Sida 1 av 1

Spårvagnen i Trollhättan

Postat: söndag 21 oktober 2007 0:26
av Maria
Hej
Jag läser i Järnvägsdata 1999 utgiven av Svenska Järnvägsklubben om Trollhättans Stenspårväg. Redovisas på sid 274.
Där står att spårvägen anlades 1906-07 och lades ner 1918. Den hade en spårvidd på 891 mm.
Jag läser vidare om att spårvägens uppgift var att frakta sten från Kraftstationen och från en täkt vid ett bispår.
Någon som känner till denna spårväg, och varför den heter spårväg. Var den mer lik en spårväg än en järnväg? Någon som kan berätta?

Postat: söndag 21 oktober 2007 7:55
av Harald
Orsaken till att den kallades spårväg var nog dels att den var elektrifierad, vilket var ovanligt för järnvägar vid den här tiden, dels att att den delvis gick genom samhället. Om du kan få tag i boken "Trollhättan - ung stad" av Erik Wengström (Borås, 1975) så finns på sidan 27 en bild från byggandet av Trafikkanalen där man ser ett lok med vagnar på botten av den blivande kanalen. På sidan 32 finns f.ö. en bild av Nohabs järnväg i dess ursprungliga sträckning längs nuvarande Drottninggatan. Bilden är dock tagen innan gatan fanns.

Postat: söndag 21 oktober 2007 11:21
av Patrik S
Däremot hade det ganska lätt gått att anlägga spårväg med hjälp av det gamla spåret som går mellan NOHAB/Innovatum som en båge upp till centralstationen. Spåret har broar och därav relativt få, om några, plankorsningar.

Postat: söndag 21 oktober 2007 12:31
av Martin
Patrik S skrev:Däremot hade det ganska lätt gått att anlägga spårväg med hjälp av det gamla spåret som går mellan NOHAB/Innovatum som en båge upp till centralstationen. Spåret har broar och därav relativt få, om några, plankorsningar.
Nohabspårets enda plankorsning ( stax öster om Erik Carlssons rondell) togs bort härom året genom att kapa spåren. I övrigt finns vad jag vet inga plankorsningar längs Nohab spåret.