C20F 2000 Inkognito [bilder]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

C20F 2000 Inkognito [bilder]

Inlägg av JohanB »

Bild
Så får vi då äntligen se den första skymten av C20F 2000 Inkognito. Tilllsammans med halva C20 2195 Jacob står hon för uppvisning på UITP:s världskongress i Madrid.

Bild
Interiörbilden visar ännu en variant på placering på hållstänger och att nya armaturer används. Vagnen skall sättas i trafik i Stockholm i juni.

Bild
Vagnen heter verkligen Inkognito!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Aha, det är så den ser ut. Skall den gå som fikavagn här eller var det bara ett skämt tidigare? Tror nog mera på att den ska gå som vanlig trafikvagn.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: C20F 2000 Inkognito [bilder]

Inlägg av Mikael R »

Var det inte 2195 som spårade ur tidigare i Nyboda och blev "skev"? Används den som utställningsvagn nu?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Inlägg av JohanB »

Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.

Det där med fikavagn får vi väl se, själv tror jag att det är ett spøg, som danskarna säger.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

JohanB skrev:Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.
Jo det är klart. Men är det inte lite onödigt att ha med den när man ändå har en hel vagn (2000, Inkognito)? Eller har man med den för att få en känsla om inredningen i resten av SL:s C20 park? Kanske...
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Inlägg av JohanB »

Det är väl troligt att man vill påvisa skillnaderna mellan C20 och C20F. "F" står nog troligen för FICAS (Fully Integrated Carbody Assembly System) snarare än Fika, även om likheten är slående :)
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

JohanB skrev:Det är väl troligt att man vill påvisa skillnaderna mellan C20 och C20F. "F" står nog troligen för FICAS (Fully Integrated Carbody Assembly System) snarare än Fika, även om likheten är slående :)
Jaha :idea: Det låter ju troligt. Lite synd, men det är nästan bättre om vagnen får gå i vanlig trafik. Då får ju alla chans att åka den, utan att behöva känna sig tvugna att köpa kaffe.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Men det är denna som enligt Ragnar kommer att bli F som i Fika!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

C20 FICA

Inlägg av AGR »

Mikael R skrev:
JohanB skrev:Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.
Jo det är klart. Men är det inte lite onödigt att ha med den när man ändå har en hel vagn (2000, Inkognito)? Eller har man med den för att få en känsla om inredningen i resten av SL:s C20 park? Kanske...
Det är bara B-delen av vagn nr 2000 som rest till Madrid. Så nu har RR fått sin FICA C20 vagn.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Inlägg av JohanB »

Ny Teknik skriver om vagnen idag!

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28213
Gäst

Inlägg av Gäst »

[
quote="JohanB"]Ny Teknik skriver om vagnen idag!

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28213
Undrar hur det blir med ventilationen?
Den har inga ventilationshål under fönstren som de vanliga vagnarna!
Den kanske har AC även åt trafikanterna 8)
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: C20 FICA

Inlägg av Mikael R »

17AGR skrev:
Mikael R skrev:
JohanB skrev:Det är väl rimligt att använda den friska delen av 2195 som utsällningsvagn om de andra delarna ändå är på reparation hos tillverkaren.
Jo det är klart. Men är det inte lite onödigt att ha med den när man ändå har en hel vagn (2000, Inkognito)? Eller har man med den för att få en känsla om inredningen i resten av SL:s C20 park? Kanske...
Det är bara B-delen av vagn nr 2000 som rest till Madrid. Så nu har RR fått sin FICA C20 vagn.
Jaha, jag trodde hela 2000 var där.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

JohanB skrev:Ny Teknik skriver om vagnen idag!

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28213
Jösses! Det var verkligen intressant läsning! :o

Om det visar sig att det fungerar bättre med det här nya konceptet, kan SL då komma att ändra sin order av C20 och istället gå över till C20F? Det skulle ju kännas rätt tråkigt med en enda sådan vagn. Skulle vara bättre med ett 10-tal så att man fick chans att åka den.

Jag tycker själv att det ser mycket lovande ut, även om jag inte är någon som gillar C20 precis. :D

Hur det blir med ljudnivån återstår att se.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Hyena
Inlägg: 204
Blev medlem: lördag 18 januari 2003 0:30
Kontakt:

rättigheter?

Inlägg av Hyena »

Du har väll fått tillåtelse att använda bilderna från http://www.bombardier.com bla bla bla bla bla bla bla bla.
Annars kan du få hårda straff bla bla bla bla bla bla .

//Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Var det den vagnen dom skrev om i Metro idag? Den har tunnare väggar för att få plats med några fler stående... var typ det som stod...
Bantekniker
Ragnar T

C20F , nr 2000 Inkognito - det här är det fråga om!

Inlägg av Ragnar T »

Nu kan vi, efter nästan 4 års jobb hos Bombardier, äntligen berätta mera i detalj om vad det, som jag kallat min nya FIKA-vagn, egentligen är för något! Launchen av vagnen vid UITP-kongressen i Madrid den gångna veckan skulle vara en begivenhet som avslöjade det hela och efter ett par avledande villospår, så blev det också så att det inte "sipprade ut" några närmare detaljer om vagnen förrän vid UITP:s kongressutställning 2003. Naturligtvis är det fråga om en vanlig trafikvagn och inte om en ny kaffevagn! Vagnen kommer i trafik på Gröna linjen i slutet på juni och kommer att gå i våra vanliga C20-tåg, eftersom den är fullt kompatibel med "gamla" C20.

Vagnkonceptet kallas egentligen FICAS, vilket betyder "Fully Integrated Carbody Assembly System". Det innebär att vagnen nästan helt och hållet är byggd på ett fullständigt nytt sätt mellan de båda förarhytternas väggar (hytterna - "noskonerna" - är emellertid identiska så när som på evakueringsgallren för vagnventilationen och manöveranordningarna för den luftkonditionering, som passagerarutrymmet är utrustat med). Det enda som är samma mellan förarhytterna är stolarna och dörrarna med sina maskinerier (allt under golvet, förutom den förstärkta hjälpkraften, är dock samma som på "gamla" C20).

FICAS är en vacuum-limmad kompositkonstruktion med synnerligen stor hållfasthet, med låg vikt och samtidigt med mycket tunna mått. Tekniken är hämtad från flyg-. och rymdindustrin och anpassad för spårfordonstillämpningen. Vagnens väggar är t ex endast 32 mm tjocka och därmed 105 mm tunnare (!) än på den "gamla" C20. Mittgången har alltså kunnat göras hela 210 mm bredare, vilket verkligen skapar rymd i vagnen. I väggarna finns inga luftkanaler för utblåsning av värmd luft, utan i stället är väggarna elektriskt uppvärmda vintertid (inte alls brännheta utan kanske ca + 20 grader eller där omkring) på samma sätt som med moderna vindrutor på tåg.

Vagnen har, förutom i hytterna, även luftkonditionering (AC) i passagerarutrymmet, eftersom det var angeläget att se hur AC skulle kunna integreras i konstruktionen. Hjälpkraften är förstärkt för att kunna klara AC, vilket innebär att det finns effekt nog i vagnen för väggvärmen vintertid. Vagnen är ca 2,6 ton lättare än den "gamla", men betydligt styvare mot vridning eller nedböjning. Hela inredningen har fått en ny design, som anpassats till den potential som det nya konceptet har, en inredning som jag tycker är bra många snäpp mer tilltalande än i "gamla" C20.

Vagnen skall gå i provtrafik i 12 månader med målet att 100 000 km skall kunna uppnås under den tiden. På många ställen i vagenen finns mätkroppar mm för att det skall kunna gå att tanka ut erfarenhetsdata under provperioden. Serieleveranser av FICAS kan knappast komma igång före år 2006 om vi skulle vilja ha större serier. Det är alltså just nu inte aktuellt med fler vagnar för SL:s del, hur gärna vi än skulle vilja gå över till det nya konceptet för resterande leveranser av C20.

Mera om C20 nr 2000 Inkognito berättar jag senare, när ev frågor dyker upp. Nu är ju vagnen inte någon hemlig tingest "under antaget namn" (!) längre! Den som vill dricka kaffe i vagnen får dock ta med det själv!

Ruggige R
(Som har blåsor i fötterna efter den gångna veckans demonstrationer av vagnen på UITP-mässan).
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tack för detta, jag hoppas jag har ditt till stånd att använda texten som en artikel i tidningen Lokaltrafikmagasinet? Jag tar inte in detta för tillständ erhållits.
/Micke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Var finns den här vagnen?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Ragnar T

Citattillstånd, säkra väggar och befintlighet av vagn

Inlägg av Ragnar T »

Tre besked efter frågor om C20F nr 2000:

1) Min text med fakta kring vagnen må citeras!

2) Trots de tunna väggarna hos Inkognito, så torde de tåla mer stryk än hos "vanliga" C20.

3) Vagnsdelarna av 2195 och 2000 är just nu på två av GA Schakts trailers på väg hem till Sverige. Inkognito monteras ihop genast efter hemkomsten och kommer inom ett par veckor till Stockholm. Måhända kan det vara kul att veta att de båda vagnsdelarna "giftes ihop" datormässigt i UITP-montern, vilket t ex innebar att 2195 styrde texterna på displayerna även i 2000. På sätt och vis var det alltså en "bastard" som visades på mässan!

Kopp på er förare och kondisar!
(Fritt travesterat efter Albert Engström)

Den Ruggige
Skriv svar