som tillämpas på pendeln till Bålsta.

* När ska allt det här träda i kraft om det verkställs?
MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Ev. framtid i Roslagen !!

Inlägg av NerdBoy »

at1981 skrev:626 är ju en linje som körs av förarna ute på Ljusterö eftersom en majoritet av turerna på den linjen i nutid enbart trafikeras just på Ljusterö av förare vid depån i Linanäs.

Är det tänkt att förarna på Ljusterö ska få vidga sina geografiska vyer lite då 626 ska trafikeras med fler turer ner till Danderyd?
Det handlar nog snarare om att ge Ljusteröborna en möjlighet att åka till Danderyd utan byte.
at1981 skrev:Vem vet, det kanske finns en risk att 621 i sin tur avkortas ytterliggare för att enbart trafikera sträckan Norrtälje - Östanå då 621 och 626 har samma linjesträckning söder om Östanå och då kanske det känns "onödigt" med två olika linjer på samma sträcka. :( :( :( :( :(
Det är nog ingen risk, vitsen med linjen är ju att den binder ihop Norrtälje och Åkersberga.
at1981 skrev:Bytespunkten vid Kulla vägskäl, hur är den tänkt att se ut? Ska det bli någon bussterminal i miniatyrformat där dagens vändslinga finns på södra sidan av LV 274?
Vägverket har informationsmaterial här.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Att tvåledade bussar inte är avsedda för landsvägstrafik har vi utrett tidigare, den skrönan borde kunna stoppas ner i runda arkivet för gott, det finns ej heller något underlag till en sådan trafik.

F.ö gissar jag att flera av dessa förändringar om de genomförs kommer att ske i samband med att trafiken i flera områden upphandlas efter 2009.

//Lars
Byggare Bob

Re: Ev. framtid i Roslagen !!

Inlägg av Byggare Bob »

--
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 14 november 2007 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Du utelämnade en viktig del:

"Har du någon form av periodbiljett, till exempel 30-dagarskort, behöver du inte betala tillägget när du reser till Gnesta."
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Och inga av dessa kan appliceras på Linjen Norrtälje-Uppsala, det skiljer en hel del.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Lars Ödlund skrev:Och inga av dessa kan appliceras på Linjen Norrtälje-Uppsala, det skiljer en hel del.
Länsöverskridande linje. 2 taxor som kombineras ej utesluter den andre.
Har jag missat nå´t?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

SL 639 gick ju enbart Stockholm-Rimbo-Hallstavik förr (vissa turer enbart Rimbo-Hallstavik)
Visst var det UL-linje 810 som anslöt till 639:orna Hallstavik-Östhammar-Öregrund?

Mitt förslag på dagens UL 807/806 lyder som följer:
SL 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda
UL 807 Uppsala-Åby-Almunge-Knutby
De båda linjerna inväntar alltid varandra vid Åby vsk. Klart! Inga dubbla biljettmaskiner behövs! :D

Dubbelledbusspekuleringen har varit uppe förr. Det kommer inte att komma några dubbelledare till Roslagen, punkt slut. Dubbelledbussar används endast i tung stadstrafik i 30-60 km/h och är ytterst olämpliga att köra med i Roslagens landsbygdstrafik, och även i Norrtälje stadstrafik.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Bussmicke skrev:
Lars Ödlund skrev:Och inga av dessa kan appliceras på Linjen Norrtälje-Uppsala, det skiljer en hel del.
Länsöverskridande linje. 2 taxor som kombineras ej utesluter den andre.
Har jag missat nå´t?
Busslinjen kan jämföras med övriga linjer som trafikerar sträckor mellan Upplands och Stockholms län, Bålsta och Gnesta är bägge slutpunkter på två Pendellinjer som bägge sträcker sig en station in i ett kringliggande län, du kan heller inte resa någon annanstans än till det andra länet om du åker från Bålsta eller Gnesta.

Att SL taxa skulle komma att gälla ända till Uppsala även på resor helt inom Uppsala län är knappast aktuellt, skillnaden taxemässigt gentemot idag tror jag inte blir stor.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:SL 639 gick ju enbart Stockholm-Rimbo-Hallstavik förr (vissa turer enbart Rimbo-Hallstavik)
Visst var det UL-linje 810 som anslöt till 639:orna Hallstavik-Östhammar-Öregrund?

Mitt förslag på dagens UL 807/806 lyder som följer:
SL 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda
UL 807 Uppsala-Åby-Almunge-Knutby
De båda linjerna inväntar alltid varandra vid Åby vsk. Klart! Inga dubbla biljettmaskiner behövs! :D

Dubbelledbusspekuleringen har varit uppe förr. Det kommer inte att komma några dubbelledare till Roslagen, punkt slut. Dubbelledbussar används endast i tung stadstrafik i 30-60 km/h och är ytterst olämpliga att köra med i Roslagens landsbygdstrafik, och även i Norrtälje stadstrafik.
Ja på den tid jag körde i Roslagen körde vi 639 bara till Hallstavik, där var det byte till SJ Buss, oftast CR110L.

Finns det ett reellt underlag Norrtälje-Arlanda? som är större än i relationen Norrtälje-Uppsala? om inte innebär bytet en samhällsekonomisk nackdel då ett bussbyte värderas lika mycket som en förlängning av restiden med 10-20 minuter.

Vid ev eventuell upphandling skulle jag gissa att det nog kan bli färre ledbussar och fler boggibussar m lågentré om SL följer den inslagna linjen i Nynäshamn mfl kontraktsområden.

//Lars
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lars Ödlund skrev:Finns det ett reellt underlag Norrtälje-Arlanda? som är större än i relationen Norrtälje-Uppsala? om inte innebär bytet en samhällsekonomisk nackdel då ett bussbyte värderas lika mycket som en förlängning av restiden med 10-20 minuter.

Vid ev eventuell upphandling skulle jag gissa att det nog kan bli färre ledbussar och fler boggibussar m lågentré om SL följer den inslagna linjen i Nynäshamn mfl kontraktsområden.
Idag finns det inte ett tillräckligt stort resandeunderlag Norrtälje-Rimbo-Arlanda tyvärr, men om man förlänger linjen till Märsta stn kanske? Problemet med att bo i Rimbo idag är att man inte kan pendla effektivt till arbetsgivare i t.ex Vallentuna och Märsta utan en massa byten. Min tanke med mitt förslag var iaf mestadels att få bort de båda länsöverskridande linjerna 806 & 807, och slippa dubbla biljettmaskiner. Idag väntar ju bussarna in varandra vid Åby vsk ändå, så tid tappar dessa linjer nog redan.

Nya SL-krav på lågentré och boggiebussar som i Nynäshamn bör enligt min privata åsikt egentligen inte gälla UL807 då ju denna egentligen borde följa UL:s krav. Men 57xx-Vegorna som går på 676:an skulle kanske passa bra 807:an...iaf de tider då det ej är direkt rusningstrafik med fullsatta ledbussar, som det är idag.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Idag finns det inte ett tillräckligt stort resandeunderlag Norrtälje-Rimbo-Arlanda tyvärr, men om man förlänger linjen till Märsta stn kanske?
Jag som trodde det var anledning man kortade av UL806 till Arlanda, att resandeunderlag var inte tillräckligt stor mellan Märsta och Arlanda (för påstigande i ena riktning och avstigning i den andra).
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Skriv svar