Hej
Kan någon upplysa om vid vilka hållplatser på Göteborgs spårvagnsnät det är stopplikt, samt vilken riktning det är.
Stopplikt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Från 2007-10-01 gäller följande stopplikter:
Allhelgonakyrkan, läge B
Härlanda, läge B
Grönsakstorget, läge A och C
Korsvägen, samtliga lägen
Olivedalsgatan, läge D
Valand, läge A och C
Hinsholmen, läge B
Wavrinskys plats, vändslingan
Markering sker med en H-tavla vid infart till hållplatsläget.
Jag hoppas att detta inte är ett "Microsoft-svar", fullkomligt korrekt men oanvändbart.
/JAgr
Allhelgonakyrkan, läge B
Härlanda, läge B
Grönsakstorget, läge A och C
Korsvägen, samtliga lägen
Olivedalsgatan, läge D
Valand, läge A och C
Hinsholmen, läge B
Wavrinskys plats, vändslingan
Markering sker med en H-tavla vid infart till hållplatsläget.
Jag hoppas att detta inte är ett "Microsoft-svar", fullkomligt korrekt men oanvändbart.
/JAgr
Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?
Försvinner även stopplikten på centralen?
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?
/JAgr
Ungefär lika enkelt som att ändra TRI så att de gamla signalerna vid wieselgrensplatsen rymts inom TRI?JAgr skrev:Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?
Försvinner även stopplikten på centralen?
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?
/JAgr

Njae, det var kollektivtrafiksignal som fanns där. Enligt dess definition skall de användas för att reglera situationer mellan vägtrafikfordon och spårfordon. Några vägtrafikfordon skall normalt inte finnas nere i "grytan".
Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.
Detta är de huvudanledningar till ombyggnad som jag har fått.
Tony kan säkert fela mig om jag har rätt.
/JAgr
Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.
Detta är de huvudanledningar till ombyggnad som jag har fått.
Tony kan säkert fela mig om jag har rätt.
/JAgr
Precis, samt att vi nu reglerar konflikten mellan slinga och trafik mot rambergsvallen, vilket heller inte gjordes innan.JAgr skrev: Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.
Den körsignal som förare i slingan fick var "Pil" vilket innebär att inga konflikter skall finnas. Dock gällde väjningsplikt för vagn på sidospår mot vagn på huvudspår när det gällde trafik mot rambergsvallen. Den gamla signalanläggningen var alltså inte korrekt utförd. Å andra sidan var den utförd på 1960-talet och då gällde andra förutsättningar än vad som gäller idag.
//Tony
Med reservation för tyckfel.