Bildreport fr en av Sveriges minsta hpl, Sjisjka (70 bilder)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Bildreport fr en av Sveriges minsta hpl, Sjisjka (70 bilder)

Inlägg av aik_putte »

Ingen verkar ha varit idiotisk nog att åka till Sjisjka än men idition tog över för mig och jag åkte dit, 14 timmar vid Sveriges härligaste hållplats!

I Sjisjka bor det alltså två personer, även om vissa (Veolias kundtjänst) säger annat och de är bröderna Kitok, Johan och Michael som bor där, en av dom var i Gällivare vid mitt besök men den andra brodern var i sin stuga, vilket jag inte märkte förrän sista halvtimmen.

I den röda stugan som kommer på några bilder längre ner bor det en familj ibland men just nu bor dom i Gällivare.

Bild
Man måste vara skyddad mot myggen och knotten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ser ut som plåtstinsen fungerat som måltavla?
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

:D Trevligt repotage! Det är något speciellt med sådana här sunkiga små stationer. Inget krimkrams, utan bara brädor, spår och tåg.

Men är det verkligen motiverat med ett tågupphåll på en ort där det bor 2 personer? Fanns det ingen bilväg?
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Tågbäver skrev::D Trevligt repotage! Det är något speciellt med sådana här sunkiga små stationer. Inget krimkrams, utan bara brädor, spår och tåg.

Men är det verkligen motiverat med ett tågupphåll på en ort där det bor 2 personer? Fanns det ingen bilväg?
Det är 100% motiverat, det finns alltså ingen väg där, närmaste väg ligger några km bort i Kaitum (se min andra tråd), det finns en dålig vandringsled till Nikkaluokta bara.

Förr i tiden så bodde samen Nils Nilsson Skum som var en konstnär, man bestämde att skapa en station så att han skulle kunna åka till sina visningar runtom i världen, nu är han död men han har släktingar i dom närliggande byarna, dom två killarna som bor där nu sköter om renar på vintrarna och på sommarna vet jag inte vad dom gör men tågen (kl 06:20 till Gällivare/Boden/Luleå och 20:01 till Kiruna) är den enda kontakten dom har med omvärlden så dom måste kunna åka och handla mat och sånt.

Edit: Tåguppehåll sker endast när plåtstinsen är vriden mot det ankommande tåget precis som i Kaitum, är den inte vriden så kör tåget förbi, det får bara plats en vagnsdörr på plattformen så man måste bertta för konduktören att man ska kliva av där så att man vet vid vilken dörr avstigningen sker.
David

Inlägg av David »

Underbart bildreportage från en bortglömd del av Sverige! Detta är verkligen Sveriges svar på Sibirien. :D

Gör gärna fler tokresor så slipper jag göra det. :wink:
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Imponerande! :D

Jag undrar vad lokförarna tänkte när de kom tillbaka efter ett par timmar och du stod kvar på samma plats?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Oao!

3vligt och intressant reportage. Onekligen mycket speciell kollektivtrafikmiljö i denna fantastiska, storslagna natur!

anser förrädaren VeVeN
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Oerhört intressant reportage. Tur att sådana "idioter" som du finns!

Men cykeln som finns på bild 4 är inte det också en dressin? Det ser ut så på hjulet...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

David skrev:Underbart bildreportage från en bortglömd del av Sverige! Detta är verkligen Sveriges svar på Sibirien. :D

Gör gärna fler tokresor så slipper jag göra det. :wink:
Tack, det skulle jag verkligen vilja göra, Sjisjka är däremot en mycket speciell plats på många punkter så jag vet inte riktigt vad som kan slå det.. än! :wink:
NerdBoy skrev:Imponerande! :D

Jag undrar vad lokförarna tänkte när de kom tillbaka efter ett par timmar och du stod kvar på samma plats?
Tack, det tänkte jag också på om det är samma förare, det är ju samma lok på vissa bilder och samma lok kom dagen efter i Kaitum också men om dom känner igen mig och vet att jag fotar så behöver dom inte oroa sig för att det är någon självmordsbenägen kille som tänker hoppa på spåret när tåget kommer.
VeVen skrev:Oao!

3vligt och intressant reportage. Onekligen mycket speciell kollektivtrafikmiljö i denna fantastiska, storslagna natur!

anser förrädaren VeVeN
Jag ber att få tacka och jag kan inte mer än hålla med dig om naturen!
Kantorn skrev:Oerhört intressant reportage. Tur att sådana "idioter" som du finns!

Men cykeln som finns på bild 4 är inte det också en dressin? Det ser ut så på hjulet...
Tack, vissa ska ju vara idioter också! :)

Visst har du rätt, det är en dressin, halva delen saknades bara så därför råkade jag skriva att det var en cykel.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Detta måste vara ett paradis för alla bilhatare! Kollektivtrafiksandel på 100% om de båda innevånarna tar tåget.

Men hur fan uttalas Sjisjka?
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Tågbäver skrev:Detta måste vara ett paradis för alla bilhatare! Kollektivtrafiksandel på 100% om de båda innevånarna tar tåget.

Det verkar uttalas Chichkaa enligt lokföraren och konduktören (du vet som när man säger Chex istället för Kex).
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

aik_putte skrev:
Tågbäver skrev:Detta måste vara ett paradis för alla bilhatare! Kollektivtrafiksandel på 100% om de båda innevånarna tar tåget.

Det verkar uttalas Chichkaa enligt lokföraren och konduktören (du vet som när man säger Chex istället för Kex).
Helt underbart reportage....som ett Discovery program.
Lyckat!

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

A32 skrev:
aik_putte skrev:

Helt underbart reportage....som ett Discovery program.
Lyckat!

/a32 :wink:
Hehe tackar!
Låst