Ja, samma rubrik som en av Postvagnshistoriens längsta trådar (just nu 136 inlägg) som handlar om huruvida det är svårt eller enkelt att importera järnvägsfordon från ett annat land och om det finns korkade regler som borde tas bort.
(Uppdatering: Tråden är nu 200 inlägg lång. Och på så kort tid! Och på en lördag! Jag är imponerad.)
DL kör då och då med gästvagnar från andra länder. Är det en massa byråkrati som krävs för att få tillstånd att köra andra länders spårvagnar i Sverige? Om inte, vad är det som skiljer spårvagnarna från övriga järnvägsfordon som gör att spårvagnarna så enkelt får användas i Sverige?
Anders
Svenska krav på fordon?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
- Stefan Widén
- Inlägg: 3071
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Krav på fordon
Ingenting är helt enkelt att besvara...men här kommer ett tappert försök.
Varje spårinnehavare har i sin tillståndsansökan till J angivet banans last och konstruktionsprofil. Det kan även förekomma krav på speci fika bromsegenskaper på fordonen. Vidare finns det på elsidan normer på vilken spänning osv, bygelns upptryck, placering mm. När en ny vagn skall tas ibruk ska den naturligtvis passa inom angivna normer. Med spårinnehavarens godkännande skall trafikutövaren ange vilka underhållsåtgärder som krävs...intervaller osv..mad alla dessa uppgifter görs en anmälan till J. J har bara att kontrollera att alla uppgifter finns med enligt deras regler för detta. om allt stämmer så godkänns fordonet. Trafikutövaren har ansvaret för att vagnens konstruktion mm motsvar det som angivits i ansökan.
Enkelt eller?
Stefan
Varje spårinnehavare har i sin tillståndsansökan till J angivet banans last och konstruktionsprofil. Det kan även förekomma krav på speci fika bromsegenskaper på fordonen. Vidare finns det på elsidan normer på vilken spänning osv, bygelns upptryck, placering mm. När en ny vagn skall tas ibruk ska den naturligtvis passa inom angivna normer. Med spårinnehavarens godkännande skall trafikutövaren ange vilka underhållsåtgärder som krävs...intervaller osv..mad alla dessa uppgifter görs en anmälan till J. J har bara att kontrollera att alla uppgifter finns med enligt deras regler för detta. om allt stämmer så godkänns fordonet. Trafikutövaren har ansvaret för att vagnens konstruktion mm motsvar det som angivits i ansökan.
Enkelt eller?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll