Idag skulle jag som vanligt åka med linje 5 från Torp till jobbet. Av erfarenhet vet jag att en del turer gärna ställs in mellan klockan 8 och 9 varför man får vara ute i god tid. Avgång 8.45 skulle det bli för mig i alla fall. Två stycken M29-or stod på plats för denna uppgift men dock syntes den klassiska vita vanen parkerad. Vagnfel i sikte alltså.
Jag är övertygad om att det förs utförlig statistik på dessa utryckningar men som bara en vanlig resenär noterar jag i mitt stilla sinne att detta blivit en alltför vanlig syn. Vilket fel som inträffat just här begrep jag inte, men svårlöst verkade det.
Det kan inte alltid vara ett tacksamt jobb att åka runt stan och lösa akuta vagnproblem. Vagnparken blir ju alltmer nedsliten och jag är den förste att förstå att det blir stressigt ibland.
Det var gott om resande, alla sittplatser var så gott som fyllda. Vid ett försök att få vagnen att rulla tar den ett skutt framåt varefter det hastigt tar stopp. Ordet "aj" hördes från ett och annat håll.
När vagnen så har stått med låsta dörrar ett tag har det samlats en del tillkommande resenärer på utsidan som förstås undrar vad det är fråga om. Förutom att jag full förståelse för att servicekillarna har det svettigt förstår jag den person som försöker knuffa upp en dörr. Då rusar en av reparatörerna, vilt skrikande och svärande, fram mot denna inkräktare. Smockan hängde i luften, som man brukar säga. Stämningen i vagnen var mycket tryckt.
Det finns antagligen minst en person som åkt spårvagn för sista gången idag. Samtidigt kan jag inte se att någon enskild individ ensam skulle ha skuld till det som hänt.
Det behövs satsningar på hög nivå för att inte spårvagnarna i Göteborg skall förbli eller förstärkas som ett andra klassens färdmedel för den som inte har några alternativ till buds. Men den här händelsen tycker jag är väldigt talande för hur det ser ut idag.
Snart börjar sommarsäsongen med glesare turer och anstormning av ovana resenärer mot Liseberg och Kärralunds camping, så för egen del tänker jag fortsätta åka femman någon månad till, så länge det går.
En vardagsbetraktelse från Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Utan att förlåta ett felaktigt beteénde så kanske det fanns ett skäl till att dörrarna inte fick röras just då...
Som ni vet går det ju inte att starta vagnen om någon dörr är öppen eller "dåligt stängd", många av vagnfelen är relaterade till denna funktion.
Andra vagnfel som är vanliga är tydligen utsletna vindrutetorkare och trilskande biljettapparater.... bland annat.
Vi får väl se om det blir bättre med Ansoldovagnarna, och då hoppas att vi har bättre tur med dessa än vad man hade i Oslo...
Bj.
Som ni vet går det ju inte att starta vagnen om någon dörr är öppen eller "dåligt stängd", många av vagnfelen är relaterade till denna funktion.
Andra vagnfel som är vanliga är tydligen utsletna vindrutetorkare och trilskande biljettapparater.... bland annat.
Vi får väl se om det blir bättre med Ansoldovagnarna, och då hoppas att vi har bättre tur med dessa än vad man hade i Oslo...
Bj.
Vadå jag dyster?