x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Om jag har rätt så har jag på min lista för Diskuterade,Planerade, Under byggnad och i Trafik det totala av 94 Komuner.

En del av dessa hade sina Första Generationen Spårvägar det vill säga från 1800 talets slut till 1975 då jag började hålla koll. Det var totalt 12 system. 2 av dessa har blivit nedlagda: El Paso, TX & Fort Worth,TX. Fort Worth var inte en standard linje. Men Fort Worth (Staden, är på listan för en ordinarie Light Rail linje).

En del av dess har det inte blivit något alls men kanske det kommer där också någon gång i framtiden.

Det är ganska intressant hur det har ändrat riktning, Världen runt de sista 30 åren. Trodde aldrig i slutet på '60 taöet att man skulle bevittna denna förnyelse.

Inte kunde man väl tänka sej att en stad som Landskrona, en dag, skulle bygga ett standard trådbussystem. Inte heller att Los Angeles (bilstaden) redan har 3 Light Rail linjer 2 T-bane linjer och 2 planerade LRT linjer på gång. Samt ett rejält Pendeltågssystem. LA Union Terminal var nere i bara 5 inkommande och 5 utgående tåg, år 1972. Nu är det minst 140 tåg om dygnet och denna siffra utökas varje halvår.

Så egentligen lever vi nu i ett ganska spännande tidsskede.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson

x
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Philadelphia hade två separata spårvägsnät. Förortslinjerna (Red Arrow) införlivades in i SEPTA nångång i början av'70 talet. Red Arrow had 3 spårvägslinjer fram til 1966-67 då Ardmore linjen lades ner och ersattes av en s.k. Busväg (BRT). Troligen den första i sitt slag i USA. De kvarvarande 2 linjerna går fortvarande och fick nya vagnar (Kawasaki) som i stil är samma vagn som City divisionen men dubbelriktade.

Linjer som hölls sej längst från spårvagnsdöden var väl Los Angeles (1963), Saint Louis 63-64, Baltimore 1961, Washington,DC 1962, Johnston,PA 1960 ersatt av Trådbussar t.o.m 1967.

Los Angeles som är bilstaden av alla städer i Världen förundrar mej med sin sena nedläggning och nu har nästan en ledande roll i byggnation av den nya generationen av spårvägar. Nåja dom är alla med höga platformar som i en galnings tycke, förstör. Men det är spårbundna fordon iallafall.

Ett par städer i Mexico är ofta medräknade i statistiken. Av de orginella linjerna har ju Tampico och Vera Cruz lagts ner.
Vera Cruz var ju rena skrothögen på slutet. Boggievagnar gick i trafik med en boggie som var en större än den andra. Vestibulerna (förarhytterna) höll också på att säcka ihop på många vagnar. Vagnhallen såg också bedrövlig ut. Jag har dia bilder på dessa förundrande spöken. Kanske jag får dom kopierade och skickar dom till Johan så han kan sätta ut dom på Forumet, Själv tror jag att jag aldrig lär mej hur att få bilder på datorn och skicka med. Jag är för gammal för sånt.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Skriv svar