Sista tåget till Bagarmossen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sista tåget till Bagarmossen
Gott folk.
Jag söker bilder från kvällen 1994 i juni/juli (minns ej exakt). Sista tåget till Bagarmossen. 8 C2 vagnar som utgjorde linje 11 till Bagarmossen innan de rev spåret. Jag var där i uniform, men jag har inga bilder. Nu några år senare undrar jag om någon har någon bild därifrån som jag kan få se och minnas.
Mycket SL och föredetta SS folk var där. Många "kändisar" sprang omkring.
Någon som vet något om detta tillfälle?
Föresten, klart man har en sidoskylt med linje 11 från den dagen.
/Thomas
thomas500@spray.se
Jag söker bilder från kvällen 1994 i juni/juli (minns ej exakt). Sista tåget till Bagarmossen. 8 C2 vagnar som utgjorde linje 11 till Bagarmossen innan de rev spåret. Jag var där i uniform, men jag har inga bilder. Nu några år senare undrar jag om någon har någon bild därifrån som jag kan få se och minnas.
/Thomas
thomas500@spray.se
Re: Sista tåget till Bagarmossen
Kul, skulle också vilja se en bild därifrån. Kopplade man ihop tåget som ett "farvältåg" av Bagarmossens gamla station eller? För C2:orna gick väl aldrig som ledarvagnar under 94? Dessutom hette det väl linje 17 redan då?Tutf TUB 3 skrev:Gott folk.
/Thomas
thomas500@spray.se
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Re: Nedlagd?
Tja det var väl ett par hundra meter av linjen som försvann.Per Lind skrev:Detta har jag missat!
När la man ner Bagarmossen och hur mycket av linjen försvann?
Vore intressant med lite historik.
- Per
Med anledning av förlängningen till Skarpnäck byggde man en ny underjordsstation i Bagarmossen.
Jag kommer så väl ihåg när tågen vände i Bagarmossen. Det var härliga tider det. Jag bodde i Skarpnäck då. Då rullade ju fortfarande C2:orna och C4:orna och det fanns ingen skymt av C20.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
Ska man vara petig så bestod väl "farvältåget" av fyra vagnar. Har för mig att 2191 rullade i ena änden, som V4. För att tåget skulle se lite bättre ut tog man bort den där larviga plåten som sattes på C2:orna efter sista revisionen som täckte linje-nr och dest-skylt.
Vet dock inte exakt vilket datum denna utfärd var, gick tåget i "riktig" trafik eller var det bara för "specialinbjudna" och särskilt intresserade...?
Aj-aj... 2198 var det visst, inte 2191. Och hela åtta vagnar minsann!
Vet dock inte exakt vilket datum denna utfärd var, gick tåget i "riktig" trafik eller var det bara för "specialinbjudna" och särskilt intresserade...?
Aj-aj... 2198 var det visst, inte 2191. Och hela åtta vagnar minsann!
Senast redigerad av Fredrik Klint den tisdag 20 maj 2003 8:13, redigerad totalt 1 gånger.
C2
Sista tåget till Bagarmossen var ett 8 vagnars C2 tåg, följande vagnar användes. 2198, 2231, 2325, 2286, 2208, 2322, 2219, 2173. Jag vill minnas att det vart lite panik det sista som hände. Ledarvagnarna hade inga dörrvalsar. (där dörrvakts nycken sätts in) Lite pyssel så ordnade det sig. Ett TB övervakade körningen som skedde utan HS. Tåget gick som ordinarie sista tur till Bagarmossen. Men som ren "happening" användes dessa C2or som även skylltades linje 11. Linje 17 hette det i början.
En sak som jag lade märke till var ett par fyllon som åkte med och var nervösa på grund av all SL personal som var med. De sade vid ett tillfälle att "Som han ropar sista tåget till Bagarmossen, tror man att han ska dö!"
Trots allt utropet var "Sista tåget till Bagarmossen, absolut sista tåget till Bagarmossen".
Vid tunneln ner till nya stationen stod svetsarlaget och väntade på att klippa rälsen efter tåget passerade. Jag vill minnas att det fanns personer som ville ha dit kungen, trots allt Bagarmossen är den enda stationen som laggts ner.
/Thomas
En sak som jag lade märke till var ett par fyllon som åkte med och var nervösa på grund av all SL personal som var med. De sade vid ett tillfälle att "Som han ropar sista tåget till Bagarmossen, tror man att han ska dö!"
Trots allt utropet var "Sista tåget till Bagarmossen, absolut sista tåget till Bagarmossen".
Vid tunneln ner till nya stationen stod svetsarlaget och väntade på att klippa rälsen efter tåget passerade. Jag vill minnas att det fanns personer som ville ha dit kungen, trots allt Bagarmossen är den enda stationen som laggts ner.
/Thomas
Sista tåg till Bagarmossen övre
En tyvärr oskarp bild på 2173 innan avgången från Bromma spår B

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-