Kantorn skrev:Alltså, jag kan ingenting.
En förare är en som kör nåt.
En bilförare kör bil
En lokförare kör lok
En bussförare kör buss
En spårvagnsförare kör spårvagn
En tågförare kör således tåg
Inget annat än svenskspråkig logik. Har inget med fackuttryck att göra. Jag är dessutom inte fackidiot (vilket inte är och inte heller ska ses som ett nedsättande ord) och hellre pratar så folk fattar och förstår och begriper med en gång.
Men frågan är: Finns tågförare som svenskt fackuttryck? Inte norskt, danskt eller tyskt i detta fallet. Jag pratar svenska.
Jag tror att CS menade framförare av tunnelbanetåg. Och det framgår ganska tydligt av texten att så faktiskt var fallet.
Den som inte begriper det är ganska insnöad i sina fackuttryck.
Du förstår, Kantorn, det här är viktigt för vissa! Hierarkierna måste upprätthållas. De som kör på Saltsjöbanan (ombyggda T-banevagnar) och och Roslagsbanan (båda järnvägsklassade) kör ju riktiga
tåg och kallar sig följaktligen
lokförare. Medan de som kör på Lidingöbanan (också järnvägsklassad) får hålla tillgodo med att vara simpla spårvagnsförare (egenligen är de ingenting alls eftersom, enligt tidigare utsagor "Lidingöbanan räknas självklart inte" i spårvägssammanhang).
Vad en förare som kör en duospårvagn på järnväg är vågar jag inte tänka på eftersom det är viktigt för många att ett tåg är ett tåg är ett tåg och en spårvagn är en spårvagn är en spårvagn.

. När Kasselvagnen var på besök i Östergötland förra året var det dock lokförare från Tågkompaniet som körde den på statens spåranläggningar.
/M
PS. Försök gärna definiera begreppet "tåg".
Det är som Christer J säger, "näst efter könsdriften...". Jag vet inget annat område som har sådan förmåga att sätta fart på de knappologiska diskussionerna. Det skulle i så fall vara de nautiska termerna, som brukar uppvisa liknande irrgångar....