Jag ställde en fråga här för en tid sedan om den tidiga godstrafiken på Lidingöbanorna. Ett svar från SB gav vid handen att SNS som då körde bl a linje 5,6 och 10, även började med "paketsläpvagnar" ut till Lidingö. Detta ska ha skett från 1908 och fram till mitten av 1920-talet.
Detta blev så populärt att även ett antal motorvagnar byggdes om till "paketmotorvagnar".
Jag har nu försökt att plöja igenom den litteratur som många av er också har hemma för att försöka ta reda på vilka vagnar/vagntyper som det gäller. Uppgifterna behöver jag för en artikel till Lidingö Hembygdsförening framöver.
De uppgifter som jag har hittat är att SNS motorvagnar 1-170 samt de täckta släpvagnarna 151-201, 212-257 och 273 samt de öppna släpvagnarna 321-405 var godkända för att medtas på färjan över till Lidingö. Denna trafik började år 1909 så en fråga är om detta är startåret för transporterna. Var det några av dessa vagnar som byggdes om ?
1916 beställde Lidingö Trafik motorvagn 1 och 2 samt släpvagnarna 20 och 21. Mig veterligt hade de inga särskilda anordningar för paket/godsbefordran. Stämmer detta ?
Kikar man sedan i boken Stockholm på spåret, sidan 307, så finns där en bild och intressanta uppgifter om vagn A239 nr 9253. Denna byggdes år 1922 om från SSB A1 nr 14 till paketvagn typ MI nr 1253.
Hur många sådana vagnar fanns det och har någon av dessa möjligen trafikerat Lidingö ?
Hmm, många frågor men det känns rätt så intressant. Är det några av er som vet mer och som kan hjälpa till att reda ut ??
Mvh Stefan
Söker fler uppgifter om "paketvagnar"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nja, du missuppfattar nog vad jag skrivit.
SNS körde Norra Lidingöbanan 1907-1917 som bekant. Under den tiden skedde paketbefordran med vanliga oombyggda motorvagnar, genom en säck som placerades på främre plattformen vid avgång från Stureplan.
SNS hade aldrig några paketmotorvagnar. Jag har dock för mig (får återkomma om jag hinner, hemma) att de hade någon släpvagn som betecknades som "paketvagn" sista åren. Om den gick på Lidingö är dock tveksamt (man hade paketbefordran också till Råsunda).
SSB hade paketsläp i trafik på linjen Slussen-Enskede under 1910-talet.
När SS tagit över SNS och SS byggde man om ett antal fd SSB-motorvagnar till paketmotorvagnar, en av dem finns idag som museivagn i Malmköping.
Det skulle förvåna mig om någon paketmotorvagn varit ute på Lidingö, eftersom ju LiB tog över i egen regi 1917.
Min tro (tills motsatsen är bevisad!) är att pakettrafiken till Lidingö så gott som uteslutande skedde med vanliga motorvagnar.
Hälsningar
Stefan
SNS körde Norra Lidingöbanan 1907-1917 som bekant. Under den tiden skedde paketbefordran med vanliga oombyggda motorvagnar, genom en säck som placerades på främre plattformen vid avgång från Stureplan.
SNS hade aldrig några paketmotorvagnar. Jag har dock för mig (får återkomma om jag hinner, hemma) att de hade någon släpvagn som betecknades som "paketvagn" sista åren. Om den gick på Lidingö är dock tveksamt (man hade paketbefordran också till Råsunda).
SSB hade paketsläp i trafik på linjen Slussen-Enskede under 1910-talet.
När SS tagit över SNS och SS byggde man om ett antal fd SSB-motorvagnar till paketmotorvagnar, en av dem finns idag som museivagn i Malmköping.
Det skulle förvåna mig om någon paketmotorvagn varit ute på Lidingö, eftersom ju LiB tog över i egen regi 1917.
Min tro (tills motsatsen är bevisad!) är att pakettrafiken till Lidingö så gott som uteslutande skedde med vanliga motorvagnar.
Hälsningar
Stefan