Sida 1 av 1

Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Postat: söndag 09 september 2007 21:19
av LÅ1
För att inte få för mycket sidodiskution i tråden Finn 6 Fel Liljeholmen så startar jag en ny. Och då börjar jag med citat från den reffererade tråden.
Traesk skrev:
LÅ1 skrev:
MalteR skrev: Eftersom 13 och 14 avgår från varsitt spår. :)
Tidvis har ju de olika södra grenarna båda haft tåg mot båda de norra grenarna. Trodde att det fortfarande förekom i rusningstrafiken. Men en koll i trafikanttidtabellen visar att det inte är så längre.
Kanske är fel tråd men... varför är det inte så egentligen?
Nu är det inte fel tråd längre! :wink:


Från början, eller åtminstone redan på 1970-talet gick tågen på röda linjen enligt följande:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Universitetet - Sätra (Då var Universitetet sista station på den grenen!)
24 Tekniska Högskolan - Telefonplan (Rusningslinje)

Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)


Den här senare principen marknadsfördes stort och principen behölls något år, eller två? Sedan tror att det var lite blandat hur tågen från sydväst gick bortanför Östermalmstorg. Men nu tycks det vara strikt så att tågen som passerar Aspudden går mot Ropsten och de som passerar Midsommarkransen går till Mörby.

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Postat: söndag 09 september 2007 21:21
av Kantorn
LÅ1 skrev:För att inte få för mycket sidodiskution i tråden Finn 6 Fel Liljeholmen så startar jag en ny. Och då börjar jag med citat från den reffererade tråden.
Traesk skrev:
LÅ1 skrev:Tidvis har ju de olika södra grenarna båda haft tåg mot båda de norra grenarna. Trodde att det fortfarande förekom i rusningstrafiken. Men en koll i trafikanttidtabellen visar att det inte är så längre.
Kanske är fel tråd men... varför är det inte så egentligen?
Nu är det inte fel tråd längre! :wink:


Från början, eller åtminstone redan på 1970-talet gick tågen på röda linjen enligt följande:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Universitetet - Sätra (Då var Universitetet sista station på den grenen!)
24 Tekniska Högskolan - Telefonplan (Rusningslinje)

Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)


Den här senare principen marknadsfördes stort och principen behölls något år, eller två? Sedan tror att det var lite blandat hur tågen från sydväst gick bortanför Östermalmstorg. Men nu tycks det vara strikt så att tågen som passerar Aspudden går mot Ropsten och de som passerar Midsommarkransen går till Mörby.
Stämmer med min minnesbild. Slutstation var även Tekniska högskolan ett tag, innan Universitetet öppnade.
Som jag minns skall inte Mörby C bytas mot Universitetet enligt parentes, utan ditt första påstående gäller.

Postat: söndag 09 september 2007 21:32
av Traesk
Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?

Postat: söndag 09 september 2007 22:02
av Karsten
Om det vore möjligt med 2-minuterstrafik på Röda linjen vore, enligt mitt tycke, det bäst med tre linjer var 6:e minut med tre ändstationer i norr (Ropsten, Mörby och Tekniska). I söder kan den tredje linjen vända lite var det passar med hänsyn till vagntillgång och resandemängd.

Postat: söndag 09 september 2007 22:21
av Traesk
Karsten skrev:Om det vore möjligt med 2-minuterstrafik på Röda linjen vore, enligt mitt tycke, det bäst med tre linjer var 6:e minut med tre ändstationer i norr (Ropsten, Mörby och Tekniska). I söder kan den tredje linjen vända lite var det passar med hänsyn till vagntillgång och resandemängd.
Mer trafik till Tekniska behövs i alla fall. Det tråkiga med en sån här lösning är att det blir så ojämn trafik mellan T-Centralen och Tekniska. I det här fallet blir det väl i och för sig bara 4 minuter eller 2 minuter att vänta, men ändå!

Postat: söndag 09 september 2007 22:39
av Ulf
Var knappt två år sedan man faktiskt övergav systemet med 13/14/23/24.

Då var 13 och 24 stomlinjerna
13 Norsborg (3:an) - Ropsten (1:an)
24 Fruängen (4:an) - Mörby C (2:an), samt rusningstågen Liljeholmen - Mörby

..och 14 och 23 var insatslinjer
14 Telefonplan - Ropsten (endast ett par avgångar varje eftermiddag)
23 Norsborg/Alby - Mörby C

Linje 23 försvann i samband med att gröna linjens 27, 28 och 29 avskaffades. Linje 24 döptes om till linje 14. Gamla linje 14 finns inte längre.

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Postat: söndag 09 september 2007 22:52
av mela
LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker

Postat: söndag 09 september 2007 22:57
av mela
Traesk skrev:Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?
När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.

Postat: söndag 09 september 2007 23:03
av Traesk
mela skrev:
Traesk skrev:Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?
När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.
Om det nu är så... varför kör man inte Mörby centrum - Norsborg och Ropsten - Fruängen då?

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Postat: söndag 09 september 2007 23:09
av LÅ1
mela skrev:
LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker
Snabbtågstrafiken (skip stop) var väl bara en liten del av trafiktiden? Eller körde man så hela dagen ett tag?

Jag tror faktiskt att man i början hade alla linjer i gång största delen av dagtrafiken. Möjligen slutade 15 o 25 att gå före det att nattrafiken startade.

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Postat: måndag 10 september 2007 8:09
av Kantorn
LÅ1 skrev:
mela skrev:
LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker
Snabbtågstrafiken (skip stop) var väl bara en liten del av trafiktiden? Eller körde man så hela dagen ett tag?

Jag tror faktiskt att man i början hade alla linjer i gång största delen av dagtrafiken. Möjligen slutade 15 o 25 att gå före det att nattrafiken startade.
Skipstop gick ju bara den tiden då de övriga linjerna gick.

Postat: måndag 10 september 2007 9:09
av NerdBoy
mela skrev:När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.
Finns det några publika siffror för belastningen på grenarna?

Postat: måndag 10 september 2007 19:21
av kildor
Det finns ett gammalt inlägg av Anders Ericson som beskriver hur trafiken såg ut på den tiden, samt med förarturlistor:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=67996#67996