Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Så får vi då äntligen se den första skymten av C20F 2000 Inkognito. Tilllsammans med halva C20 2195 Jacob står hon för uppvisning på UITP:s världskongress i Madrid.
Interiörbilden visar ännu en variant på placering på hållstänger och att nya armaturer används. Vagnen skall sättas i trafik i Stockholm i juni.
JohanB skrev:Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.
Jo det är klart. Men är det inte lite onödigt att ha med den när man ändå har en hel vagn (2000, Inkognito)? Eller har man med den för att få en känsla om inredningen i resten av SL:s C20 park? Kanske...
Det är väl troligt att man vill påvisa skillnaderna mellan C20 och C20F. "F" står nog troligen för FICAS (Fully Integrated Carbody Assembly System) snarare än Fika, även om likheten är slående
JohanB skrev:Det är väl troligt att man vill påvisa skillnaderna mellan C20 och C20F. "F" står nog troligen för FICAS (Fully Integrated Carbody Assembly System) snarare än Fika, även om likheten är slående
Jaha Det låter ju troligt. Lite synd, men det är nästan bättre om vagnen får gå i vanlig trafik. Då får ju alla chans att åka den, utan att behöva känna sig tvugna att köpa kaffe.
JohanB skrev:Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.
Jo det är klart. Men är det inte lite onödigt att ha med den när man ändå har en hel vagn (2000, Inkognito)? Eller har man med den för att få en känsla om inredningen i resten av SL:s C20 park? Kanske...
Det är bara B-delen av vagn nr 2000 som rest till Madrid. Så nu har RR fått sin FICA C20 vagn.
Det är bara B-delen av vagn nr 2000 som rest till Madrid. Så nu har RR fått sin FICA C20 vagn.
Om det visar sig att det fungerar bättre med det här nya konceptet, kan SL då komma att ändra sin order av C20 och istället gå över till C20F? Det skulle ju kännas rätt tråkigt med en enda sådan vagn. Skulle vara bättre med ett 10-tal så att man fick chans att åka den.
Jag tycker själv att det ser mycket lovande ut, även om jag inte är någon som gillar C20 precis.
Du har väll fått tillåtelse att använda bilderna från http://www.bombardier.com bla bla bla bla bla bla bla bla.
Annars kan du få hårda straff bla bla bla bla bla bla .
//Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Nu kan vi, efter nästan 4 års jobb hos Bombardier, äntligen berätta mera i detalj om vad det, som jag kallat min nya FIKA-vagn, egentligen är för något! Launchen av vagnen vid UITP-kongressen i Madrid den gångna veckan skulle vara en begivenhet som avslöjade det hela och efter ett par avledande villospår, så blev det också så att det inte "sipprade ut" några närmare detaljer om vagnen förrän vid UITP:s kongressutställning 2003. Naturligtvis är det fråga om en vanlig trafikvagn och inte om en ny kaffevagn! Vagnen kommer i trafik på Gröna linjen i slutet på juni och kommer att gå i våra vanliga C20-tåg, eftersom den är fullt kompatibel med "gamla" C20.
Vagnkonceptet kallas egentligen FICAS, vilket betyder "Fully Integrated Carbody Assembly System". Det innebär att vagnen nästan helt och hållet är byggd på ett fullständigt nytt sätt mellan de båda förarhytternas väggar (hytterna - "noskonerna" - är emellertid identiska så när som på evakueringsgallren för vagnventilationen och manöveranordningarna för den luftkonditionering, som passagerarutrymmet är utrustat med). Det enda som är samma mellan förarhytterna är stolarna och dörrarna med sina maskinerier (allt under golvet, förutom den förstärkta hjälpkraften, är dock samma som på "gamla" C20).
FICAS är en vacuum-limmad kompositkonstruktion med synnerligen stor hållfasthet, med låg vikt och samtidigt med mycket tunna mått. Tekniken är hämtad från flyg-. och rymdindustrin och anpassad för spårfordonstillämpningen. Vagnens väggar är t ex endast 32 mm tjocka och därmed 105 mm tunnare (!) än på den "gamla" C20. Mittgången har alltså kunnat göras hela 210 mm bredare, vilket verkligen skapar rymd i vagnen. I väggarna finns inga luftkanaler för utblåsning av värmd luft, utan i stället är väggarna elektriskt uppvärmda vintertid (inte alls brännheta utan kanske ca + 20 grader eller där omkring) på samma sätt som med moderna vindrutor på tåg.
Vagnen har, förutom i hytterna, även luftkonditionering (AC) i passagerarutrymmet, eftersom det var angeläget att se hur AC skulle kunna integreras i konstruktionen. Hjälpkraften är förstärkt för att kunna klara AC, vilket innebär att det finns effekt nog i vagnen för väggvärmen vintertid. Vagnen är ca 2,6 ton lättare än den "gamla", men betydligt styvare mot vridning eller nedböjning. Hela inredningen har fått en ny design, som anpassats till den potential som det nya konceptet har, en inredning som jag tycker är bra många snäpp mer tilltalande än i "gamla" C20.
Vagnen skall gå i provtrafik i 12 månader med målet att 100 000 km skall kunna uppnås under den tiden. På många ställen i vagenen finns mätkroppar mm för att det skall kunna gå att tanka ut erfarenhetsdata under provperioden. Serieleveranser av FICAS kan knappast komma igång före år 2006 om vi skulle vilja ha större serier. Det är alltså just nu inte aktuellt med fler vagnar för SL:s del, hur gärna vi än skulle vilja gå över till det nya konceptet för resterande leveranser av C20.
Mera om C20 nr 2000 Inkognito berättar jag senare, när ev frågor dyker upp. Nu är ju vagnen inte någon hemlig tingest "under antaget namn" (!) längre! Den som vill dricka kaffe i vagnen får dock ta med det själv!
Ruggige R
(Som har blåsor i fötterna efter den gångna veckans demonstrationer av vagnen på UITP-mässan).
Tack för detta, jag hoppas jag har ditt till stånd att använda texten som en artikel i tidningen Lokaltrafikmagasinet? Jag tar inte in detta för tillständ erhållits.
/Micke
2) Trots de tunna väggarna hos Inkognito, så torde de tåla mer stryk än hos "vanliga" C20.
3) Vagnsdelarna av 2195 och 2000 är just nu på två av GA Schakts trailers på väg hem till Sverige. Inkognito monteras ihop genast efter hemkomsten och kommer inom ett par veckor till Stockholm. Måhända kan det vara kul att veta att de båda vagnsdelarna "giftes ihop" datormässigt i UITP-montern, vilket t ex innebar att 2195 styrde texterna på displayerna även i 2000. På sätt och vis var det alltså en "bastard" som visades på mässan!
Kopp på er förare och kondisar!
(Fritt travesterat efter Albert Engström)