Sida 1 av 5
Årets gästvagn på Djurgårdslinjen
Postat: onsdag 27 juni 2007 14:30
av Thomas Lange
Efter sedvanligt intensiva förhandlingar närmar vi oss tidpunkten då årets gästvagn på Djurgårdslinjen kommer till stan. Exakt tidpunkt kan inte sägas då transporten är synnerligen komplicerad genom större delen av Europa från söder till norr.
Årets gästvagn kommer nämligen från Madrid!
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Med reservation för eventuella störningar i sista stund räknar vi med att sätta vagnen i trafik på linje 7 från och med 14 juli till och med 31 augusti 2007. Under perioden 9-13 juli kommer vagnen att användas för godkännandeprocessen, utbildningsinsatser samt pressvisning m.m.
Det pågår diskussioner om att visa upp vagnen även på andra spår i Sverige, men dessa kan jag tyvärr inte kommentera närmare nu och här. Om dessa initiativ är framgångsrika kommer ny information att ges omgående.
Postat: onsdag 27 juni 2007 14:48
av 37368
Jag misstänker att transporten kan se ut på det här viset!
http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
Postat: onsdag 27 juni 2007 14:52
av Christer J
Hmmm...
Byt ut de vita fälten mot gula så blir vagnen mycket passande på Djurgården

Postat: onsdag 27 juni 2007 15:50
av M224
Trevligt, den ska jag åka med samt fota

Postat: onsdag 27 juni 2007 16:30
av Bussmicke
M224 skrev:Trevligt, den ska jag åka med samt fota

Vem ska inte det..

Postat: onsdag 27 juni 2007 16:31
av 2763
Bussmicke skrev:M224 skrev:Trevligt, den ska jag åka med samt fota

Vem ska inte det..

Jag ska inte det.
//Tony
Postat: onsdag 27 juni 2007 18:11
av Traesk
Hohoho, kasta in vagnen på Lidingöbanan, please!

Postat: onsdag 27 juni 2007 23:29
av Johan Eriksson
x
Postat: torsdag 28 juni 2007 1:12
av Nils Carl Aspenberg
Vi bør prøve å få den til Oslo, for vi trenger nye vogner til vår vedtatte forlengelse. Når er den ledig?
Postat: torsdag 28 juni 2007 1:17
av Acela
missade den förra gästvagnen, men denna vagn ska jag inte missa, därför tänkte jag mig åka med
men jag har kameran på lagning/byte, i 2-4 veckor till, så jag kan nog inte fota den, f-n
men åka ska jag göra.. men skräms inte utav det

Postat: torsdag 28 juni 2007 1:34
av Tågbäver
Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Postat: torsdag 28 juni 2007 7:09
av 2763
Johan Eriksson skrev:
TonyM skrev:Jag ska inte det.
Du slipper! Räcker kanske med att se den på bild eller i Mfss eller så blir det (bättre?) M32 istället hela sommaren lång...........?

Jag kan nog tänka mig att åka lite A32 och Gästvagn också, men vill jag ha foto på den så finns det i överflöd på nätet. Jag behöver inte fota just den vagnen.
//Tony
Postat: torsdag 28 juni 2007 9:49
av Thomas Lange
Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Postat: torsdag 28 juni 2007 10:39
av Björn Ehnberg
Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt) , sedan SL:s tidigare, odugliga ledning fått sparken. Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra. Alstom offererar säkert Citadis i en eller annan form, Bombardier Flexity Outlook och/eller Flexity Classic. Om AnsaldoBreda är en kandidat är väl mera tveksamt, efter motgångarna i Göteborg och Siemens Combinovagnar spricker ju! Jokern i leken är väl möjligen Leoliner, som jag inte vet som mycket om.
Hoppas verkligen att det går att göra en demokörning på Lidingöbanan också. I och för sig är inte Citadis (som alltså inte är samma vagntyp som Regio Citadis) någon lämplig vagntyp för LB, bl.a. eftersom den bara är 2,4 m. bred, men det är ändå värt att visa upp för Lidingöborna hur vagntekniken utvecklats sedan 40-talet. Hoppas, hoppas inte SL eller Veolia sätter sig på tvären. Personalen på LB kommer att stå i kö för att få medverka, i så fall!
Mvh.
Björn
Postat: torsdag 28 juni 2007 11:25
av Christer J
Björn Ehnberg skrev:Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt)
Mvh.
Björn
Kan bar hålla med till fullo.
Björn Ehnberg skrev:Klipp
och Siemens Combinovagnar spricker ju!
Klipp
Mvh.
Björn
Men Björn har du inte läst vad jag sagt i ett tidigare inlägg i en annan debattslinga!
Combino (minus)
är DÖD RIP.
Jag måste säga att Siemens gör det många företag borde göra oftare - erkänna misstag och vidtaga kraftfulla åtgärder för att dessa misstag inte skall återupprepas. När sprickorna upptäcktes så tog man resolut tag i problemen, undersökte och reparerade alla vagnar. Därefter stoppade man produktionen och samlade alla sina spårvagnstekniker så att de efter 14 månader kom ut med en helt ny produkt -
Combino Plus. Den är inte byggd som gamla Combino (minus) eller Alstoms Citadis eller Bombardiers Flexity Outlook som alla går lika illa som ett gammalt Bugg-tåg (slänger och kränger i ingång och utgång av kurvorna). Den är byggd enligt Wegemanprincipen - som i Bremen, München, Nürnberg och Berlin (av AEG-ADtranz). Skillnaden är egentligen att man behållit drivprincipen av utanpåliggande motorer en på var sida anslutande till hjulet framför och bakom motorn i stället för AEG:s lösning med en motor (som dessutom snedbelastade trucken).
Denna
Combino Plus är levererad till
Budapest och
Lissabon - Metro do sul do Tejo. Kolla in de länkar jag lagt in här.
Så det kan mycket väl bli möjligt att utropa Combino är död, länge leve Combino.
Postat: torsdag 28 juni 2007 11:54
av Nils Carl Aspenberg
Melbourne er eneste stad med både Citadis og Combino. Der har man fått nok av franske vogner og tenker å kjøpe et hundretall nye Combino-varianter. Combino hadde et problem og det har Siemens løst
Postat: torsdag 28 juni 2007 13:05
av Tågbäver
Thomas Lange skrev:Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
Postat: torsdag 28 juni 2007 13:37
av Kristofer
Björn Ehnberg skrev:Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra.
Det är väl inte orimligt att tänka sig att just detta faktum gjort det lättare för Lange & co att få hit vagnen? Det borde ju ligga i Alstoms intresse att visa upp den.
Jag vill för övrigt instämma i jubelkören, det är alldeles utmärkt att man lyckats få hit en så modern vagn!
Postat: torsdag 28 juni 2007 14:07
av Nils Carl Aspenberg
Det skulle ikke være noe problem å få en vogn så bred man vil, 2,4 eller 2,65. Dette er standard bredder som alle produsenter kan levere. 2,4 gir 2+1 seter og 2,65 2+2 seter. Selv om A24 var 2,4 og hadde 2+2, så blir dette for trangt for 2+2
Postat: torsdag 28 juni 2007 14:08
av Thomas Lange
Tågbäver skrev:Thomas Lange skrev:Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
2+2 gäller för Madrid-vagnen enligt produktspec.