Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

För att inte få för mycket sidodiskution i tråden Finn 6 Fel Liljeholmen så startar jag en ny. Och då börjar jag med citat från den reffererade tråden.
Traesk skrev:
LÅ1 skrev:
MalteR skrev: Eftersom 13 och 14 avgår från varsitt spår. :)
Tidvis har ju de olika södra grenarna båda haft tåg mot båda de norra grenarna. Trodde att det fortfarande förekom i rusningstrafiken. Men en koll i trafikanttidtabellen visar att det inte är så längre.
Kanske är fel tråd men... varför är det inte så egentligen?
Nu är det inte fel tråd längre! :wink:


Från början, eller åtminstone redan på 1970-talet gick tågen på röda linjen enligt följande:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Universitetet - Sätra (Då var Universitetet sista station på den grenen!)
24 Tekniska Högskolan - Telefonplan (Rusningslinje)

Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)


Den här senare principen marknadsfördes stort och principen behölls något år, eller två? Sedan tror att det var lite blandat hur tågen från sydväst gick bortanför Östermalmstorg. Men nu tycks det vara strikt så att tågen som passerar Aspudden går mot Ropsten och de som passerar Midsommarkransen går till Mörby.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:För att inte få för mycket sidodiskution i tråden Finn 6 Fel Liljeholmen så startar jag en ny. Och då börjar jag med citat från den reffererade tråden.
Traesk skrev:
LÅ1 skrev:Tidvis har ju de olika södra grenarna båda haft tåg mot båda de norra grenarna. Trodde att det fortfarande förekom i rusningstrafiken. Men en koll i trafikanttidtabellen visar att det inte är så längre.
Kanske är fel tråd men... varför är det inte så egentligen?
Nu är det inte fel tråd längre! :wink:


Från början, eller åtminstone redan på 1970-talet gick tågen på röda linjen enligt följande:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Universitetet - Sätra (Då var Universitetet sista station på den grenen!)
24 Tekniska Högskolan - Telefonplan (Rusningslinje)

Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)


Den här senare principen marknadsfördes stort och principen behölls något år, eller två? Sedan tror att det var lite blandat hur tågen från sydväst gick bortanför Östermalmstorg. Men nu tycks det vara strikt så att tågen som passerar Aspudden går mot Ropsten och de som passerar Midsommarkransen går till Mörby.
Stämmer med min minnesbild. Slutstation var även Tekniska högskolan ett tag, innan Universitetet öppnade.
Som jag minns skall inte Mörby C bytas mot Universitetet enligt parentes, utan ditt första påstående gäller.
Professionell tyckare
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Inlägg av Karsten »

Om det vore möjligt med 2-minuterstrafik på Röda linjen vore, enligt mitt tycke, det bäst med tre linjer var 6:e minut med tre ändstationer i norr (Ropsten, Mörby och Tekniska). I söder kan den tredje linjen vända lite var det passar med hänsyn till vagntillgång och resandemängd.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

Karsten skrev:Om det vore möjligt med 2-minuterstrafik på Röda linjen vore, enligt mitt tycke, det bäst med tre linjer var 6:e minut med tre ändstationer i norr (Ropsten, Mörby och Tekniska). I söder kan den tredje linjen vända lite var det passar med hänsyn till vagntillgång och resandemängd.
Mer trafik till Tekniska behövs i alla fall. Det tråkiga med en sån här lösning är att det blir så ojämn trafik mellan T-Centralen och Tekniska. I det här fallet blir det väl i och för sig bara 4 minuter eller 2 minuter att vänta, men ändå!
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

Var knappt två år sedan man faktiskt övergav systemet med 13/14/23/24.

Då var 13 och 24 stomlinjerna
13 Norsborg (3:an) - Ropsten (1:an)
24 Fruängen (4:an) - Mörby C (2:an), samt rusningstågen Liljeholmen - Mörby

..och 14 och 23 var insatslinjer
14 Telefonplan - Ropsten (endast ett par avgångar varje eftermiddag)
23 Norsborg/Alby - Mörby C

Linje 23 försvann i samband med att gröna linjens 27, 28 och 29 avskaffades. Linje 24 döptes om till linje 14. Gamla linje 14 finns inte längre.
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Inlägg av mela »

LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mela »

Traesk skrev:Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?
När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

mela skrev:
Traesk skrev:Det vore väl jättebra om varannat tåg gick till Fruängen respektive Norsborg. Problemet är kanske att linje 14 behöver större turtäthet (eller så är det i alla fall) än linje 13? Hur löser man det i så fall?

Och även utan att det prolemet finns, hur löser man det då? Om varannat tåg från t.ex. Ropsten går till Norsborg respektive Fruängen (med jämna tidsintervall dessutom), och samma sak med tågen från Mörby centrum, då går det väl inte att fixa så att man aldrig har två tåg i rad med samma destination från t.ex. T-Centralen?
När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.
Om det nu är så... varför kör man inte Mörby centrum - Norsborg och Ropsten - Fruängen då?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

mela skrev:
LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker
Snabbtågstrafiken (skip stop) var väl bara en liten del av trafiktiden? Eller körde man så hela dagen ett tag?

Jag tror faktiskt att man i början hade alla linjer i gång största delen av dagtrafiken. Möjligen slutade 15 o 25 att gå före det att nattrafiken startade.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikeringsprinciper på Röda T-linjerna i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
mela skrev:
LÅ1 skrev:Plötsligt kom man på att man skulle köra med en helt ny filosofi:

13 Ropsten - Norborg
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra
23 Mörby centrum - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra

Alla linjer trafikerades hela dagen. I alla fall betyde inte 2 som första siffra att det var en rusningslinje, utan att norra destinationen var Mörby. (1 betyde på samma sätt att tåget gick till Ropsten. 3, 4 och 5 som sista siffra betecknade på samma sätt tre olika ändstationer i söder!)

(Kommer inte ihåg när detta var, kanske skal Mörby centrum bytas mot Universitetet? Men tror inte det!)
Detta var i slutet på åttiotalet i samband med att plattformsskyltarna introducerades, varade under några år, 13 å 23 var snabbtåg utan uppehåll mellan Sätra och Liljeholmen. Dock gick endast två av de ovan nämnda linjerna hela dagen, om det var 13 å 24 eller 14 å 23 minns jag dock ej. Övriga gick endast under högtrafik M-F.

/ Melker
Snabbtågstrafiken (skip stop) var väl bara en liten del av trafiktiden? Eller körde man så hela dagen ett tag?

Jag tror faktiskt att man i början hade alla linjer i gång största delen av dagtrafiken. Möjligen slutade 15 o 25 att gå före det att nattrafiken startade.
Skipstop gick ju bara den tiden då de övriga linjerna gick.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

mela skrev:När det gäller belastningen på bana 2 så är grenarna Norsborg - Liljeholmen och Östermalmstorg - Mörby C mer belastade än Fruängen - Liljeholmen och ÖStermalmstorg - Ropsten. Förhållandet mellan dessa har varierat något under åren, men generellt har de två förstnämnda en belastning som ligger runt 30-35% över de mindre belastade, i alla fall under högtrafik.
Finns det några publika siffror för belastningen på grenarna?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Det finns ett gammalt inlägg av Anders Ericson som beskriver hur trafiken såg ut på den tiden, samt med förarturlistor:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=67996#67996
Skriv svar