Spårvägsarkeologi i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsarkeologi i Uppsala
Jag var en sväng i Uppsala idag och kollade efter lämningar av spårvägen i Uppsala. Jag fann väldigt lite. Jag fann rosetter här och var och en del gator där jag kunde tänka mig hur spårvägstrafiken hade gått. Vagnhallen var helt borta och där hade man byggt ett bostadsområde. Vid norra station finns en stolpe kvar.
Jag tog en sväng längs gamla Mälarbanan men fann mycket lite kvar av den med. Mycket har byggts om under årens lopp sen hade jag en lite för dålig karta med mig för att se exakt sträckning. Vid slutstationen i Graneberg hittade jag räls liggande i buskaget, om det är från Mälarlinjen eller nånannstans ifrån vet jag inte.
Är det nån av er som vet var det finns mer lämningar av spårvägen? Vet ni om man rev upp all räls eller om det finns mycket överasfalterat?
Jag tog en sväng längs gamla Mälarbanan men fann mycket lite kvar av den med. Mycket har byggts om under årens lopp sen hade jag en lite för dålig karta med mig för att se exakt sträckning. Vid slutstationen i Graneberg hittade jag räls liggande i buskaget, om det är från Mälarlinjen eller nånannstans ifrån vet jag inte.
Är det nån av er som vet var det finns mer lämningar av spårvägen? Vet ni om man rev upp all räls eller om det finns mycket överasfalterat?
Intressant! Jag gjorde en cykelutflykt längs Mälarlinjen en gång och tog lite foton, tråd här. Någon bra karta har jag tyvärr inte, men förutom genom Ultuna upplevde jag det som ganska enkelt att förstå var spårvägen har gått, även om det har byggts på banvallen på sina ställen.
Re: Spårvägsarkeologi i Uppsala
Jag antar att du fann perrongen vid hållplats Graneberg. Vackert bevarad står där perrongen och väntar än idag på nästa vagn att rulla in. Vid hållplats Graneberg fanns det också ett litet vagnskjul och jag tror(inte alls säker)att det jag hittade 12 meter väster om perrongen är en del av det före detta vagnskjulet. Annars finns det lite hål här och där vid plattformen som man kan fantisera lite grann om vad dom haft för användning.
Törhända denna gamla "originalkarta" över Granebergslinjen kan vara till nytta;
Allan Rice tog i mitten på 1940-talet. Tyvärr har många av hans diabilder (Agfa) inte klarat tidens gång.
Här lämnar en vagn Graneberg för återfärden till Uppsala/Svandammen.
Det lilla "vagnskjulet" syns bra på den här bilden över spårområdet i Graneberg;
Byggnaden ger ett intryck av att vara tämligen provisorisk och användes för sommarsläpen.
Understundom blossar det här på forum upp diskussioner om kontaktledningsstolpar. Ytterst varierande synpunkter på deras estetiska utformningar. Personligen tycker jag att Granebergslinjens härligt potenta fackverkskonstruktion är ytterst tilltalande!
Vänliga Hälsningar / Lena
Den här bilden är klassisk, inte för att det är spårvagnar, utan att det är en av de första färgbilder på spårvagnar som SSS-medlemmen Vänliga Hälsningar / Lena
Det mesta försvann nog ganska fort. Jag bodde i Uppsala i början av 60-talet och redan då syntes inte många spår. Delar av Mälarlinjens banvall fanns kvar och man kunde se var den hade korsat Stockholmsvägen. Det enda jag kan påminna mig att ha sett i stan var en kort rälsstump som låg ytligt i asfalten vid Strandbodkilen.
För att belasta mitt förråd av absolut obsoleta kunskaper; är detta platsen vid Sunnersta hållplats Du avser .... ? Törhända lever vi bägge understundom i förgången tid. Men tydligen ändrade man namn på denna forna genomfartsled till Dag Hammarskjölds väg 1963.Harald skrev: Delar av Mälarlinjens banvall fanns kvar och man kunde se var den hade korsat Stockholmsvägen.
Vägen är försedd med både förvarning- och huvudtavla "Varning för Tåg". Då uppstår frågan vad den stora, grafiskt snitsiga "S-tavlan" på hållplatsstolpen innebär; "Stanna före passage" eller S för "Hållplats Spårvagn".
Undrar / Lena
-
Ja, i den korsningen låg rälsen kvar i mitten av 70-talet.1 skrev:För att belasta mitt förråd av absolut obsoleta kunskaper; är detta platsen vid SunnerstaHarald skrev: Delar av Mälarlinjens banvall fanns kvar och man kunde se var den hade korsat Stockholmsvägen.
-
Den spårväg som planeras i Uppsala nu ska väl bland annat passera Ultuna. Det ser ut att ligga ungefär halvvägs till Mälarlinjens slutpunkt. Kanske finns en möjlighet till en framtida återuppbyggnad av sträckan ner till Grannberg. Vilket trafikunderlag kan tänkas finnas där? Tydligen fanns de ett när banan byggdes 1928.
Tja, det är nog högst säsongsbetonat. Sen går ju inte någon tung stomlinje för dagens bussar ner hit. Det är linje 11, som mestadels trafikeras med icke-ledvagnar. Dessutom skulle jag nog inte hålla andan när det gäller spårväg i Uppsala överhuvudtaget, tyvärr. Dels finns det ju lite av en tradition av långbänkar. Sedan har i tycker iallafall jag som att det känns som att det folkliga missnöjet är rätt stort. Så tyvärr är jag personligen väldigt pessimistisk. Skulle gärna vara lite mer positiv, men det känns tyvärr rätt svårt nu.Anders Hanquist skrev:Den spårväg som planeras i Uppsala nu ska väl bland annat passera Ultuna. Det ser ut att ligga ungefär halvvägs till Mälarlinjens slutpunkt. Kanske finns en möjlighet till en framtida återuppbyggnad av sträckan ner till Grannberg. Vilket trafikunderlag kan tänkas finnas där? Tydligen fanns de ett när banan byggdes 1928.
Som experiment vore det intressant med en sådan förlängning. Om man i upphandlingen fokuserar på enklare standard, såväl i underhållskostnader som byggkostnader, och har enkelspår på den sträckan, och se om man även kan få samhällsekonomisk lönsamhet även för en lågintensiv spårvägslinje.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Var finns Alan Rices bilder i dag? Jag vill minnas att det för länge sedan i ett nummer av MfSS, omslag eller inuti, publicerades en färgbild på ett Örbyvagnståg på väg från Stureby och i kurvan ut mot Huddingevägen på sin väg till Örby skola. Den bilden intresserar mig av nostalgiska skäl som Sturebybo! Alla mina tidigare nummer av MfSS har jag skänkt till SSS då deras samling inte var komplett!1 skrev:Törhända denna gamla "originalkarta" över Granebergslinjen kan vara till nytta; Allan Rice tog i mitten på 1940-talet. Tyvärr har många av hans diabilder (Agfa) inte klarat tidens gång. Här lämnar en vagn Graneberg för återfärden till Uppsala/Svandammen. Det lilla "vagnskjulet" syns bra på den här bilden över spårområdet i Graneberg; Byggnaden ger ett intryck av att vara tämligen provisorisk och användes för sommarsläpen. Understundom blossar det här på forum upp diskussioner om kontaktledningsstolpar. Ytterst varierande synpunkter på deras estetiska utformningar. Personligen tycker jag att Granebergslinjens härligt potenta fackverkskonstruktion är ytterst tilltalande!Den här bilden är klassisk, inte för att det är spårvagnar, utan att det är en av de första färgbilder på spårvagnar som SSS-medlemmen
Hälsningar
Torbjörn 148
Torbjörn Jansson
- Hechtwagen
Värt att påpeka att alla spårvägslinjer i Uppsala var enkelspåriga med mötesspår på strategiska hållplatser.
Potenta? Jag tycker mer dom ser ut att ha drabbats av rabarbersvaj!1 skrev: ---klipp---
Understundom blossar det här på forum upp diskussioner om kontaktledningsstolpar. Ytterst varierande synpunkter på deras estetiska utformningar. Personligen tycker jag att Granebergslinjens härligt potenta fackverkskonstruktion är ytterst tilltalande!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!