Stopplikt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Stopplikt

Inlägg av Maria »

Hej
Kan någon upplysa om vid vilka hållplatser på Göteborgs spårvagnsnät det är stopplikt, samt vilken riktning det är.
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Från 2007-10-01 gäller följande stopplikter:

Allhelgonakyrkan, läge B
Härlanda, läge B
Grönsakstorget, läge A och C
Korsvägen, samtliga lägen
Olivedalsgatan, läge D
Valand, läge A och C
Hinsholmen, läge B
Wavrinskys plats, vändslingan

Markering sker med en H-tavla vid infart till hållplatsläget.

Jag hoppas att detta inte är ett "Microsoft-svar", fullkomligt korrekt men oanvändbart.


/JAgr
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Inlägg av Vardon »

Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Harald
Inlägg: 8814
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?
Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?

/JAgr
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:
Vardon skrev:Är det de små pannkakorna som suttit uppe i helgen men varit säckade? Ska de små röda markeringarna försvinna?

Försvinner även stopplikten på centralen?
Ja, det måste vara de tavlor som avses. Skall gälla från 1/10.
De gamla markeringarna försvinner kanske inte men de upphör att gälla.
Det finns ett trafikmeddelande (nr5, som sändes ut idag) om detta.
Harald skrev:Hade det inte kunnat markeras med stopptavla längst fram vid hållplatsen? Då hade man ju sluppit införa en ny tavla.
Tänk på att det skapar en massa arbetstillfällen. Banägaren måste haft många tillfällen till möten och fått utlopp för sin kreativitet.
Skulle man utnyttjat en befintlig skylt som ger samma verkan hade det varit för enkelt, eller hur?

/JAgr
Ungefär lika enkelt som att ändra TRI så att de gamla signalerna vid wieselgrensplatsen rymts inom TRI? :wink:
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Njae, det var kollektivtrafiksignal som fanns där. Enligt dess definition skall de användas för att reglera situationer mellan vägtrafikfordon och spårfordon. Några vägtrafikfordon skall normalt inte finnas nere i "grytan".
Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.

Detta är de huvudanledningar till ombyggnad som jag har fått.
Tony kan säkert fela mig om jag har rätt.

/JAgr
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

JAgr skrev: Dessutom utökades signalenanläggningen till att hantera fordon som backar genom slingan, vilket den gamla anläggningen inte gjorde.
Precis, samt att vi nu reglerar konflikten mellan slinga och trafik mot rambergsvallen, vilket heller inte gjordes innan.

Den körsignal som förare i slingan fick var "Pil" vilket innebär att inga konflikter skall finnas. Dock gällde väjningsplikt för vagn på sidospår mot vagn på huvudspår när det gällde trafik mot rambergsvallen. Den gamla signalanläggningen var alltså inte korrekt utförd. Å andra sidan var den utförd på 1960-talet och då gällde andra förutsättningar än vad som gäller idag.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar