Sida 1 av 2
Kantorn har fått storhetsvansinne
Postat: måndag 08 oktober 2007 15:21
av Kantorn
Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls

Postat: måndag 08 oktober 2007 15:34
av Ulrik Berggren
Tja, det krävs ganska rejäl exploatering i nuvarande urskogsområden som Ektorp och lantliga idyller som Färingsö för att skapa ett tillräckligt resandeunderlag

Skulle tippa på att din trase skulle gå igenom ungefär 25 procent ren glesbygd idag
Postat: måndag 08 oktober 2007 15:36
av Kristofer
Härligt! Utopiskt! Det gillar jag!
Men låt den gå via Handen istället för via Västerhaninge. Kortare, större bytespunkt och lika få hus i skogen på vägen...
Dessutom har du glömt stationen i Saltsjöbaden!
Jag föreslår nån slags Schwebebahn-variant. Tänk att åka hängandes under banan på hög höjd över vattnet på sträckan från Gustavsberg över Farstalandet - Tynningö - Vaxholm - Resarö till Åkersberga...
Postat: måndag 08 oktober 2007 15:56
av NerdBoy
Schwebebahn bortåt 50 meter högt över Oxdjupet (mellan Rindö och Värmdö). Hu!

Postat: måndag 08 oktober 2007 17:13
av Tobba
Jag är glad att du har tänkt på mig oxå.
Bor i Vendelsö.

Tobba
Postat: måndag 08 oktober 2007 17:38
av Mikael Karlsson
Storhetsvansinne skulle jag inte vilja kalla det, utan istället för sunt förnuft
Inom en snar framtid är det något sådant här som Stockholm behöver för att lösa sina transportuppgifter. Kanske med lite andra linjesträckningar.
Men helt klart någon form av ringlinje/tvärlinje i de yttre delarna.
Mikael
Postat: måndag 08 oktober 2007 18:45
av Kantorn
Vilka hastigheter kan man få upp en Schwebebahn i? Kan man tänka sig runt 150? Då först tror jag det skulle vara värt trippen mellan Västerhaninge och Tumba och mellan Ekerö och Jakobsberg. Det vore en idealisk lösning, då infrastrukturen inte är beroende av platt mark.
Postat: måndag 08 oktober 2007 20:12
av micke b
Storhetsvansinne kan man aldrig ha för mycket av. You go, Kantorn!
Postat: måndag 08 oktober 2007 22:19
av august
Varför inte göra en Schwebebahnvariant med magnettåg och blåsa på i uppåt 350–450 knutar när man ändå håller på?
Postat: tisdag 09 oktober 2007 16:14
av Kantorn
350 knyck är att ta i tror jag. Nog för att jag är orealistisk, men det finns lite gränser. De hastigheterna är till för flygersättande tåg (Göteborg - Stockholm, Stockholm - Malmö, Stockholm - Kastrup etc). Nä 150 - 200 knyck räcker bra tror jag. Om det är möjligt.
Re: Kantorn har fått storhetsvansinne
Postat: torsdag 11 oktober 2007 19:00
av oberoende
Kantorn skrev:Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls ;)

Jag förordar en rälsförbindelse mellan Kallhäll och Upplands Väsby. Syftet med detta är inte i första hand lokaltrafik i Stockholms län utan regionaltrafik mellan orter utmed Mälarbanan, Arlanda och Uppsala. Tanken är alltså att upptåget förlängs från Upplands Väsby till Kallhäll, Kungsängen, Bålsta, Enköping till Västerås eller ännu längre.
Ett annat syfte med min föreslagna förbindelse är att det ger snabbare kontakt mellan mälarbanan och den tilltänkta framtida kombiterminalen norr om stockholm.
För att knyta förslaget till detta forum kan man tänka sig att det skulle trafikeras av pendeltåg för lite mer lokal trafik också. Det skulle även vara första steget i det kantorn förordar.
Postat: onsdag 17 oktober 2007 22:42
av Chrille B
Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Postat: onsdag 17 oktober 2007 23:22
av LÅ1
Chrille B skrev:Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Man kan ju också tänka på att en förbindelses existens drar till sig resebehov! En Tyresöbo skulle nog inte i dagsläget söka ett jobb i Åkersberga om han/hon inte var mer eller mindre tvingad. Speciellt inte en billös Tyresöbo. Med en yttre ring av det slag som Kantorn skissat på så är en sådan pendling rimlig för betydligt fler!
Vad jag vill säga är att befintlig resemöjlighet, speciellt spårbunden sådan, ökar resandet! Byggandet av en sådan här spårring är ju inget som är rimligt att realisera den närmaste tiden. Men ingen vet hur situationen är om 50, 75 eller 100 år! Det enda man vet är att Stockholmsområdet antagligen ser helt anorlunda ut då, när det gäller stadens utbredning!
LM Ericsson, som det hette då, byggde en fabrik i Stockholms utkant en gång för så där 60, 70 år sedan. I dag anses Telefonplan vara tämligen centralt, eller i alla fall inte något utkantsområde. Betydligt senare, men jag vet inte när, bygdes en komponentfabrik långt ut i skogen på Järvafältet. Runt denna fabrik växte hela Kista upp. Fabriken revs för något år sedan!
Postat: torsdag 18 oktober 2007 15:05
av Kantorn
Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Postat: torsdag 18 oktober 2007 17:22
av NerdBoy
Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Postat: torsdag 18 oktober 2007 17:55
av MartinW
NerdBoy skrev:Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Postat: torsdag 18 oktober 2007 21:34
av Kantorn
NerdBoy skrev:Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Ja, men tänk själv. Du bor i Vaxholm, eller? Att åka till Åkersberga och handla (eller vad man nu vill göra) skulle ta max 7 minuter, enkel resa.
Det jag tänker mig är halvhög hastighet på egen infrastruktur, utan yttre störningar mer än "väder och vind".
MartinW skrev:
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag kunde inte sagt det bättre själv!
Postat: torsdag 18 oktober 2007 21:35
av NerdBoy
MartinW skrev:NerdBoy skrev:Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.
Postat: torsdag 18 oktober 2007 22:33
av LÅ1
NerdBoy skrev:MartinW skrev:NerdBoy skrev:
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.
Jag tror att det ligger långt fram i tiden att överhuvudtaget (seriöst) fundera på att bygga något som liknar det som Kantorn skissat på. Men jämför en bebyggelsekarta från i dag med en från mitten av 1900-talet. Hur utvecklingen sedan ser ut 50 eller 100 år framåt är svårt att veta i dag!
Men däremot är det kul som tankelek!
Postat: torsdag 18 oktober 2007 22:55
av NerdBoy
LÅ1 skrev:Men däremot är det kul som tankelek!
Ja, det är jag den första att skriva under på!
