Finn 6 fel! [Löst av MalteR, HemuleN och Kantorn)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
alex_krokodil

Finn 6 fel! [Löst av MalteR, HemuleN och Kantorn)

Inlägg av alex_krokodil »

Bild

Som rubriken lyder gäller det att hitta 6 stycken fel, 3 relativt lätta, 1 lite svårare och 2 "extremt" svåra. Lycka till!:)

(Nåja, bilden föreställer egenligen ett regionaltåg, men används oftast för kortare pendelsträckor :wink:)

Fel 1: Topplyktor flyttade (MalteR)
Fel 2: Varannan rand på kopplet bortsuddad (MalteR)
Fel 3: Handtag mellan rutorna saknas (HemuleN)
Fel 4: Ena axeln i V:et i "Vättertåg" förlängd (MalteR)
Fel 5: Signalbilden ändrad (Kantorn)
Fel 6: Den bakersta dörren bortredigerad (HemuleN)
Senast redigerad av alex_krokodil den måndag 27 augusti 2007 14:14, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Det ska väl vara två lampor ovanför destskylten tror jag?

Vidare så tror jag varannan rand i mönstret på kopplet(?) har tagits bort.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Handtag mellan rutorna saknas.
Ränderna på plogen ska vara större.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Vänstra "armen" på V:et i "Vättertåg" ser ut att ha förlängts.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
alex_krokodil

MalteR skrev:Det ska väl vara två lampor ovanför destskylten tror jag?

Vidare så tror jag varannan rand i mönstret på kopplet(?) har tagits bort.
2 fel på direkten :wink:
alex_krokodil

HemuleN skrev:Handtag mellan rutorna saknas.
Ränderna på plogen ska vara större.
Handtag saknas, ja. Ränderna på plogen är oförändrade :)
alex_krokodil

MalteR skrev:Vänstra "armen" på V:et i "Vättertåg" ser ut att ha förlängts.
Ännu ett fel hittat! Bara 2 fel kvar med andra ord :D
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Komponenten precis till höger om trafiksignalen, har också ett gult-svart randmönster, som är spegelvänt?
Mina bilder är ©Hannes R
alex_krokodil

MalteR skrev:Komponenten precis till höger om trafiksignalen, har också ett gult-svart randmönster, som är spegelvänt?
inget ändrat där :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Visar egentligen den där dvärgsignalen rätt? Tycker inte det ser ut som om växeln ligger så...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Kantorn skrev:Visar egentligen den där dvärgsignalen rätt? Tycker inte det ser ut som om växeln ligger så...
Jag tycker det känns bra att dvärgsignalen visar stopp, eftersom det är belagt på spårledningen bakom.
Den röda lampan betyder stopp för tåg, de två vita visar även stopp för andra fordonsrörelser.
TramTok

Inlägg av TramTok »

Du har plockat bort syllarna som annars borde sticka ut på högersidan om spåret.
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
alex_krokodil

det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock :wink:
inget ändrat vid spåret
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock :wink:
inget ändrat vid spåret
Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Saknas det inte signalnummer på dvärgen?

EDIT: Sen har du väll pillat lite på den bortre dörren?
alex_krokodil

Kantorn skrev:
alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock :wink:
inget ändrat vid spåret
Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå :wink: signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
HemuleN skrev:Saknas det inte signalnummer på dvärgen?

EDIT: Sen har du väll pillat lite på den bortre dörren?
Signalnummer fanns inte vid fototillfället, men däremot har jag pillat lite på den bortre dörren :wink:

Gåtan är löst!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

alex_krokodil skrev:
Kantorn skrev:Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
nja nästan, men jag ger dig rätt ändå :wink: signalen ska visa vitt i nedre högra och övre vänstra lyktan.
OK. Jag tackar för vänligheten :D
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

alex_krokodil skrev:
Kantorn skrev:
alex_krokodil skrev:det är något jag gjort med dvärgsignalen, vill ha lite mer preciserat svar dock
Signalbilden kallas "snett vänster", och visar inte i vilket läge växlarna ligger utan betyder (för A-fordonsfärd, växling och småfordonsväxling) "rörelse tillåten - hinder finns". Implicit innebär detta att växlarna ligger "rätt", dock får man inte veta i vilket läge. Hindret utgörs förstås av motorvagnen på bilden.

Om motorvagnen framförs på en tågväg, misstänker jag att signalbilden strax kommer att falla till "stopp" (vågrätt). I många ställverk är nämligen konstruktionen sådan att huvuddvärgsignalerna när de passeras av ett tåg visar "snett vänster" ett kort ögonblick och därefter stopp. Fast det förekommer kanske i äldre anläggningar att de fortsätter att visa "snett vänster" tills hela fordonssättet passerat eller kanske till och med tills det passerat nästa dvärgsignal? Det vore intressant att veta hur det är i Nässjö eller var nu bilden är tagen! "Lodrätt" får signalen hur som helst inte visa när det är ett fordon på spårledningen bortom den, men det kan förstås bli små fördröjningar som gör att man hinner fånga även en sådan signalbild på bild.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
alex_krokodil skrev:
Kantorn skrev:Av de fyra lampor som kan lysa vitt skulle jag nog ha sett att den översta skulle lyst i stället för den nedre vänstra. Den nedre högra skulle lysa som den gör.
Signalbilden kallas "snett vänster", och visar inte i vilket läge växlarna ligger utan betyder (för A-fordonsfärd, växling och småfordonsväxling) "rörelse tillåten - hinder finns". Implicit innebär detta att växlarna ligger "rätt", dock får man inte veta i vilket läge. Hindret utgörs förstås av motorvagnen på bilden.

Om motorvagnen framförs på en tågväg, misstänker jag att signalbilden strax kommer att falla till "stopp" (vågrätt). I många ställverk är nämligen konstruktionen sådan att huvuddvärgsignalerna när de passeras av ett tåg visar "snett vänster" ett kort ögonblick och därefter stopp. Fast det förekommer kanske i äldre anläggningar att de fortsätter att visa "snett vänster" tills hela fordonssättet passerat eller kanske till och med tills det passerat nästa dvärgsignal? Det vore intressant att veta hur det är i Nässjö eller var nu bilden är tagen! "Lodrätt" får signalen hur som helst inte visa när det är ett fordon på spårledningen bortom den, men det kan förstås bli små fördröjningar som gör att man hinner fånga även en sådan signalbild på bild.
Synnerligen klargörande! Mycket tack för detta!
Professionell tyckare
Skriv svar