Sida 1 av 1
x
Postat: torsdag 22 maj 2003 19:43
av Johan Eriksson
x
Postat: torsdag 22 maj 2003 23:56
av Anders Norén
Så du menar att du inte prenumererar på den utmärkta publikationen "Lätta spår" från VTI? Gratis och allt. I senaste numret (som kom förra veckan) så var det ett uppslag om just Helsingborgs planer. Kontakta VTI så kanske de har tidningar över!
Anders
Postat: fredag 23 maj 2003 0:03
av Johan Eriksson
x
Postat: fredag 23 maj 2003 0:18
av Anders Norén
Haha. Här har man ögonen med sig. Dags att gå och lägga sig så man inte gör bort sig fler gånger.
Anders
Postat: fredag 23 maj 2003 7:59
av Leif A
Järnvägen från Maria och ner till NYA Knutpunkten är enkelspårig och går i en ravin genom Pålsjöskog så där är ingen möjlighet att bygga dubbelspår så det har funnits diskusioner i HBG om att bygga en station under jord någonstans under Kärnan Nu vet jag inte hur diskusionen går just nu i HBG men tar man hänsyn till toppografin i HBG så är det nog inte sträckning Maria - NYA Knutpunkten under Tågaborg realistisk utan isåfall handlar det om en ny sträckning som går ner under jord vid Maria och kommer upp någon stans söder om stan ex. nuvarande rangerbangården och då skulle man få en dubbelspårs järnväg genom (under) HBG med underjordiskstaton. /Leif A
Nya Knutpunkten?
Postat: fredag 23 maj 2003 10:15
av Per Lind
Det skrivs "Nya Knutpunkten", är det samma station som används idag eller en ny station?
Vad händer i så fall med den påkostade Knutpunkten, läggs den ned, eller?
-Per
Re: Nya Knutpunkten?
Postat: fredag 23 maj 2003 11:01
av 2763
Per Lind skrev:Det skrivs "Nya Knutpunkten", är det samma station som används idag eller en ny station?
Vad händer i så fall med den påkostade Knutpunkten, läggs den ned, eller?
-Per
Knutpunkten, Gamla Knutpunkten är den busshålplats som idag heter Biblioteket. Förr för HSS vad Brunnsparken är för GS.
Nya Knutpunkten=Helsingborg C+Helsingborg F och bussterminal.
/T