Hej
Jag läser i Järnvägsdata 1999 utgiven av Svenska Järnvägsklubben om Trollhättans Stenspårväg. Redovisas på sid 274.
Där står att spårvägen anlades 1906-07 och lades ner 1918. Den hade en spårvidd på 891 mm.
Jag läser vidare om att spårvägens uppgift var att frakta sten från Kraftstationen och från en täkt vid ett bispår.
Någon som känner till denna spårväg, och varför den heter spårväg. Var den mer lik en spårväg än en järnväg? Någon som kan berätta?
Spårvagnen i Trollhättan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnen i Trollhättan
Hälsningar Maria i Göteborg
Orsaken till att den kallades spårväg var nog dels att den var elektrifierad, vilket var ovanligt för järnvägar vid den här tiden, dels att att den delvis gick genom samhället. Om du kan få tag i boken "Trollhättan - ung stad" av Erik Wengström (Borås, 1975) så finns på sidan 27 en bild från byggandet av Trafikkanalen där man ser ett lok med vagnar på botten av den blivande kanalen. På sidan 32 finns f.ö. en bild av Nohabs järnväg i dess ursprungliga sträckning längs nuvarande Drottninggatan. Bilden är dock tagen innan gatan fanns.
Nohabspårets enda plankorsning ( stax öster om Erik Carlssons rondell) togs bort härom året genom att kapa spåren. I övrigt finns vad jag vet inga plankorsningar längs Nohab spåret.Patrik S skrev:Däremot hade det ganska lätt gått att anlägga spårväg med hjälp av det gamla spåret som går mellan NOHAB/Innovatum som en båge upp till centralstationen. Spåret har broar och därav relativt få, om några, plankorsningar.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)