SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
... enligt Lidingö stad iaf:
SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
http://www.lidingo.se/net/Lidingo+Stad+ ... 9756843265
lightrail.se: Lidingö stad och SL överens: Lidingöbanan rustas
http://www.lightrail.se/index.php?page=nyheter&id=618
[SL] Långsiktig kollektivtrafikplan för Lidingö
http://www.lidingo.se/pagedownload/.../rapport_070903slutversion.pdf
SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
http://www.lidingo.se/net/Lidingo+Stad+ ... 9756843265
lightrail.se: Lidingö stad och SL överens: Lidingöbanan rustas
http://www.lightrail.se/index.php?page=nyheter&id=618
[SL] Långsiktig kollektivtrafikplan för Lidingö
http://www.lidingo.se/pagedownload/.../rapport_070903slutversion.pdf
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det där, Joakim, är en sak som ska bli mycket intressant att analysera. Har bara hunnit med en hastig genomläsning av denna (iofs. helt förutsägbara) tjänstemannaprodukt, men ett första omdöme är att det verkar vara rena brännvinsadvokatyren. Tjänstemännen har nästan slagit knut på sig själva för att visa bussalternativets överlägsenhet. Vidare sitter man fast i A32 som enda vagnalternativ, vilket leder fram till den helt orealistiska siffran 415 Mkr. i investeringsbehov för en bibehålllen Lidingöbana. Tyvärr redovisas inte så mycket bakgrundsuppgifter om hur tjänstemännen kommit fram till sina kalkylresultat.Traesk skrev:Intressant! Blir det verkligen så där mycket bättre restid med buss?
En sak kan jag instämma i direkt, och det är att SLL bör fatta ett inriktningsbeslut om LB under 2008. Tjänstemännen bedömer att banan i nuvarande skick kan hållas igång till 2011, sedan måste man göra något. Själv tror jag faktiskt att 2010 är en mer realistisk uppskattning, såframt man inte tror att man kan vinna tid med den reservdelsgruva som frigörs när Nockebybanans vagnar skrotas (och därmed lämnar över inrikningsbeslutet till den landstingsmajoritet som träder till efter valet 2010).
Återkommer med fler synpunkter!
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Nej, men ett 3-vagnars C20 tåg kan bli ett 2-vagnars och ett 1-vagns tåg där det sistnämda kan gå till Gåshaga.Lars Ödlund skrev:Första vagnen?Johan A skrev:Skule man inte kunna göra en backe från tunnel banan och koppla loss första vagnen till Gåshaga ? Det måste sättas upp en strömsamlare på taket men så gör man i Oslo . Man fäller ner i tunlarna .
En C20 kan inte delas.
//Lars
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
En dålig lösning, som vi diskuterade redan 2004 och som jag också bemötte då.Johan A skrev:Skule man inte kunna göra en backe från tunnel banan och koppla loss första vagnen till Gåshaga ? Det måste sättas upp en strömsamlare på taket men så gör man i Oslo . Man fäller ner i tunlarna .
Två korrigeringar, jämfört med då:
1. Jag är inte längre så säker på att just A32 är allena saliggörande, det bör vara en längre vagn.
2. Jag vet att dagens Lidingöbana förkortas LB. LiB var den 1971 nedlagda norra lidingöbanan till Kyrkviken.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Jo, men det skrev jag för att inte få lokf. H. Schütz och andra Lidingöexperter på mig.daniel_s skrev:Men även förkortningen Lib har förekommit sporadiskt, exempelvis som du säkert vet i Säo Lib!Björn Ehnberg skrev:2. Jag vet att dagens Lidingöbana förkortas LB. LiB var den 1971 nedlagda norra lidingöbanan till Kyrkviken.

Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- spargalningen
- Inlägg: 141
- Blev medlem: lördag 27 maj 2006 15:28
- Ort: Nykvarn
Heja alternativ C2, enligt mig det bästa alternativet.
© Daniel S. på bilderna
Om ni vill ha en Simpsons bild på er gå in på http://www.simpsonizeme.com/
Om ni vill ha en Simpsons bild på er gå in på http://www.simpsonizeme.com/
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Så kommer det naturligtvis inte att bli. Det är helt orealistiskt att tro att SL skulle investera 1,5 miljarder kr. för tunnelbana till Lidingö C och därefter en bevarad Lidingöbana. Det är enligt min mening överhuvud taget orealistiskt att tro att SL investerar i en tunnelbana ut till Lidingö, därtill är konkurrensen om spårinvesteringsmedlen i Stockholms län alltför hård.Traesk skrev:Jag vill ha tunnelbana till Lidingö C och sen Lidingöbana från Gåshaga till Lidingö C... =)
Alternativen är bevarad Lidingöbana (A) eller busstrafik (B). Om något av C-alternativen är genomförbara i en framtid går inte att bedöma nu.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Nej det är klart att det inte blir så, men man kan alltid drömma.Björn Ehnberg skrev:Så kommer det naturligtvis inte att bli. Det är helt orealistiskt att tro att SL skulle investera 1,5 miljarder kr. för tunnelbana till Lidingö C och därefter en bevarad Lidingöbana. Det är enligt min mening överhuvud taget orealistiskt att tro att SL investerar i en tunnelbana ut till Lidingö, därtill är konkurrensen om spårinvesteringsmedlen i Stockholms län alltför hård.Traesk skrev:Jag vill ha tunnelbana till Lidingö C och sen Lidingöbana från Gåshaga till Lidingö C... =)
Alternativen är bevarad Lidingöbana (A) eller busstrafik (B). Om något av C-alternativen är genomförbara i en framtid går inte att bedöma nu.
Mvh.
Björn

Re: SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
Den här debatten verkar helt ha avstannat. Detta gäller såväl bland öns politiker som hos debattörer här.
SL verkar prioritera andra spårsatsningar, nu senast pendel till Norrtälje.
Kostnaden för spårutbyggnad verkar variera kraftigt, kanske beroende på om tjänstemän/politiker vill driva igenom ett projekt och därför medvetet underskattar kostnaderna.
Exempel på detta är uttalandet av SJ:s VD/GD Jan Forsberg som anser att en höghastighetsjärnväg kostar bara 100 miljoner per km. Detta gäller en dubbelriktad bana för hastigheter över 200 km/h genom obruten terräng.
Exempel på motsatsen är SL:s kalkyler där spårväg som byggs på gatumark kostar 150-250 miljoner per km.
Pendel till Norrtälje bedöms kosta 20 miljarder för ca femtio (?) km, varav femton km i tunnel, dvs ca 400 mkr per km. Om den begränsas till Åkersberga blir kostnaden ca 700 mkr per km varav merparten i tunnel.
Räknar SJ eller SL minst dåligt?
SL verkar prioritera andra spårsatsningar, nu senast pendel till Norrtälje.
Kostnaden för spårutbyggnad verkar variera kraftigt, kanske beroende på om tjänstemän/politiker vill driva igenom ett projekt och därför medvetet underskattar kostnaderna.
Exempel på detta är uttalandet av SJ:s VD/GD Jan Forsberg som anser att en höghastighetsjärnväg kostar bara 100 miljoner per km. Detta gäller en dubbelriktad bana för hastigheter över 200 km/h genom obruten terräng.
Exempel på motsatsen är SL:s kalkyler där spårväg som byggs på gatumark kostar 150-250 miljoner per km.
Pendel till Norrtälje bedöms kosta 20 miljarder för ca femtio (?) km, varav femton km i tunnel, dvs ca 400 mkr per km. Om den begränsas till Åkersberga blir kostnaden ca 700 mkr per km varav merparten i tunnel.
Räknar SJ eller SL minst dåligt?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: SL beredd att rusta upp Lidingöbanan
Generellt sett är det billigare att bygga järnväg i glesbefolkade områden än i tätbefolkade. Därav de inte helt astronomiska kostnaderna för Botnia- och Norrbottniabanorna. I jämförelse med Västkustbanan (inklusive tunnlarna under Varberg och vid Falkenberg) och Tvärbanan. Observera här att det handlar om järnväg, men SL tycks ju mest van vid att projektera för sådan, därav månne de höga kostnaderna?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...