Har nyligen läst boken "Fra Minde til Sandviken - Historien om Bergenstrikken" där det visas bilder på hur man dumpar Bergen-vagnarna i fjorden utanför år 1966. I vagnparken fanns det bl a 10 st hyfsat moderna boggievagnar byggda 1948 (alltså ungefär samtida med Höka/Hägglund/GM). Varför var inte någon svensk spårvägsstad (Göteborg/Norrköping/Malmö) intresserade av dessa högertrafikvagnar ett år innan högertrafikens införande i Sverige? Att Göteborg med sin stora vagnpark kanske inte var intresserade av udda vagnar är förståeligt men de båda små systemen? Malmös ombyggda G-vagnar var ju lika många! Eftersom vagnarna till slut sänktes i havet måste ju prislappen på dem (och alla reservdelar) varit synnerligen måttlig!
Thomas Å
Bergen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Håkon Kinck Gaarder
- Inlägg: 125
- Blev medlem: onsdag 11 september 2002 17:55
- Ort: Oslo
Triste greier
Det at ikke f.eks. Oslo overtok vognene i 1966 må kunne kalles en av de større tragedier i norsk sporveishistorie. Men Oslotrikken skulle jo også nedlegges, så stemningen var vel neppe for å overta noen slike vogner. Enda verre er det dog at ikke en eneste av dem ble bevart.
Håkon.
Håkon.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Saltvann
Dessutom är väl fjorden ganska så djup där vagnarna ligger..?Roar skrev:Vognene har ligget 35 år i saltvann. Dykking har avdekket at vognene er helt ødelagt og opptæret.
Bj.
Vadå jag dyster?
Re: Triste greier
Vognene var på det tidspunktet de forsvant meget dårlig vedlikeholt, minst en av vognene sto med til dels store kolisjonsskader, og de andre holt vel heller ingen god standard!Håkon Kinck Gaarder skrev:Det at ikke f.eks. Oslo overtok vognene i 1966 må kunne kalles en av de større tragedier i norsk sporveishistorie. Men Oslotrikken skulle jo også nedlegges, så stemningen var vel neppe for å overta noen slike vogner. Enda verre er det dog at ikke en eneste av dem ble bevart.
Håkon.
Nå veit jeg ikke hvor intresert noen sporveisselskaper kunne ha vært i en serie på bare 10 vogner, men det var jo i sin tid i Oslo snakk om å kjøpe Trondheims 11 leddvogner og bygge dem om til normalspor!
Andreas