x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Snyggaste "mustang"?

Stockholms Spårvägar A25 (-A26/27)
22
59%
Göteborgs Spårvägar M25 (-M28/29)
12
32%
Oslo sporveier type B, E "Gullfisk"
3
8%

Antal röster: 37

Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Eftersom man måste välja någon blir det göteborgaren.

Annars tycker jag att de nordiska PCC:erna inte har någonting att hämta över huvud taget i jämförelse med en amerikansk.

Anders
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael R
Kontakt:

Re: Snyggaste "mustang"?

Inlägg av Mikael R »

Självklart är det A25/26/27 som är vackrast. Av många ansedd som en av världens vackraste spårvagnar.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Vilkte släktskap hade "Gullfiskarna" med mustangerna?

Propotionerna mellan bredd och längd vinner M23 på...

Bj.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Vad är det för fel på M22 211??
Den ursprungliga mustangen

/JAgr
Lennart

Inlägg av Lennart »

Stopp!!!!
Vad är det vi röstar om.
Skulle jag tala om mustangen M25/M28/M29 skulle folk skaka på huvudet här i Göteborg.
I Göteborg finns det två typer av Mustanger: M22 (ASEA-Mustangen) och M23 (Hägglundsmustangen).
Björn skriver ju också att M23 vinner på proportionerna.
Sedan fanns det ju Mustanger i Malmö och Gävle också.
Är frågan om M25 är vackrare än A25 eller är det något annat man menar?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Lennart skrev:Stopp!!!!
Vad är det vi röstar om.
Skulle jag tala om mustangen M25/M28/M29 skulle folk skaka på huvudet här i Göteborg.
I Göteborg finns det två typer av Mustanger: M22 (ASEA-Mustangen) och M23 (Hägglundsmustangen).
Björn skriver ju också att M23 vinner på proportionerna.
Sedan fanns det ju Mustanger i Malmö och Gävle också.
Är frågan om M25 är vackrare än A25 eller är det något annat man menar?
Jag kan ju också tycka att det känns förvirrat.
Nu talar jag bara ur Göteborgsperspektiv:
Pedalvagnarna M25-29 är ju inga "mussar", däremot är ju M22 och M23 det, som JAgr pepåkade.

Och för att förtydliga så togs ju då på femtiotalet GS hand om tre vilsna kusar från Gävle som där blev berövade sina betesmarker och stall, dessa införlivades ju med de som redan travade i Göteborg, efter att först ha modifierats en del. Alla tre finns fortfarande kvar.

Sedan som jag skrev tidigare så förstår jag inte heller hur Gullfisken kom in i skålen*, förlåt in i bilden när vi diskuterar mustanger... ja mer än det faktum att den är samtida. Kanske var det så (jag har alltså ingen aning) att Hägglunds eller Asea på något sätt var inblande i denna karpfisk? (men tror att elutrusningen kom från Tyskland...??).

Ursäkta Johan, men jag tror vi skall göra om denna omrustning på något sätt, jag vet tyvärr inte riktigt hur, men som Lennart menar så känns fel på något vis. man kan ju som bekant inte jämföra päron med äpplen.

Vad namnet "mustang" kommer in i spårvägsvärlden vet jag inte, men jag vet ju att en "mustang" från början var en snabb häst, indiasnhäst?
Sedan var det ju en stor bilkoncern i USA som under många år byggde en mukelbil med detta namn, men det är ju i detta forum en heltannan sak.
Men det skulle ju vara intressant att få reda på varför spårvagnsmusangerna fick heta just "mustanger"... Nån som vet?

(* Om du har en guldfisk i en skål, så byt genast ut denna mot ett akvarium eller utedamm på sommaren!
Glasskålens vattenyta är för liten för att ett effektivt gasutbye där skall kunna ske. Ofta är också glaskålens volym för liten för att hysa en karpfisk av detta slag. Glasskålens vatten blir också ofta för varmt, och detta försämrar ju också syrehalten i vattnet, samtidigt som guldfiskar och andra liknande karpfiskar vanligtvis vill ha litet kallare vatten.)

Bj.
Lennart

Inlägg av Lennart »

I Lok & vagnar 4 framförde jag följande teori om Mustangens härkomst efter konsultation av diverse medarbetare på detta forum:
Mustangen är en av de mera kända spårvagnstyperna i Sverige. Den fanns i lite olika varianter i såväl Stockholm, Göteborg, Malmö som Gävle.
Varför de kallas Mustang finns det flera förklaringar till. Den mest sannolika är att namnet uppkom i Stockholm då man började leverera de nya A25-spårvagnarna 1945. Det var efter kriget och allt amerikanskt var modernt. Namnet kom sannolikt från det amerikanska jaktflygplanet P51 Mustang som framgångsrikt användes under andra världskriget och även fanns i svenska flygvapnet som J26. Dessutom tillverkades ju de första Stockholmsmustangerna vid General Motors sammansättningsfabrik i Hammarby så de var dubbelt amerikanska. Sedan har namnet blivit synonymt med modern spårvagn och användes i Göteborg både på de sk ASEA-Mustangerna (littera M22) och Hägglundsmustangerna (littera M23) trots att ASEA-mustangerna tillverkades tre år före Stockholmsmustangerna.
Kanske kommer detta inlägg till att leda till nya synpunkter
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det låter ju litet som man har döpt "allting" till samma sak... jfr. "Jeep" och "Vespa" när det egentligen skulle heta "terrängbil" och "skoter", inte riktigt detsamma men tankegångarna tycks iallafall vara det.

Den flygande Mustangen sattes väl också samman någonstans här hemma?

Sedan är det ju bara att beklaga den fortsatta amerikaniseringen, trots att detta tilltag tycka ha avtagit en del.

Tackar iallafall härmed Lennart för denna förklaringsmodell!

Bj.
Nico
Kontakt:

Inlägg av Nico »

Nei, nei og atter nei! Gullfiskene var ikke mustang-vogner, Høka derimot
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nico skrev:Nei, nei og atter nei! Gullfiskene var ikke mustang-vogner, Høka derimot
Du har helt rett!
VI har jo også hatt et antall M23 vogner her i Oslo også!
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=596

B vognene hadde vell kontrollere fra Metropolitan Vickers
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=690

E vognene er jeg noe usikker på, men de finnes jo i databasen de også:
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=692

Andreas
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:Jag visste att omröstningen skulle skapa ifrågasättanden från puritanerna och för att förtydliga så menar jag "mustanger" i bemärkelsen design och inte strikt den vanliga typterminologin! Ett flertal vagnar kan kallas för mustanger men långt ifrån alla hade en strömlinjeformad design. Det är därför GS M22, M23 och OS Höka-vagnar tex är diskade, de är för kantiga och t o m på gränsen till fula (personlig åsikt!). Jag har också plockat bort Helsingborgs och Norrköpings 40-tals mustanger därför att de är två-axliga. Gävle faller in under GS M22-23. Bergens var även de för kantiga liksom KS "Duke-Lise" 701-709. Trondheim har vagnar som kvalar in men är också ett gränsfall. Åbo kanske men trots att de var speciella så undrar jag om man kan kalla dem så särskilt snygga?

Nåja, skulle man vara helt rättvis mot begreppet "mustang" så borde man göra en ny omröstning med en längre lista med alla typer som kvalar in (feel free!). Den här listan tar upp tre vagntyper som när de introducerades var av en helt ny typ och som "revolutionerade" begreppet spårväg på sin tid. Låt vara att GS låg ett steg, en vagntyp före de övriga.

Omröstningen är också gjord med en gnutta humor så jag upprepar att puritanerna för ha lite is i magen :wink:
Men Johan - om du använder ett begrepp som är vedertaget så skall du väl också hålla dig inom begreppet.

Jag undrar också vad du menar med att "Göteborg låg en vagntyp före" Stockholmsmustangerna, Malmömustangerna, Norrköpings- och Hälsingborgmustangerna är från samma tid som M22 och M23 (första M22:an levererad 1943, första A25 1946, första M23 1948. Tittar vi på Malmö så är deras G-vagnar levererade 1946. Allt ligger inom samma tidsperiod. (Hälsingborg F1: 1948, F2: 1949, NKA M48 och M51....)

Mustanger är och förblir: GS M22, M23, SS A25, A26, A27, HSS: F1, F2, NKA: M48 & M51. Frågan är om Gävle hade mustanger eller inte då dessa var Pedalmanövrerade. Förvisso blev de sedermera ombyggda till mustanger men var de det från början?`

Att klassa ut Gävlevagnarna på utseende bara för att det är M23 är också åt skogen fel. GSS 22-24 hade helt annat utseende på front än vad M23 och M24 hade.

Utöver dessa svenska vagntyper kan bl.a. Høkavagnarna räknas till familjen. Dukkelise är inspirerad av mustangerna, men jag anser den inte för varandes en mustang.

M25, M28 och M29 är inte mustanger, de är mer besläktade med PCC-vagnar, men det släktskapet är mycket vagt.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Johan Eriksson

x
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Om nu inte Gävlevagnarna var några mustanger från början, så blev dom ju det när de kom till GS... så visst 17 är dom mustanger.

Sedan förstår jag bara inte hur Hökavagnarna kunde bli mussar... men det kanske finns någon förklaring till det också? Tony? Var det Asea som levererade elutsyrsln till dessa?

Är det förresten någon som har en bild på eller länk till "Dukkelisa"?

Bj.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Dom har elutrustning från Hägglunds.
Samma motorer som M23 - MBL 10. Dom är nog Mustangaktiga
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Andy skrev: E vognene er jeg noe usikker på, men de finnes jo i databasen de også:
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=692

Andreas
E-vognene hadde elektrisk utstyr fra fra ELIN. Vogne ble derfor i enkelte sammenhenger betegnet "Elin-vogner", selv om e fleste husker E-vognene som "Stakavogner".

Forøvrig fantes det en "klonet" gullfisk med forbrenningsmotor. Valdresbanen fikk mot slutten av 30-tallet levert en 3 akslet motorvogn (motorboggi foran, løpeaksel bak) som hadde "Gullfisk"-vognkasse. Vogna fikk tilnavnet "Kristine Valdresdatter" og hadde forferdelige gangegenskaper. Mener å huske at vognen senere havnet på sørlandet, Kragerøbanen eller noe...?
Björn J. skrev: (* Om du har en guldfisk i en skål, så byt genast ut denna mot ett akvarium eller utedamm på sommaren!
Glasskålens vattenyta är för liten för att ett ....
Takk for nyttig informasjon, Bjørn

Y
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Yngve skrev: Takk for nyttig informasjon, Bjørn

Y
Föralldel!
kanske onödigt tillägg just på detta forum, men jag ville slå ett slag för de stackars vanligtvis vanvårdade guldfikarna.

Jag hade förresten ingen aning om att det fanns en icke elektrisk Gullfisk, det var nytt för mig.
Det skulle vara intressant att få se en bild någon gång!

http://hem.passagen.se/gaf1/

Bj.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Denne debatten er jo av prinsippiell interesse. Hva er en mustang? Høsten 2000 ga vi her i Oslo ut en bok om Høka-sporvognene i Norge. For det meste var det en bok om Høka-vognene ved Oslo Sporveier, men også de to vognene i Trondheim er godt presentert. I tillegg er det en presentasjon av samtidige vogner (f.eks. PCC), og en "sammenligning" av de nordiske mustangene. Som redaktør av boken kan jeg anbefale den på det varmeste :!: , og den kan sikkert kjøpes fra nærmeste salgsted for SSR, SSS og SHS. Hvis ikke kan vi få sendt noen eks fra lageret her i Oslo...

Når det er sagt er jeg forundert over at gullfiskene blandes inn blant mustangene. De er vel samtidig med de første PCC-vognene, og det var vel PCC-vogner bygd av aluminium også, men hva så :?:

En norsk samtidig vogn som jeg synes fortjener en presentasjon er Trondheim Sporvei 1-4, bygd av Skabo i -38. Vognene ligner overhodet ikke på Gullfiskene, som også ble bygget på Skabo (på oppdrag/lisens fra Strømmens), og er i stål. Derimot er de veldig lik de 2-akslete vognene Trondheim fikk i 1930 fra Strømmens.

Bild
Her er vogn 6 i sløyfa på Munkvold.

Bild
Og her et bilde fra førerplassen.
Vogn 6 er av samme type som 1-4, men bygget 4 år senere og satt i drift med motorer fra BTH i 1948. Bildene er tatt av Roar Nilsson 1/9-02.

/Baard
Skriv svar