Nedlagd tunnelbana, finns det?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Nedlagd tunnelbana, finns det?

Inlägg av bark »

En bekant låg och sov i natt:
Inatt drömde jag om ett nedlagt (ej i drift alltså, pun sooo intended) tunnelbanesystem. (En av linjerna hade Kalle Anka-tema för övrigt och hängde på räls i taket).

Jag måste därför fråga er kollektivtrafikintresserade, finns det något signifikant exempel i världen på tunnelbanesystem som tagits ur drift?
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Delar av Charlerois tunnelbana förefaller vara nerlagd, alternativt aldrig öppnad. Gör det enkelt för mig och citerar wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charleroi skrev:The TEC Light Rail Métro is equally famous for the parts of it which were never built, partially built, or fully completed but not opened. It was planned in the 1960s as a 48-km light rail network, operating on heavy rail metro infrastructure, consisting of eight lines radiating from a central loop downtown. However only one line (to Petria), part of another line (to Gilly), and three-quarters of the loop were actually built and opened to traffic, all between 1976 and 1996. The high costs of construction, together with a decline in Charleroi's traditional "smokestack" industries, and questioning of the scope of the whole project in proportion to the actual demand for it, are all cited as reasons for the original plan going unfulfilled.

Completion of the central loop and the Gilly line to Soleilmont are planned within the next five years. Part of another branch (to Châtelet) was fully completed but never placed in service, and is unlikely ever to be opened or completed.
Lärde känna denna tunnelbana genom Jan Jörnmarks hemsida, en man som reser runt i världen och fotograferar olika övergivna platser. Charleroi ligger i Belgien f.öv.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Inlägg av Pwer med ölmagen »

erre skrev:Delar av Charlerois tunnelbana förefaller vara nerlagd, alternativt aldrig öppnad. Gör det enkelt för mig och citerar wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charleroi skrev:The TEC Light Rail Métro is equally famous for the parts of it which were never built, partially built, or fully completed but not opened. It was planned in the 1960s as a 48-km light rail network, operating on heavy rail metro infrastructure, consisting of eight lines radiating from a central loop downtown. However only one line (to Petria), part of another line (to Gilly), and three-quarters of the loop were actually built and opened to traffic, all between 1976 and 1996. The high costs of construction, together with a decline in Charleroi's traditional "smokestack" industries, and questioning of the scope of the whole project in proportion to the actual demand for it, are all cited as reasons for the original plan going unfulfilled.

Completion of the central loop and the Gilly line to Soleilmont are planned within the next five years. Part of another branch (to Châtelet) was fully completed but never placed in service, and is unlikely ever to be opened or completed.
Lärde känna denna tunnelbana genom Jan Jörnmarks hemsida, en man som reser runt i världen och fotograferar olika övergivna platser. Charleroi ligger i Belgien f.öv.
Wow!
Fantastisk sida! Helt i min smak. Fastnade där i flera timmar.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Pwer med ölmagen skrev:
erre skrev:Delar av Charlerois tunnelbana förefaller vara nerlagd, alternativt aldrig öppnad. Gör det enkelt för mig och citerar wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charleroi skrev:The TEC Light Rail Métro is equally famous for the parts of it which were never built, partially built, or fully completed but not opened. It was planned in the 1960s as a 48-km light rail network, operating on heavy rail metro infrastructure, consisting of eight lines radiating from a central loop downtown. However only one line (to Petria), part of another line (to Gilly), and three-quarters of the loop were actually built and opened to traffic, all between 1976 and 1996. The high costs of construction, together with a decline in Charleroi's traditional "smokestack" industries, and questioning of the scope of the whole project in proportion to the actual demand for it, are all cited as reasons for the original plan going unfulfilled.

Completion of the central loop and the Gilly line to Soleilmont are planned within the next five years. Part of another branch (to Châtelet) was fully completed but never placed in service, and is unlikely ever to be opened or completed.
Lärde känna denna tunnelbana genom Jan Jörnmarks hemsida, en man som reser runt i världen och fotograferar olika övergivna platser. Charleroi ligger i Belgien f.öv.
Wow!
Fantastisk sida! Helt i min smak. Fastnade där i flera timmar.
Jag kan bara instämma. Jag lär också fastna på den sidan i ett par timmar, boken verkar intressant också.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

Om man utöver rena tunnelbanor tittar på övriga typer av metro-banor finns det nog flera exempel på nedlagda sträckor, främst i USA. Där försvann de flesta "elevateds" under andra halvan av 1900-talet, i vissa fall tidigare. Ibland ersatta av tunnelsträckor. Ett europeiskt fall: Liverpool Overhead Railway. Hade även en tunnelstation - där en allvarlig olycka inträffade när ett tåg fattade eld, enligt uppgift pga att en motor överbelastats när man kört i kraftig motvind på högbanesträckan. http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/stat ... ndex.shtml Subterranea Britannica har även en del andra exempel på nedlagda tunnelstationer, och är ett webbställe som är nästan lika fascinerande som Jörnmarks.
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

Några exempel på nedlagda tunnelbanesystem - dock ej för persontransport:

* Post Office Railway i London http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/site ... ndex.shtml

* Chicago Tunnel Company http://users.ameritech.net/chicagotunnel/tunnel1.html som användes för olika typer av godstransport
/Gunnar Ekeving
jornmark
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 09 september 2006 21:46

Inlägg av jornmark »

M224 skrev:
Pwer med ölmagen skrev:
erre skrev:Delar av Charlerois tunnelbana förefaller vara nerlagd, alternativt aldrig öppnad. Gör det enkelt för mig och citerar wikipedia:
Lärde känna denna tunnelbana genom Jan Jörnmarks hemsida, en man som reser runt i världen och fotograferar olika övergivna platser. Charleroi ligger i Belgien f.öv.
Wow!
Fantastisk sida! Helt i min smak. Fastnade där i flera timmar.
Jag kan bara instämma. Jag lär också fastna på den sidan i ett par timmar, boken verkar intressant också.
Jag kan bara på det varmaste rekommendera ett besök där om ni har vägen mot Charleroi. Enormt, helt enkelt.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

På den "gamla goda tiden" när det fanns två Tyskland och två Berlin så gick det två tunnelbanelinjer U6 och U8 i syd-nordlig riktning från en del av VästBerlin till en annan del av VästBerlin genom eller snarare under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR).

Stationerna på dessa sträckor under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR) var igenbommade och tågen stannade inte men varje station var "bemannad" med vaktposter och deras kurer. Ovan jord var allt som kunde påminna om att det en gång funnits en tunnelbanestation där borta.

Men det var före 9:e November 1989 så idag är det återigen som före 13/8 1961.

Varning!! Här kan man bli fast i timmar..
http://www.berliner-untergrundbahn.de/
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
jornmark
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 09 september 2006 21:46

Inlägg av jornmark »

Bengt Jönsson skrev:På den "gamla goda tiden" när det fanns två Tyskland och två Berlin så gick det två tunnelbanelinjer U6 och U8 i syd-nordlig riktning från en del av VästBerlin till en annan del av VästBerlin genom eller snarare under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR).

Stationerna på dessa sträckor under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR) var igenbommade och tågen stannade inte men varje station var "bemannad" med vaktposter och deras kurer. Ovan jord var allt som kunde påminna om att det en gång funnits en tunnelbanestation där borta.
Geisterbahnhöfe. Westlinien unter Ostberlin av Heinz Knobloch, Michael Richter, Thomas Wenzel.
Den här boken är helt lysande om de döda linjerna under östberlin. Mycket bilder, bra text. En av dom som inspirerade mig, förresten. Kan köpas för 25 EURO på http://www.amazon.de
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Hej!

En tunnelbana som byggdes men aldrig öppnades, är den i Cincinnati, Ohio. Syftet var att föra in interurbanvagnarna från Cincinnati & Lake Eire till centrum. Omstigning krävdes vid stadsgränsen, eftersom C & LE hade normalspårvidd och Cincinnatis stadsspårvägar spv 5'-2½". En av orsakerna till att trafiken aldrig kom igång, var att planeringen påbörjades i samband med att privatbilismen gjorde sitt snabba intåg i USA och interurbanlinjerna började svikta.

Emellertid var också avsikten att bygga ut andra "stadslinjer". De år jag bodde där, i början på 70-talet, kunde man fortfarande vandra på banvallarna och vissa stationer ovan jord fanns kvar. Bifogar en länk i ämnet:
http://www.cincinnati-transit.net/subway.html

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Charleroi er stort sett åpnet og prosjektet er jo ikke oppgitt som sådann, så man kan jo tenke seg at alle deler en gang blir ferdig. Verre er det med Liege hvor også en T-banevogn ble levert. Ludwigshafen har også uferdige stasjoner og her er også arbeidet nedlagt.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Bengt Jönsson skrev:På den "gamla goda tiden" när det fanns två Tyskland och två Berlin så gick det två tunnelbanelinjer U6 och U8 i syd-nordlig riktning från en del av VästBerlin till en annan del av VästBerlin genom eller snarare under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR).

Stationerna på dessa sträckor under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR) var igenbommade och tågen stannade inte men varje station var "bemannad" med vaktposter och deras kurer. Ovan jord var allt som kunde påminna om att det en gång funnits en tunnelbanestation där borta.

Men det var före 9:e November 1989 så idag är det återigen som före 13/8 1961.

Varning!! Här kan man bli fast i timmar..
http://www.berliner-untergrundbahn.de/
Dessutom var U2 avklippt vid gränsen mellan öst och väst... Intressant är att väst hade ändrat-fixat-donat en del på sin del invid gränsen så det var västs ändrande som nog var största problemet vid återupptagandet av trafiken.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

mats skrev:
Bengt Jönsson skrev:På den "gamla goda tiden" när det fanns två Tyskland och två Berlin så gick det två tunnelbanelinjer U6 och U8 i syd-nordlig riktning från en del av VästBerlin till en annan del av VästBerlin genom eller snarare under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR).

Stationerna på dessa sträckor under ÖstBerlin (Hauptstadt der DDR) var igenbommade och tågen stannade inte men varje station var "bemannad" med vaktposter och deras kurer. Ovan jord var allt som kunde påminna om att det en gång funnits en tunnelbanestation där borta.

Men det var före 9:e November 1989 så idag är det återigen som före 13/8 1961.

Varning!! Här kan man bli fast i timmar..
http://www.berliner-untergrundbahn.de/
Dessutom var U2 avklippt vid gränsen mellan öst och väst... Intressant är att väst hade ändrat-fixat-donat en del på sin del invid gränsen så det var västs ändrande som nog var största problemet vid återupptagandet av trafiken.
I och med att deras del användes som M-Bahn...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Kan denna hemsida vara av intresse?
Handlar om nerlagda stationer och sträckor i Londons tunnelbana!
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Hittade en nedlagd LightRail/Tunnelbana av det lite ovanligare slaget

det handlar alltså om Tandy Mall/Fort Worth Outlet Square i Texas USA:
The mall's most unique feature was the subway to the parking lot. The last train departed here in August 2002 and with it went the mall's only hope for commercial recovery.

Mer historia om Tandy Subway
Senast redigerad av Byggare Bob den tisdag 07 augusti 2007 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:Hittade en nedlagd LightRail/Tunnelbana av det lite ovanligare slaget

det handlar alltså om Tandy Mall/Fort Worth Outlet Square i Texas USA:
The mall's most unique feature was the subway to the parking lot. The last train departed here in August 2002 and with it went the mall's only hope for commercial recovery.
Tandy trafikerades i och för sig med PCC-vagnar.....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Ivers1991 skrev:
mats skrev: Dessutom var U2 avklippt vid gränsen mellan öst och väst... Intressant är att väst hade ändrat-fixat-donat en del på sin del invid gränsen så det var västs ändrande som nog var största problemet vid återupptagandet av trafiken.
I och med att deras del användes som M-Bahn...
Jag har för mej att M-bahn var inget större problem, bara ett dyrt problem. Det kostade staden Berlin 5,57 millioner euro (över 51 millioner SEK) att riva banan. Ett större problem var nog anpassandet av DDR-kleinprofilvagnarna på DDR-linjen A inför sammankopplandet till västnätet. Signal- och säkerhetssystemen i vagnarna fick byggas om och polariteten i elsystemet bytas...

Nu går jag och laddar mej upp inför besöket till Fisktuppslandet.

Piirka
---------------
Språklektion 483 i Mumindalen

i klyv / iklyv - itu
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Byggare Bob skrev:Hittade en nedlagd LightRail/Tunnelbana av det lite ovanligare slaget

det handlar alltså om Tandy Mall/Fort Worth Outlet Square i Texas USA:
The mall's most unique feature was the subway to the parking lot. The last train departed here in August 2002 and with it went the mall's only hope for commercial recovery.

Mer historia om Tandy Subway
Vad för slags strömavtagare till kontaktledningen har man? Trolleystång fast med osynligt små hjul eller vad?
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

mats skrev:
Byggare Bob skrev:Hittade en nedlagd LightRail/Tunnelbana av det lite ovanligare slaget

det handlar alltså om Tandy Mall/Fort Worth Outlet Square i Texas USA:
The mall's most unique feature was the subway to the parking lot. The last train departed here in August 2002 and with it went the mall's only hope for commercial recovery.

Mer historia om Tandy Subway
Vad för slags strömavtagare till kontaktledningen har man? Trolleystång fast med osynligt små hjul eller vad?
Typ...

The cars had two trolley poles, mounted back to back near one end of the car. At the turnaround points (the Tandy Center and Stop 3), the operator raised and lowered the poles remotely via controls on the console. Inverted V-shaped shrouds above the overhead wire at those two locations guided the rising pole onto the wire. The overhead wire was lower than normal, only a foot or two above the roof of the car, and the trolley poles were correspondingly shorter than normal, which helped make the automatic pole-raising mechanism reliable.
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

LÅ1 skrev:Kan denna hemsida vara av intresse?
Handlar om nerlagda stationer och sträckor i Londons tunnelbana!
Mycket intressant - särskilt texten om sidolinjen till Aldwych -en linje jag åkt innan den stängdes 1994.

"ALDWYCH branch line
(1907-1994)
The branch line between Holborn and Aldwych was originally a double tracked line, with two platforms at either end.
It was reduced to single line running in 1917, due to the low volume of traffic, and closed completely in 1994."


/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Skriv svar