Som rubriken lyder gäller det att hitta 6 stycken fel, 3 relativt lätta, 1 lite svårare och 2 "extremt" svåra. Lycka till!:)
(Nåja, bilden föreställer egenligen ett regionaltåg, men används oftast för kortare pendelsträckor )
Fel 1: Topplyktor flyttade (MalteR) Fel 2: Varannan rand på kopplet bortsuddad (MalteR) Fel 3: Handtag mellan rutorna saknas (HemuleN) Fel 4: Ena axeln i V:et i "Vättertåg" förlängd (MalteR) Fel 5: Signalbilden ändrad (Kantorn) Fel 6: Den bakersta dörren bortredigerad (HemuleN)
Senast redigerad av alex_krokodil den måndag 27 augusti 2007 14:14, redigerad totalt 2 gång.
Kantorn skrev:Visar egentligen den där dvärgsignalen rätt? Tycker inte det ser ut som om växeln ligger så...
Jag tycker det känns bra att dvärgsignalen visar stopp, eftersom det är belagt på spårledningen bakom.
Den röda lampan betyder stopp för tåg, de två vita visar även stopp för andra fordonsrörelser.
alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock
inget ändrat vid spåret
Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock
inget ändrat vid spåret
Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
HemuleN skrev:Saknas det inte signalnummer på dvärgen?
EDIT: Sen har du väll pillat lite på den bortre dörren?
Signalnummer fanns inte vid fototillfället, men däremot har jag pillat lite på den bortre dörren
Kantorn skrev:Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock
Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
Signalbilden kallas "snett vänster", och visar inte i vilket läge växlarna ligger utan betyder (för A-fordonsfärd, växling och småfordonsväxling) "rörelse tillåten - hinder finns". Implicit innebär detta att växlarna ligger "rätt", dock får man inte veta i vilket läge. Hindret utgörs förstås av motorvagnen på bilden.
Om motorvagnen framförs på en tågväg, misstänker jag att signalbilden strax kommer att falla till "stopp" (vågrätt). I många ställverk är nämligen konstruktionen sådan att huvuddvärgsignalerna när de passeras av ett tåg visar "snett vänster" ett kort ögonblick och därefter stopp. Fast det förekommer kanske i äldre anläggningar att de fortsätter att visa "snett vänster" tills hela fordonssättet passerat eller kanske till och med tills det passerat nästa dvärgsignal? Det vore intressant att veta hur det är i Nässjö eller var nu bilden är tagen! "Lodrätt" får signalen hur som helst inte visa när det är ett fordon på spårledningen bortom den, men det kan förstås bli små fördröjningar som gör att man hinner fånga även en sådan signalbild på bild.
Kantorn skrev:Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
Signalbilden kallas "snett vänster", och visar inte i vilket läge växlarna ligger utan betyder (för A-fordonsfärd, växling och småfordonsväxling) "rörelse tillåten - hinder finns". Implicit innebär detta att växlarna ligger "rätt", dock får man inte veta i vilket läge. Hindret utgörs förstås av motorvagnen på bilden.
Om motorvagnen framförs på en tågväg, misstänker jag att signalbilden strax kommer att falla till "stopp" (vågrätt). I många ställverk är nämligen konstruktionen sådan att huvuddvärgsignalerna när de passeras av ett tåg visar "snett vänster" ett kort ögonblick och därefter stopp. Fast det förekommer kanske i äldre anläggningar att de fortsätter att visa "snett vänster" tills hela fordonssättet passerat eller kanske till och med tills det passerat nästa dvärgsignal? Det vore intressant att veta hur det är i Nässjö eller var nu bilden är tagen! "Lodrätt" får signalen hur som helst inte visa när det är ett fordon på spårledningen bortom den, men det kan förstås bli små fördröjningar som gör att man hinner fånga även en sådan signalbild på bild.