Lathi & Scala och båda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lathi & Scala och båda
Läste detta på Bussnack:
I dag har BL förutom MaxCina 18-33 och 37 även Lahti 402 157-158 och Lahti Scala 159-161. Övriga är alltså Volvo eller MAN.
Vad är skillnaden mellan Lathi, Scala och Lathi Scala
I dag har BL förutom MaxCina 18-33 och 37 även Lahti 402 157-158 och Lahti Scala 159-161. Övriga är alltså Volvo eller MAN.
Vad är skillnaden mellan Lathi, Scala och Lathi Scala
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Re: Lahti & Scala och båda
Karossfabriken heter Lahden Autokori Oy (där Oy betyder Ab). Lahti 402 är en kaross med låggolvsentré (första generationen), producerad åren 1992-2001. Lahti Scala är en produkt av andra generationen, prototypen togs fram år 2001. Designkarossen Scala byggs endast på chassin av Scania, medan 402:orna byggdes även på Volvo-chassier.Acela skrev:Vad är skillnaden mellan Lathi, Scala och Lathi Scala
Piirka
---------------
Språklektion 462 i Mumindalen
hårdvalutabostad - bostad på den fria marknaden
-
Ja, du har helt rätt. Jag kom inte på det självklara i denna ordlek. Om Lahden Autokori hade tagit fram en kaross på Volvochassier, så hade produkten kanske hetat "Volla" eller "Lahvo". MAN-chassi + Lahtikaross = "Lahma" (lahna är braxen på finska).Verspieder skrev:"Scala" är två ord i ett: "Sca" från Scania och "la" för Lahti.

Piirka
---------------
Språklektion 464 i Mumindalen
vara / bli på hälft - halvfärdig, oavslutad
Scalan är bussen med den glada munnen och blinkersglas som är likadana som på Omni. Nyare Scalor som bygger på Scanias K-chassi har dessutom en extra upphöjning av taket längst bak för att kompensera för att motorn tar mer plats på höjden. Lahti 402 ser betydligt omodernare ut (enligt mig) jämfört med det mesta från konkurrenterna. Fyra runda lysen i fronten på rad (tänk lite Säffle-stuk) och skyltskåp (detta har inte Scalan).Acela skrev:så lahti och lahti scala är det bara årsmodellen som skiljer sig..?
hur man man se skillnad på årsmodellerna?
scalan har också 4 runda lampor fram..Johan B skrev:Scalan är bussen med den glada munnen och blinkersglas som är likadana som på Omni. Nyare Scalor som bygger på Scanias K-chassi har dessutom en extra upphöjning av taket längst bak för att kompensera för att motorn tar mer plats på höjden. Lahti 402 ser betydligt omodernare ut (enligt mig) jämfört med det mesta från konkurrenterna. Fyra runda lysen i fronten på rad (tänk lite Säffle-stuk) och skyltskåp (detta har inte Scalan).Acela skrev:så lahti och lahti scala är det bara årsmodellen som skiljer sig..?
hur man man se skillnad på årsmodellerna?
men nu förklarade du hur en scala ser ut vilket jag redan vet.. jag undrar skilnaden på lahti och lahti scala. Eller heter bussen lahti scala fast man kallar den Scala
Aha, du menar så. Lahti är karosstillverkaren, precis som Säffle eller Carrus. 402 och Scala är modeller. Finns även Falcon och Eagle som är express- respektive turistvagn. Att man kallar den Scala är enbart en förenkling, den heter Lahti Scala. Någon modell som enbart heter Lahti har mig veterligen inte funnits. Har jag förstått dig rätt nuAcela skrev:eller är det såhär.. Lahti kallas lahti. och Lahti scala kallas för enbart scala

jo precis.. jag sa alltid. kolla en lahti scala till dom med omni blinkers fram och glada munnen. Nej sa folk då., det där är bara en scala..Johan B skrev:Aha, du menar så. Lahti är karosstillverkaren, precis som Säffle eller Carrus. 402 och Scala är modeller. Finns även Falcon och Eagle som är express- respektive turistvagn. Att man kallar den Scala är enbart en förenkling, den heter Lahti Scala. Någon modell som enbart heter Lahti har mig veterligen inte funnits. Har jag förstått dig rätt nuAcela skrev:eller är det såhär.. Lahti kallas lahti. och Lahti scala kallas för enbart scala?
Men Lahtin då. den som ser gammalmodig ut då. säger man lahti till den elller ?
tack för svaret

-
Det finns altså olika modeller:Johan B skrev:Visst gör man det, det är ju en Lahti. Men som sagt (för att undvika missförstånd), den heter inte bara Lahti utan Lahti 402. Lahti kan som sagt innebära Falcon eller Eagle också.
Lahti 402
Lahti Falcon
Lahti Eagle
Lahti Scala
Jämförelse:
Carrus Vector
Carrus Star
Carrus Vega
Carrus City
... osv

Jag har hört när Scalan komsom ny, att förkortningen kommer från: SCania Aluminium LAhti.
Sen kan man få "Äggbuss-karossen" (Scala) på i teorin vilket chassi som helst. På LAK har de sagt att de nog byggger, men då skall nån betala utvecklingskostnaderna = nån måste köpa en till räckligt stor serie, för att de skall löna sig. Men när det inte finns så många företag i Finland (=0 st) som inte kan tänka sig Scania som chassi och kan köpa en stor serie, så kommer vi troligen aldriga att se en t.ex. Voala.
Det har tillverkats en Scala med annat underrede än Scanias:
Nämligen med Mercedes-Benz OC500LE (samma väl som i Citaro och O405N).
Denna buss tillverkades som demobuss, tror den var en rätt lång tid som det, men nu ägs den av Westendin Linja Oy och kör vanlig linjetrafik.
Vem som stod för denna demobuss utvecklingskostnader vet jag ej.
/Skurubisin
Sen kan man få "Äggbuss-karossen" (Scala) på i teorin vilket chassi som helst. På LAK har de sagt att de nog byggger, men då skall nån betala utvecklingskostnaderna = nån måste köpa en till räckligt stor serie, för att de skall löna sig. Men när det inte finns så många företag i Finland (=0 st) som inte kan tänka sig Scania som chassi och kan köpa en stor serie, så kommer vi troligen aldriga att se en t.ex. Voala.
Det har tillverkats en Scala med annat underrede än Scanias:
Nämligen med Mercedes-Benz OC500LE (samma väl som i Citaro och O405N).
Denna buss tillverkades som demobuss, tror den var en rätt lång tid som det, men nu ägs den av Westendin Linja Oy och kör vanlig linjetrafik.
Vem som stod för denna demobuss utvecklingskostnader vet jag ej.
/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Bakrutan är den mest synliga skillnaden mellan Lahti 402:n och Lahti Scalan, bakifrån sett:
Helsingfors Busstrafik 41 (Lahti 402) på linje 71, står på Järnvägstorget i Hfors:

Westendin Liikenne 69 (Lahti Scala) på linje 195 vid Tölö sporthall:

Jag märkte först nu att Scalan på den undre bilden är just den unika Scala-individen på MB:s chassi (byggd 2005 som demobuss). Här kunde man kanske kalla modellen för MeBLa (istf Scala).
Piirka
---------------
Språklektion 526 i Mumindalen
juridisk knopp - juridisk nöt
Helsingfors Busstrafik 41 (Lahti 402) på linje 71, står på Järnvägstorget i Hfors:

Westendin Liikenne 69 (Lahti Scala) på linje 195 vid Tölö sporthall:

Jag märkte först nu att Scalan på den undre bilden är just den unika Scala-individen på MB:s chassi (byggd 2005 som demobuss). Här kunde man kanske kalla modellen för MeBLa (istf Scala).

Piirka
---------------
Språklektion 526 i Mumindalen
juridisk knopp - juridisk nöt