Nu är det inte fel tråd längre!Traesk skrev:Kanske är fel tråd men... varför är det inte så egentligen?LÅ1 skrev:Tidvis har ju de olika södra grenarna båda haft tåg mot båda de norra grenarna. Trodde att det fortfarande förekom i rusningstrafiken. Men en koll i trafikanttidtabellen visar att det inte är så längre.MalteR skrev: Eftersom 13 och 14 avgår från varsitt spår.![]()

Från början, eller åtminstone redan på 1970-talet gick tågen på röda linjen enligt följande:
13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Universitetet - Sätra (Då var Universitetet sista station på den grenen!)
24 Tekniska Högskolan - Telefonplan (Rusningslinje)
Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:
13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra
Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)
(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Den här senare principen marknadsfördes stort och principen behölls något år, eller två? Sedan tror att det var lite blandat hur tågen från sydväst gick bortanför Östermalmstorg. Men nu tycks det vara strikt så att tågen som passerar Aspudden går mot Ropsten och de som passerar Midsommarkransen går till Mörby.