Växlar med djuprille

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Peter U.

Växlar med djuprille

Inlägg av Peter U. »

Har lest innleggene om emnet djup versus flensbærende krossing (korsning). I Oslo har alle boggivogner de siste årene hatt brede hjulringer, så de kunne gå i jernbaneveksler på fex. Lilleaker- Ekeberg- og spesiellt: Kolsåsbanen, der det er samtrafikk med T-banen & dens jernbanehjul. Oslo har bare flensbærende kryss i gatesporene, men har bygd om samtlige kryss på Ekeberg- og Lilleakerbanen (av jernbanetypen, med Vignoles-skinner) til flensbærende, hvilket gjør at man nå kan kjøre to-akslinger til hv. Ljabru & Øraker. På Holtet har man lagt inn noen kryss med dyprille, men det er unntaket.
Ser nå at dypriller har sine fordeler, men ulempen er jo at smale hjul ikke kan gå i dem. (de kan nok passere, men det kan gå ille).
På banenettet er det en veksel der sporvogner sporer av, nesten hver gang, selv om de har brede hjul, og det er en ny veksel på T-banens sportomt på Majorstuen. Problemet er at sporvognene har for stor avstand på innsiden av hjulene, så de ikke styres nok i krysset av tvangsskinnen. Motstående hjul treffer krossingsspissen, klatrer & sporer av.
Hadde vært spennede å se hvaslags profil de tyske vognene som både går på jernbane og sporvei har!