Ulf skrev:Det gick gröna vagnar i "reguljär trafik" så sent som 2003-2004 nån gång. C13 på TUB2.
Jag vill faktiskt påstå att den sista insatsen med gröna C13 kan ha varit på tunnelbana 1, i efterdyningarna av 2003 års lövhalka. Kort därefter försvann alla Cx från ettan och jag undrar om inte även C13-insatsen på tunnelbana 2 upphörde ungefär samtidigt. Men jag kan minnas fel - någon som kommer ihåg bättre?
Vagnen ser ovanligt tom ut, kan den precis blivit nerkörd från bryggan? För att sen få kryssa över till "rätt" spår igen?
Ser gärna mer bilder om du har Daniel!
Sparkfot skrev:Vagnen ser ovanligt tom ut, kan den precis blivit nerkörd från bryggan? För att sen få kryssa över till "rätt" spår igen?
Ser gärna mer bilder om du har Daniel!
Vad skulle den i så fall på bryggan att göra? Ledtråd
Aha! Så det är dig jag har fångat på bild, hoppas att du inte misstycker. Jag ska erkänna att jag inte kommer ihåg exakt men av bilderna har jag dragit följande slutsatser:
Av allt att döma vände tågen västerifrån vid Hötorget, som jag minns det inträffade detta efter branden vid Skanstull då reparationsarbetena krävde en totalavstängning några kvällar. Att det är frågan om någon mer eller mindre planerad avvikelse framgår av att något slags meddelande (det skulle kunna vara ett SLM i A4-format) finns i hytterna. Som jag har förstått det fungerade varken signaler eller tågradio i södertunneln under reparationerna och det torde ha krävt något undantagsförfarande, som kanske framgår av papperet.
Men om detta kan säkert någon annan berätta mer?
Här är en miljöbild, som uppenbarligen visar samma tåg som på den första bilden.
Här kommer ett annat vändande tåg från "bryggan" in på norrspåret.
Luddsson skrev:Lite intressant är det ju att det var jag som körde tåget, och jag har inget minne av varför vi åkte "motspår" då..
Eller var det så att linje 19 av någon anledning vände vid Hötorget och åkte tillbaka mot Hässelby..
*Gnuggar geniknölarna*
Neej, jag minns banne mig inte..
Smal jag var på den tiden då...
Jackan som hänger på kroken var från SL's kollektion.
Den kunde man köpa mot löneavdrag..
Fanns med röda och bruna ärmar om jag inte minns helt galet.
PS. Skickar med en "Hälsning till Mäster".
17AGR, som var min "Instruktionsmästare" på den tiden jag gick tågkursen. DS.