Sida 1 av 1

Stopplikt

Postat: fredag 21 september 2007 19:27
av Maria
Hej
Kan någon upplysa om vid vilka hållplatser på Göteborgs spårvagnsnät det är stopplikt, samt vilken riktning det är.

Postat: måndag 24 september 2007 10:07
av JAgr
Från 2007-10-01 gäller följande stopplikter:

Allhelgonakyrkan, läge B
Härlanda, läge B
Grönsakstorget, läge A och C
Korsvägen, samtliga lägen
Olivedalsgatan, läge D
Valand, läge A och C
Hinsholmen, läge B
Wavrinskys plats, vändslingan

Markering sker med en H-tavla vid infart till hållplatsläget.

Jag hoppas att detta inte är ett "Microsoft-svar", fullkomligt korrekt men oanvändbart.


/JAgr

Postat: måndag 24 september 2007 11:22
av Vardon
Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?

Postat: måndag 24 september 2007 11:33
av Harald
Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.

Postat: måndag 24 september 2007 15:23
av JAgr
Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?
Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?

/JAgr

Postat: tisdag 25 september 2007 1:31
av M_M
JAgr skrev:
Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?
Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?

/JAgr
Ungefär lika enkelt som att ändra TRI så att de gamla signalerna vid wieselgrensplatsen rymts inom TRI? :wink:

Postat: tisdag 25 september 2007 9:23
av JAgr
Njae, det var kollektivtrafiksignal som fanns där. Enligt dess definition skall de användas för att reglera situationer mellan vägtrafikfordon och spårfordon. Några vägtrafikfordon skall normalt inte finnas nere i "grytan".
Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.

Detta är de huvudanledningar till ombyggnad som jag har fått.
Tony kan säkert fela mig om jag har rätt.

/JAgr

Postat: tisdag 25 september 2007 17:38
av 2763
JAgr skrev: Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.
Precis, samt att vi nu reglerar konflikten mellan slinga och trafik mot rambergsvallen, vilket heller inte gjordes innan.

Den körsignal som förare i slingan fick var "Pil" vilket innebär att inga konflikter skall finnas. Dock gällde väjningsplikt för vagn på sidospår mot vagn på huvudspår när det gällde trafik mot rambergsvallen. Den gamla signalanläggningen var alltså inte korrekt utförd. Å andra sidan var den utförd på 1960-talet och då gällde andra förutsättningar än vad som gäller idag.

//Tony