Gick förbi Gubbängens tunnelbanestation idag, där det pågår ett växelbyte. Jag noterade att i de nya växlarna som lades in har korsning av "vanlig" typ där bägge spåren är brutna.
Någon som vet varför man går ifrån de korsningslösa växlarna som man tidigare brukade använda i tunnelbanan?
/Daniel
Borttagning av korsningslösa växlar vid Gubbängen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
nytt signalsystem - nya möjligheter
Gissning:
Med det nya signalsystemet får man betydligt större möjligheter att köra "hur man vill" dvs motspår längre sträckor utan särskild åtgärd. För att slippa sth 15km/h i "klätterväxlar" så byter man dem mot vanliga växlar.
Med det nya signalsystemet får man betydligt större möjligheter att köra "hur man vill" dvs motspår längre sträckor utan särskild åtgärd. För att slippa sth 15km/h i "klätterväxlar" så byter man dem mot vanliga växlar.
Växelbyte
Är det växlar i båda riktningarna så att man enkelt kan ändra från både medspår till motspår och tvärtom? Ingår byten till växlar av det slaget i den nya policyn?
Minns att för ett antal år sedan tog man bort två av de fyra växlarna norr om Farsta så att man måste backa tåg vid byte från medspår till motspår.
Minns att för ett antal år sedan tog man bort två av de fyra växlarna norr om Farsta så att man måste backa tåg vid byte från medspår till motspår.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jo, precis. Jag letade efter den termen, men kom inte på den.Hmm, korsningslösa växlar... Hur ser en sån ut...? Det är möjligen inte växlar med obruten korsning som avses..?
Nej, det är bara växlar så att södergående tåg kan vända vid Gubbängen.Är det växlar i båda riktningarna så att man enkelt kan ändra från både medspår till motspår och tvärtom? Ingår byten till växlar av det slaget i den nya policyn?
/Daniel
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27