Kapitel 1: Frontrutan i C20
Postat: måndag 12 maj 2003 19:51
I denna nyss startade serie "Saker som kunnats göra bättre i C20" tänkte jag denna vecka ta upp mittrutan i fronten.
Varken tillverkaren AdTranz eller beställaren SL hade under projekteringen några önskemål om att fronten på den nya t-banevagnen C20 skulle kunna öppnas, vilket hade varit möjligt på de t-banevagnar man dittills använt. Tidiga bilder på vagnstypen påvisar en hel frontruta.
Men så dök järnvägsinspektionen upp. Dessa säkerhetstänkandets mastodonter var omutliga, fronten måste kunna öppnas. För utrymmning, sa de.
Sålunda designades frontrutan på C20 om. Den nya versionen uppvisade en tredelad ruta där den mellersta var innefattad i tjocka gummilister. Rutan var tänkt att öppnas inifrån förarhytten med hjälp av ett speciellt visp-format verktyg, med vilket man skalade av gummilisterna. Sedan måste rutan lyftas bort.
När vagnarna kom i trafik så småningom fick dessvärre ingen förare någon praktisk utbildning i hur listerna avlägnas och rutan öppnas. Men det gjorde ingenting.
Eftersom utrymning genom vagnens front enbart skulle vara aktuellt i en nödsituation där tiden är av mycket vital betydelse så kommer sådan utrymning aldrig att genomföras. Detta på grund utav att föraren i sådant fall skulle behöva bege sig in i fyra övriga hytter i tåget (förutom ledarhytten då) för att ta bort gummilisterna och ta undan rutan (vilket han alltså aldrig gjort tidigare). Då alternativet att istället öppna sidodörrarna på tåget för att få ut människor kommer i en nödsituation verka så fördelaktigt, att det naturligtvis är på detta sätt som tåget kommer utrymmas.
Men, frågade sig då vän av ordning. Är det inte så att det finns tunnlar i t-banan där det inte finns plats att ta sig ut längs vagnssidan? Just det, svarade järnvägsinspektionen, till exempel om två tåg samtidigt blir stående brevid varandra i tunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull.
Eftersom vi sedan förförra stycket vet att det är ett alltför tidsödande och omstänligt projekt att öppna alla frontrutor i ett C20-tåg för att snabbt få ut människor, så kommer vi helt enkelt aldrig att kunna få se en utrymning genom dessa. Kvar av detta järnvägsinspektionens feltänk finns 271 C20-vagnar med förfulat utseende och skymd sikt från förarplatsen. Och, en livsfarlig tunnel mellan Medborgarplatsen och Skanstull.
Varken tillverkaren AdTranz eller beställaren SL hade under projekteringen några önskemål om att fronten på den nya t-banevagnen C20 skulle kunna öppnas, vilket hade varit möjligt på de t-banevagnar man dittills använt. Tidiga bilder på vagnstypen påvisar en hel frontruta.
Men så dök järnvägsinspektionen upp. Dessa säkerhetstänkandets mastodonter var omutliga, fronten måste kunna öppnas. För utrymmning, sa de.
Sålunda designades frontrutan på C20 om. Den nya versionen uppvisade en tredelad ruta där den mellersta var innefattad i tjocka gummilister. Rutan var tänkt att öppnas inifrån förarhytten med hjälp av ett speciellt visp-format verktyg, med vilket man skalade av gummilisterna. Sedan måste rutan lyftas bort.
När vagnarna kom i trafik så småningom fick dessvärre ingen förare någon praktisk utbildning i hur listerna avlägnas och rutan öppnas. Men det gjorde ingenting.
Eftersom utrymning genom vagnens front enbart skulle vara aktuellt i en nödsituation där tiden är av mycket vital betydelse så kommer sådan utrymning aldrig att genomföras. Detta på grund utav att föraren i sådant fall skulle behöva bege sig in i fyra övriga hytter i tåget (förutom ledarhytten då) för att ta bort gummilisterna och ta undan rutan (vilket han alltså aldrig gjort tidigare). Då alternativet att istället öppna sidodörrarna på tåget för att få ut människor kommer i en nödsituation verka så fördelaktigt, att det naturligtvis är på detta sätt som tåget kommer utrymmas.
Men, frågade sig då vän av ordning. Är det inte så att det finns tunnlar i t-banan där det inte finns plats att ta sig ut längs vagnssidan? Just det, svarade järnvägsinspektionen, till exempel om två tåg samtidigt blir stående brevid varandra i tunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull.
Eftersom vi sedan förförra stycket vet att det är ett alltför tidsödande och omstänligt projekt att öppna alla frontrutor i ett C20-tåg för att snabbt få ut människor, så kommer vi helt enkelt aldrig att kunna få se en utrymning genom dessa. Kvar av detta järnvägsinspektionens feltänk finns 271 C20-vagnar med förfulat utseende och skymd sikt från förarplatsen. Och, en livsfarlig tunnel mellan Medborgarplatsen och Skanstull.