[SvD] SL vil ha T-bana utan förare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
[SvD] SL vil ha T-bana utan förare
...enligt denna artikel. Fast det har man ju sagt i mer än 10 år nu 

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Det där är det vanliga dösnacket från SL. De kunde ju försöka få igång ATO först i så fall. Ämnet har diskuterats här flera gånger, bl.a. i denna tråd.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Behövs det verkligen glasas in? Går det inte att köra förarlöst utan? Och när man uppgraderar signalsystemet, går det inte längre att köra Cx på tub2 då?
Senast redigerad av MalteR den måndag 27 augusti 2007 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
ATO-systemet är en teknikernas lekstuga som inte gör någon gladare (man har dock ad hoc kommit på ett användningsområde i form av de s k rehab-fall som har fått så ont i armen av att använda den felkonstruerade körspaken att de säkert blir jätteglada ett tag av att slippa det) och ska inte förväxlas med riktiga förarlösa tåg som bromsar MJUKT, vilket inte varit någon specificerad egenskap vid framtagandet av ATO-systemet.Björn Ehnberg skrev:Det där är det vanliga dösnacket från SL. De kunde ju försöka få igång ATO först i så fall. Ämnet har diskuterats här flera gånger, bl.a. i denna tråd.
1. Det går utmärkt att köra förarlöst utan inglasade stationer, men *fd afgahnsk regim* kommer säkert att göra sitt bästa för att kräva inglasning.MalteR skrev:Behövs det verkligen glasas in? Går det inte att köra förarlöst utan? Och när man uppgraderar signalsystemet, går det inte längre att köra Cx på tub2 då?
2. Det är möjligt att basera det nya signalsäkerhetssystemet på det gamla och då kan det teoretiskt sett gå att fortsätta att köra Cx-vagnar, men de kan behöva vissa ombyggnader. Sen kan det ju gå som det har gått på ettan, dvs av kostnadsskäl uppdaterar man inte vagnarna så som det behövs och så blir det besvärligt och komplicerat att köra med vagnarna.
Det finns ett dagsaktuellt pm från SL på nätet om det här:http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... de%206.pdf
-
Ganska intressant att notera felmarginalerna i de automatiska systemen; Lyon hade en ganska så hög felfrekvens, orsakade av tidningar på spårområdet...Richard Jacobsson skrev:Det finns ett dagsaktuellt pm från SL på nätet om det här:http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... de%206.pdf
Låter som om 9364 kommer få vara ute varje natt och städa rent längs bana 2 bland alla gratistidningar (Metro och City och SE) som om nu idéerna blir verklighet m a o...
Skall blki kul och läsa "SL Trafikavvikelser" där det är stopp i trafiken på grund av en nedfallen tidning, ha, ha

Nåja, hittade en blogg om ämnet, och bara älskar kommentaren i bloggen från Anders som påstår sig ha skrivit programmen till TLCs dataskärmar, som avslöjar att tågen faktiskt körs av trafikledarna...

Senast redigerad av Byggare Bob den tisdag 28 augusti 2007 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
-
-
Det är väl iofs. bra om SL tänker lite på framtiden också, när man nu ska handla upp nytt signalsystem till TUB2. De senaste upphandlingarna har ju inte gått sådär helt bra, om man säger så. Däremot tycker jag det känns lite onödigt av SL att orera om förarlösa tåg när man inte ens har fått ATO i befintlig vagnpark att fungera på ett acceptabelt sätt. Syfte med och förutsättningarna för automatdrift efterlyses också bättre analyser av. I övrigt hänvisar jag till tidigare, av mig angivna trådar, där ämnet diskuterats ganska så grundligt.daniel_s skrev:ATO-systemet är en teknikernas lekstuga som inte gör någon gladare (man har dock ad hoc kommit på ett användningsområde i form av de s k rehab-fall som har fått så ont i armen av att använda den felkonstruerade körspaken att de säkert blir jätteglada ett tag av att slippa det) och ska inte förväxlas med riktiga förarlösa tåg som bromsar MJUKT, vilket inte varit någon specificerad egenskap vid framtagandet av ATO-systemet.Björn Ehnberg skrev:Det där är det vanliga dösnacket från SL. De kunde ju försöka få igång ATO först i så fall. Ämnet har diskuterats här flera gånger, bl.a. i denna tråd.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Självklart, jag vill ju inte att en enda Metrotidning gör att det blir totalstopp i tunnelbanan i framtidenJohan Eriksson skrev:Arkitekturen på vissa stationer, tänker främst på Odenplan, går tyvärr delvis spolierad men det kanske går att mildra med mycket glas på de nya plattformsvägarna!? Annars vore det en fröjd för både kunder och förare att slippa ett orosmoment varje gång ett T-tåg brakar in på en station, jag är klart för detta av flera skäl, är inte ni?

"Orosmoment varje gång....." Varför skall trafikanterna vara oroliga om inte ens förarna är det? Jag är aldrig orolig !Johan Eriksson skrev: Annars vore det en fröjd för både kunder och förare att slippa ett orosmoment varje gång ett T-tåg brakar in på en station, jag är klart för detta av flera skäl, är inte ni?
I så fall borde man oroa sig mer över alla trafikanter i Stockholmstrafiken. Betydligt fler som mister livet där!
Inte bara Odenplan, utan även Östermalmstorg och alla stora bergsstationer som Stadion!Johan Eriksson skrev:Arkitekturen på vissa stationer, tänker främst på Odenplan, går tyvärr delvis spolierad men det kanske går att mildra med mycket glas på de nya plattformsvägarna!?
Glasväggar i den typen av miljö har en tendens att bli smuttsiga, repade och mer och mer ogenomskinliga med åren!
Läste artikeln i SvD. (Pappersupplagan.) Mycket "småfel" där! För inte är väl alla metro-stationer i Paris förarlösa? (Man skriver "I städer som Paris, Köpenhamn och Helsingfors finns ingen människa bakom spakarna i tunnelbanan".
Sedan skriver artikelförfattaren: "Som modell står de städer som redan i dag kör tunnelbanetåg utan chaufförer". Vi har väl inga chaufförer på T-banan här i Stockholm heller. Men väl förare! (Enligt min upplaga av SAOL så betyder "chaufförer" bilförare. Även om jag mer accosierar det med taxi och lastbilar i förta hand.)
Det här är kanske småsaker? Men för mej så förtar det på något vis artikels trvärdighet. Tyvärr!
Sedan skriver artikelförfattaren: "Som modell står de städer som redan i dag kör tunnelbanetåg utan chaufförer". Vi har väl inga chaufförer på T-banan här i Stockholm heller. Men väl förare! (Enligt min upplaga av SAOL så betyder "chaufförer" bilförare. Även om jag mer accosierar det med taxi och lastbilar i förta hand.)
Det här är kanske småsaker? Men för mej så förtar det på något vis artikels trvärdighet. Tyvärr!
Helsingfors har inte heller några förarlösa tåg, än.LÅ1 skrev:Läste artikeln i SvD. (Pappersupplagan.) Mycket "småfel" där! För inte är väl alla metro-stationer i Paris förarlösa? (Man skriver "I städer som Paris, Köpenhamn och Helsingfors finns ingen människa bakom spakarna i tunnelbanan".
Man har bestämt att införa det år 2012, var det väl.
Ibland undrar man med bakgrundsfaktahämtningen.... Och i Paris är det bara linje 14 än så länge, 1:an ska bli automatiserat men sånt tar tid...
DLR i London är mycket riktigt förarlös. Tycker också det är märkligt att man inte tagit in synpunkter och erfarenheter därifrån.Tobba skrev:Ingenstans här har man nämnt Docklands i London. Där har man väl ett stort förarlöst system. Eller är jag helt ute och cyklar (utan att hålla i styret)?
/Tobba
-
-------------------------------kildor skrev:DLR i London är mycket riktigt förarlös. Tycker också det är märkligt att man inte tagit in synpunkter och erfarenheter därifrån.Tobba skrev:Ingenstans här har man nämnt Docklands i London. Där har man väl ett stort förarlöst system. Eller är jag helt ute och cyklar (utan att hålla i styret)?
/Tobba
DLR är visserligen förarlös. Men inte obemannad. Man har personal i tåget som kontrollerar dörrstängning, biljetter mm, men också kan ta över den automatiska driften av tåget.
Så DLR har lika mycket folk på tågen som Stockholms T-bana idag....
http://en.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway
mvh/spårsnoken