x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: "T-bana till Älvsjö dyrare än tänkt"
Tunnel? Vad skulle det vara bra för? Det finns ju redan ett (aktivt) markreservat? Några näringsidkare skulle bli tvungna att flytta sina lokaler lite.Johan Eriksson skrev:Det finns alltså ett över- resp under jordsalternativ med i översiktsplanen "Söderortsvisionen" och skulle ta 2-3 minuter mot bussens 9-10.
Ett tunnelbygge skulle möjligen vara mindre störande för järnvägen i Älvsjö, men annars finns det väl inga skäl att ta en fördyring på flera hundra miljoner?
Anders
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Tja, även om jag inte är så insatt i just detta fall så tror jag också att det billigaste alternativet blir det bästa - att bygga på broar. Det finns ju till synes inte så mycket i vägen för en ovan mark dragen linje.
Var planeras stationerna? (eller bara en?)
Finns det några planer på fortsättning mot Fruängen?
Var planeras stationerna? (eller bara en?)
Finns det några planer på fortsättning mot Fruängen?
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Reservatet - som legat sedan 1960-talet - går endast till Älvsjö. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.Kingsthrone skrev:Tja, även om jag inte är så insatt i just detta fall så tror jag också att det billigaste alternativet blir det bästa - att bygga på broar. Det finns ju till synes inte så mycket i vägen för en ovan mark dragen linje.
Var planeras stationerna? (eller bara en?)
Finns det några planer på fortsättning mot Fruängen?
Enligt Johan ovan är/var det tydligen planerat en mellanstation i industriområdet. Stationen i Älvsjö lär nog läggas i direkt anslutning till befintlig järnvägsstation.

Anders
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Om Tvärbanans Östbergagren (hpl Årstafältet - Östberga - Liseberg - Älvsjö) också byggs så blir spårvägen inte så avskild. Den utgick i och för sig till förmån för Årstabergs pendeltågsstation men verkar inte vara helt uträknad ändå. Men vänta lite, så ska du se att Ulrik fyller i med detaljerna.Kingsthrone skrev:Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
Anders
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Nja, några detaljer om planerna för förbindelsen Älvsjö - Liljeholmen har jag inte kännedom om, men den tvärspårväg som Huddinge och Stockholm lät göra en sträckningsstudie för häromåret var i a f kostnadsberäknad till 2,5 mdr kr.Anders Norén skrev:Om Tvärbanans Östbergagren (hpl Årstafältet - Östberga - Liseberg - Älvsjö) också byggs så blir spårvägen inte så avskild. Den utgick i och för sig till förmån för Årstabergs pendeltågsstation men verkar inte vara helt uträknad ändå. Men vänta lite, så ska du se att Ulrik fyller i med detaljerna.Kingsthrone skrev:Är det med anslutning till Tvärbanan .... Bättre vore väl att förlänga t-banan från Fruängen åt önskat håll (kanske tom med två grenar..), annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.Anders Norén skrev:Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva är påtänkt för spårväg.
Anders
Anders

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Nu var det iofs inte Älvsjö-Liljeholmen jag tänkte att du skulle fylla i detaljerna i, utan alla andra spårvägar i SöderortUlrik Berggren skrev:Nja, några detaljer om planerna för förbindelsen Älvsjö - Liljeholmen har jag inte kännedom om, men den tvärspårväg som Huddinge och Stockholm lät göra en sträckningsstudie för häromåret var i a f kostnadsberäknad till 2,5 mdr kr.Den sträckning mellan älvsjö och Liljeholmen som nu verkar vara aktuell är inte utredd i denna. Den verkar dock, efter vad jag känner till, inte sammanfalla med den som man ursprungligen tänkte sig, när själva Tvärbanan utreddes

Anders (felsyftaren)
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Jag håller med Dig, Johan. Att behöva byta flera gånger är inte alls attraktivt.
Om man ska få nya spårvägar effektiva så måste man se till å höja maxhastigheten från 50 till 80 km/h. Sedan måste man dra den så att den inte svänger runt en massa på vägar blandad med övrig trafik. Jag är tveksam till att få spårväg riktigt effektiv på längre sträckor med halvtät bebyggelse. I Stockholm förordar jag personligen utvidgning av tunnelbanesystemet. Men självklart vill jag se förslag på spårväg så jag kan uttala mig specifikt om dem.
(PS. Idag, Måndag, börjar rälsbytet mellan Högdalen och Hagsätra för de som vill veta.)
Om man ska få nya spårvägar effektiva så måste man se till å höja maxhastigheten från 50 till 80 km/h. Sedan måste man dra den så att den inte svänger runt en massa på vägar blandad med övrig trafik. Jag är tveksam till att få spårväg riktigt effektiv på längre sträckor med halvtät bebyggelse. I Stockholm förordar jag personligen utvidgning av tunnelbanesystemet. Men självklart vill jag se förslag på spårväg så jag kan uttala mig specifikt om dem.
(PS. Idag, Måndag, börjar rälsbytet mellan Högdalen och Hagsätra för de som vill veta.)
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Fördelen med en snabbspårväg jämfört med en gatuspårväg är att motspårskörning är möjligt på den förra - medger signaleringen på TB:s snabbspårvägssträckor motspårskörning?Johan Eriksson skrev:Tillsammans med en konverterad Saltsjöbana till spårväg och ny länk via Nacka Forum (skip-stop tåg på SB via den gamla/nuvarande sträckan garanterar fortsatt samma restid) uppstår möjligheten att tvära mellan Nacka/Saltsjöbaden i öster och Skärholmen/Flemingsberg inkl pendeltåg i väster!
Motspårskörning kan bli nödvändigt om man ska köra skipstop-trafik, annars kan man ju fastna bakom mjölkturerna.
Anders
Off-Topic:
Va? Eftersom linjerna utgår från Alvik ser jag inte Nockebybanan som särskilt avskild. Det är ju där vagnarna är stationerade. Om det är någon spårvägslinje i Sthlm som är avskild från övriga så är det ju Lidingöbanan. Fast LB hör ju inte ihop med NB/TB på samma sätt.Kingsthrone skrev:annars verkar den spårvägen litet avskild. Men å andra sidan, det är Nockebybanan också.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Märk ord; "litet" avskild. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva blir avskild som egen spårväg, på samma sätt som Nockebybanan som ju inte ansluter andra spår i alvik, även om den ligger vid en knutpunkt. Och se det större resonemanget. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva medför ändå byten vid Fruängen och Älvsjö stationer på samma sätt som i Nockebybanan i Alvik. Vad jag syftade på var att man kunde få ett mer integrerat spårsystem med utbyggd tunnelbana.
Ja, jo det är ju klart. Men Nockebybanan och Tvärbanan är ju anslutna till varandra, om än inte på sådant sätt att man kan bedriva trafik därimellan, men jag antar att du inte menade så.Kingsthrone skrev:Märk ord; "litet" avskild. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva blir avskild som egen spårväg, på samma sätt som Nockebybanan som ju inte ansluter andra spår i alvik, även om den ligger vid en knutpunkt. Och se det större resonemanget. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva medför ändå byten vid Fruängen och Älvsjö stationer på samma sätt som i Nockebybanan i Alvik. Vad jag syftade på var att man kunde få ett mer integrerat spårsystem med utbyggd tunnelbana.

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
Exactemento!Mikael R skrev:Ja, jo det är ju klart. Men Nockebybanan och Tvärbanan är ju anslutna till varandra, om än inte på sådant sätt att man kan bedriva trafik därimellan, men jag antar att du inte menade så.Kingsthrone skrev:Märk ord; "litet" avskild. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva blir avskild som egen spårväg, på samma sätt som Nockebybanan som ju inte ansluter andra spår i alvik, även om den ligger vid en knutpunkt. Och se det större resonemanget. Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva medför ändå byten vid Fruängen och Älvsjö stationer på samma sätt som i Nockebybanan i Alvik. Vad jag syftade på var att man kunde få ett mer integrerat spårsystem med utbyggd tunnelbana.
Kvack! Jag blir så trött på alla spårvagsnördar, det verkar handla mer om spårvagnar än om att förbättra lokaltrafiken. Om man vill ha många resenärer så är det väl bättre att satsa på ett kollektivtrafikmedel som tar mer passagerare? Jämför två A32 med tre C20 eller åtta X1/X10... Det blir ju bara pinsamt om man vill locka trafikanter att åka buss/spårvagn/tåg om man sedan inte kan se till att alla får plats! Då blir det frestande att ta bilen...
Ulrik: Finns det planer på att förlänga någon t-banegren (förutom ev. Hagsätra - Älvsjö)??? Jag menar alltså förlängning från nuvarande slutstationer.
Ulrik: Finns det planer på att förlänga någon t-banegren (förutom ev. Hagsätra - Älvsjö)??? Jag menar alltså förlängning från nuvarande slutstationer.
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Jamen vad vill du då? (Nöjer du dig med att gnälla på oss?)Anonymous skrev:Kvack! Jag blir så trött på alla spårvagsnördar, det verkar handla mer om spårvagnar än om att förbättra lokaltrafiken. Om man vill ha många resenärer så är det väl bättre att satsa på ett kollektivtrafikmedel som tar mer passagerare? Jämför två A32 med tre C20 eller åtta X1/X10... Det blir ju bara pinsamt om man vill locka trafikanter att åka buss/spårvagn/tåg om man sedan inte kan se till att alla får plats! Då blir det frestande att ta bilen...
Det finns inga konkreta planer på någon förlängning av t-banan.Ulrik: Finns det planer på att förlänga någon t-banegren (förutom ev. Hagsätra - Älvsjö)??? Jag menar alltså förlängning från nuvarande slutstationer.
Hjulsta-Barkarby skulle ha byggts ca 1996, men pengarna lades på Södra Länken i stället.
I RUFS (Stockholms läns översiktsplan t.o.m. 2030) finns t-baneförlängningar med på lång sikt (tidigast ca 2030). Mörbygrenen ska förlängas och t-blå ska förlängas till Nacka. Hagsätra-Älvsjö är försedd med frågetecken. Någon av Järvagrenarna kan förlängas till Barkarby.
Anders
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46