Hjälp med arbetsfordon, del 1

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
David S

Hjälp med arbetsfordon, del 1

Inlägg av David S »

Jag har frågat här förut men utan att få något större resultat så jag testar igen...

Jag håller på att sammanställa typbeskrivningar för en stor del av de motortrallor/motordressiner som har funnits hos dåvarande SJ Ba/nuvarande BV och i arbetet har jag även dykt på uppgifter om de småfordon som har funnits/finns hos SL. (Nu ska väl nämnas att jag inte alls är hemma inom SL-världen så jag kan mycket väl ha fel vad gäller avdelningar/ägare etc men jag tar gärna emot seriösa rättelser/kommentarer).

Det finns ju en del fordon som ser ut att vara köpta samtidigt som SJ Ba beställt/köpt sina MTR/MDR-serier och en del som uppenbarligen är sålda från SJ Ba till SL. En handling ur "VAGNFÖRTECKNING A" från 1.7.1966 beskriver en fordonstyp som där kallas SS A286 och som ser ut att härstamma från det som hos SJ Ba kom att kallas MTR31. Jag har kikat i Vagnhallen men där fanns inte så mycket mer än det jag redan hittat uppgifter om.

En testsida finns utlagd på http://w1.532.telia.com/~u53204711/smaf ... -a286.html och jag tar gärna emot alla möjliga intressanta uppgifter. Främst är jag dock intresserad av varför man beställde just den här typen (SJ Ba hade ju beställt liknande ungefär samma år...), till vad de har använts, vilka som finns kvar, var de är placerade och vad de används till "idag". Men, som sagt, alla uppgifter är mer än välkomna.

Jag kommer säkert att fråga mera om både detta och övriga för mig intressanta fordon och skulle frågorna uppfattas som lite konstiga så beror det nog mest på att jag bor runt 35 mil från Stockholm och inte lägger ner så mycket tid på lokaltrafiken i storstan. :)

Jag nås enklast på e-postadressen david.sohlberg@telia.com men läser även här o forumet då och då.

/DS
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

vet inte så mycket om det där, men du har väl kollat i databasen Vagnhallen, där finns lite av varje av udda verkfordon. Dock inte allt.

Du får gärna ta uppgifter därifrån, uppge gärna källan som "Spårvägssällskapet.se" med en url.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
David S

Inlägg av David S »

Nja, som jag skrev förut har jag kikat i Vagnhallen men där fanns dessvärre inte så mycket alls om de där. Däremot ett antal fordon som är intressanta i samanhanget och som det nog kommer frågor om framöver. :)

Jo, Vagnhallen används som länkad källa.
Skriv svar