Nockebybanan 75 år lördagen den 2 oktober 2004

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Nockebybanan 75 år lördagen den 2 oktober 2004

Inlägg av Olle »

Åren går och efter 50 år och 60 år så går det några år till åsså är man helt plötsligt 75 år. Och samma glada spårvägssällskapargäng, nu något desimerat, kommer och tittar på de gamla trotjänarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Känd spårvägsprofil som dagen till ära bytt från spårvagn till barnvagn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:wink: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Trevliga bilder! Men jag måste bara påpeka att 373 inte är en A28, utan en A24. Möjligtvis med någon bokstav efter för att påvisa att den är ombyggd ett antal gånger för att inte vara lik någon annan vagn under sin tid på Lidingön.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Karsten skrev:Trevliga bilder! Men jag måste bara påpeka att 373 inte är en A28, utan en A24. Möjligtvis med någon bokstav efter för att påvisa att den är ombyggd ett antal gånger för att inte vara lik någon annan vagn under sin tid på Lidingön.
Tack, ja naturligtvis. Fort men fel blir det ibland. Ska ändra på det.

:oops: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Nockebybanan 75 år lördagen den 2 oktober 2004

Inlägg av Kantorn »

Många oerhört fina bilder på gamla fordon. Men trots alla dessa gamlingar var det en ny vagn som fångade min blick alldeles speciellt:
Olle skrev:Bild
Går det A32 till Saltsjö-Duvnäs? Det hade jag ingen aaaaning om. Sedan när?
Professionell tyckare
MWE

Inlägg av MWE »

Kantorn skrev:Många oerhört fina bilder på gamla fordon. Men trots alla dessa gamlingar var det en ny vagn som fångade min blick alldeles speciellt:

Du skojar med oss, kantorn? Trafikantinformationssystemet i A32 har alla stationer på de normalspåriga lokalbanorna inprogrammerade. Ibland när man hämtar ut ett tåg i vagnhallen så har någon lustigkurre knappat in destinationskoden till Neglinge eller så.......

Det är också ungefär vad som hänt på bilden. Jag kommer mycket väl ihåg den där dagen, och tåget nere vid plattform 6 (var det väl). Allmänheten var välkommen att provsitta förarhytten och prova att knappa in olika destinationer (under ansvarig ledning, förstås).

/M
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MWE skrev:
Kantorn skrev:Många oerhört fina bilder på gamla fordon. Men trots alla dessa gamlingar var det en ny vagn som fångade min blick alldeles speciellt:

Du skojar med oss, kantorn? Trafikantinformationssystemet i A32 har alla stationer på de normalspåriga lokalbanorna inprogrammerade. Ibland när man hämtar ut ett tåg i vagnhallen så har någon lustigkurre knappat in destinationskoden till Neglinge eller så.......

Det är också ungefär vad som hänt på bilden. Jag kommer mycket väl ihåg den där dagen, och tåget nere vid plattform 6 (var det väl). Allmänheten var välkommen att provsitta förarhytten och prova att knappa in olika destinationer (under ansvarig ledning, förstås).

/M
Ja, jag skojade. Jag visste att A32 inte gick där. Dock visste jag inte att alla stationer var inprogrammerade. Det borde jag förstått. Men tack så mycket för snabbt och upplysande svar.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tack igen för alla reportage, Olle! Kanske ännu mer för de tidigare jubileerna som jag inte sett själv, men tänkte lägga till två av mina bilder. Tillför inget speciellt, men på min går vagnen till Aga istället. (klicka för större som vanligt)

Bild

Bild
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

MWE skrev:Du skojar med oss, kantorn? Trafikantinformationssystemet i A32 har alla stationer på de normalspåriga lokalbanorna inprogrammerade. Ibland när man hämtar ut ett tåg i vagnhallen så har någon lustigkurre knappat in destinationskoden till Neglinge eller så...
Har någon en lista över alla dessa destinationstexter?
Och räknas 7:an till de normalspåriga lokalbanorna? :wink: Har det någonsin gått A32:or på Djurgårdslinjen?
Användarens profilbild
Ricke

Inlägg av Ricke »

Fräna bilder jag gillade den värkligen
Mathias Rickman
sitter som ordförande i Uppsala Avd
Warmlandstag@gmail.com
MWE

Inlägg av MWE »

Verspieder skrev:
MWE skrev:Du skojar med oss, kantorn? Trafikantinformationssystemet i A32 har alla stationer på de normalspåriga lokalbanorna inprogrammerade. Ibland när man hämtar ut ett tåg i vagnhallen så har någon lustigkurre knappat in destinationskoden till Neglinge eller så...
Har någon en lista över alla dessa destinationstexter?
Och räknas 7:an till de normalspåriga lokalbanorna? :wink: Har det någonsin gått A32:or på Djurgårdslinjen?
Nej, jag har ingen lista över destinationskoder och destinationer. För att få fram en sådan måste jag gå ned och rota i Tågias pärmar och det vill jag inte.

7-an räknas såvitt jag förstår inte till de normalspåriga lokalbanorna i egentlig mening, eftersom den inte trafikeras av någon av SL kontrakterad trafikutövare. A32 har aldrig gått på 7:an, och med tanke på vagntypens svepytor i kurvor bör man nog inventera alla fasta hinder i närheten av spåren innan man försöker sig på något sådant.

/M
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Olle skrev:Bild

:wink: lle.
Jag undrar vad damen till höger i bilden "tänker", vagn 373 och hon måste nog vara jämnåriga, möjligen att hon åkt med vagnen som barn...

Kul reportage... :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev: Jag undrar vad damen till höger i bilden "tänker", vagn 373 och hon måste nog vara jämnåriga, möjligen att hon åkt med vagnen som barn...

Kul reportage... :D
Hon måste väl ha varit en 20 år minst när vagnen byggdes. Den är byggd 1944 och damen ser inte ut som om hon har två år kvar som yrkesverksam.

Men Olles bilder är alltid trivsamma för det.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Härliga bilder Olle!

Den dagen passade vi barnbarnen, och passade på att digga. (Mest morfar, men lillgrabben var oxå helt med.) Redan när vi gick på tolvan vid Olovslund gjorde konduktören reklam för jubileet.

Här är mormor med Erik och Frida. Åtminstone Erik verkar intresserad av en pigg 100-åring.
Bild

Erik provar förarplatsen på A32
Bild

Frida hittade andra intressanta saker
Bild

Kul var det
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Skriv svar