x
Postat: fredag 09 maj 2003 17:38
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Tunnel? Vad skulle det vara bra för? Det finns ju redan ett (aktivt) markreservat? Några näringsidkare skulle bli tvungna att flytta sina lokaler lite.Johan Eriksson skrev:Det finns alltså ett över- resp under jordsalternativ med i översiktsplanen "Söderortsvisionen" och skulle ta 2-3 minuter mot bussens 9-10.
Reservatet - som legat sedan 1960-talet - går endast till Älvsjö. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.Kingsthrone skrev:Tja, även om jag inte är så insatt i just detta fall så tror jag också att det billigaste alternativet blir det bästa - att bygga på broar. Det finns ju till synes inte så mycket i vägen för en ovan mark dragen linje.
Var planeras stationerna? (eller bara en?)
Finns det några planer på fortsättning mot Fruängen?
Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
Om Tvärbanans Östbergagren (hpl Årstafältet - Östberga - Liseberg - Älvsjö) också byggs så blir spårvägen inte så avskild. Den utgick i och för sig till förmån för Årstabergs pendeltågsstation men verkar inte vara helt uträknad ändå. Men vänta lite, så ska du se att Ulrik fyller i med detaljerna.Kingsthrone skrev:Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
Nja, några detaljer om planerna för förbindelsen Älvsjö - Liljeholmen har jag inte kännedom om, men den tvärspårväg som Huddinge och Stockholm lät göra en sträckningsstudie för häromåret var i a f kostnadsberäknad till 2,5 mdr kr.Anders Norén skrev:Om Tvärbanans Östbergagren (hpl Årstafältet - Östberga - Liseberg - Älvsjö) också byggs så blir spårvägen inte så avskild. Den utgick i och för sig till förmån för Årstabergs pendeltågsstation men verkar inte vara helt uträknad ändå. Men vänta lite, så ska du se att Ulrik fyller i med detaljerna.Kingsthrone skrev:Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
Anders
Nu var det iofs inte Älvsjö-Liljeholmen jag tänkte att du skulle fylla i detaljerna i, utan alla andra spårvägar i SöderortUlrik Berggren skrev:Nja, några detaljer om planerna för förbindelsen Älvsjö - Liljeholmen har jag inte kännedom om, men den tvärspårväg som Huddinge och Stockholm lät göra en sträckningsstudie för häromåret var i a f kostnadsberäknad till 2,5 mdr kr.Den sträckning mellan älvsjö och Liljeholmen som nu verkar vara aktuell är inte utredd i denna. Den verkar dock, efter vad jag känner till, inte sammanfalla med den som man ursprungligen tänkte sig, när själva Tvärbanan utreddes
Fördelen med en snabbspårväg jämfört med en gatuspårväg är att motspårskörning är möjligt på den förra - medger signaleringen på TB:s snabbspårvägssträckor motspårskörning?Johan Eriksson skrev:Tillsammans med en konverterad Saltsjöbana till spårväg och ny länk via Nacka Forum (skip-stop tåg på SB via den gamla/nuvarande sträckan garanterar fortsatt samma restid) uppstår möjligheten att tvära mellan Nacka/Saltsjöbaden i öster och Skärholmen/Flemingsberg inkl pendeltåg i väster!
Va? Eftersom linjerna utgår från Alvik ser jag inte Nockebybanan som särskilt avskild. Det är ju där vagnarna är stationerade. Om det är någon spårvägslinje i Sthlm som är avskild från övriga så är det ju Lidingöbanan. Fast LB hör ju inte ihop med NB/TB på samma sätt.Kingsthrone skrev:annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.
Ja, jo det är ju klart. Men Nockebybanan och Tvärbanan är ju anslutna till varandra, om än inte på sådant sätt att man kan bedriva trafik därimellan, men jag antar att du inte menade så.Kingsthrone skrev:Märk ord; "litet" avskild. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva blir avskild som egen spårväg, på samma sätt som Nockebybanan som ju inte ansluter andra spår i alvik, även om den ligger vid en knutpunkt. Och se det större resonemanget. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva medför ändå byten vid Fruängen och Älvsjö stationer på samma sätt som i Nockebybanan i Alvik. Vad jag syftade på var att man kunde få ett mer integrerat spårsystem med utbyggd tunnelbana.
Exactemento!Mikael R skrev:Ja, jo det är ju klart. Men Nockebybanan och Tvärbanan är ju anslutna till varandra, om än inte på sådant sätt att man kan bedriva trafik därimellan, men jag antar att du inte menade så.Kingsthrone skrev:Märk ord; "litet" avskild. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva blir avskild som egen spårväg, på samma sätt som Nockebybanan som ju inte ansluter andra spår i alvik, även om den ligger vid en knutpunkt. Och se det större resonemanget. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva medför ändå byten vid Fruängen och Älvsjö stationer på samma sätt som i Nockebybanan i Alvik. Vad jag syftade på var att man kunde få ett mer integrerat spårsystem med utbyggd tunnelbana.
Jamen vad vill du då? (Nöjer du dig med att gnälla på oss?)Anonymous skrev:Kvack! Jag blir så trött på alla spårvagsnördar, det verkar handla mer om spårvagnar än om att förbättra lokaltrafiken. Om man vill ha många resenärer så är det väl bättre att satsa på ett kollektivtrafikmedel som tar mer passagerare? Jämför två A32 med tre C20 eller åtta X1/X10... Det blir ju bara pinsamt om man vill locka trafikanter att åka buss/spårvagn/tåg om man sedan inte kan se till att alla får plats! Då blir det frestande att ta bilen...
Det finns inga konkreta planer på någon förlängning av t-banan.Ulrik: Finns det planer på att förlänga någon t-banegren (förutom ev. Hagsätra - Älvsjö)??? Jag menar alltså förlängning från nuvarande slutstationer.