Sida 1 av 2
"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"
Postat: tisdag 24 april 2007 0:09
av David
Nytt från DN
"Djurgårdslinjen ska förlängas från Norrmalmstorg till Centralen och bli en modern spårväg. Planen tas upp i SL-styrelsen i dag och målsättningen är högtidlig invigning våren 2010. "
Kan man säga annat än ÄNTLIGEN!
Postat: tisdag 24 april 2007 0:10
av Patrik S
Äntligen, väntad investering då den borde vara billig jämfört med de andra spårinvesteringar som diskuteras/skall göras. Borde de inte köpa nya vagnar också..? Antar nämligen att det inte blir en vändslinga vid centralen, då behövs vagnar som kan gå i bägge riktningar.
Postat: tisdag 24 april 2007 4:08
av Darkwand
Det beror på hur dom drar spåren det är definitivt inte omöjligt att skapa en vändslinga om det behövs.
Postat: tisdag 24 april 2007 7:04
av Mikael Karlsson
Äntligen säger jag också. Då kan man få åka spårvagn hela sträckan fram till Centralen. Tyvärr har det mest blivit 47:an för min del på grund av tillgängligheten.
Och det här projektet tror jag blir verkligt. Det är som det sägs en av de billigare spårsatsningarna i Stockholm, något som säkert bidrar till att man är villigare till att satsa. Men därtill handlar det även om en stor turiststräcka. Ett sätt att visa för omvärlden att Stockholm också satsar på den miljövänliga kollektivtrafiken med just spårvagn.
Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen

Postat: tisdag 24 april 2007 7:14
av 2763
Mikael Karlsson skrev:
Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen

Det skall vara färdigt innan dess.
//Tony
Postat: tisdag 24 april 2007 7:52
av Ekonomisk
"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."
Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.
Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.
Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
Postat: tisdag 24 april 2007 8:25
av bruse
Ekonomisk skrev:"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."
Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.
Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.
Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
Det har varit på gång länge hos de borgliga. Betongvänstern vill satsa på bussar:
http://www.citytram.org/valextra.php
Postat: tisdag 24 april 2007 8:28
av Verspieder
Hur ställer sig borgarna till att göra spårväg av 4:an?
Postat: tisdag 24 april 2007 8:34
av Ekonomisk
Vad skulle hända om partivännerna i (m) i resp Göteborg och Strockholm satte sig och diskuterade spårvagn... Omedelbar implosion?
Postat: tisdag 24 april 2007 8:38
av bark
*ta i trä*

Postat: tisdag 24 april 2007 9:08
av bruse
Verspieder skrev:Hur ställer sig borgarna till att göra spårväg av 4:an?
Lika positiva enligt Cityspårs valenkäts. Kolla länken ovan till Cityspår och läs själv.
Postat: tisdag 24 april 2007 10:16
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 24 april 2007 11:41
av Patrik S
Om/när sträckan byggts, och man köper nya vagnar. Hur många skulle då behövas för att trafikera denna sträckan med 10 min trafik?
Postat: tisdag 24 april 2007 11:51
av NerdBoy
Postat: tisdag 24 april 2007 15:22
av RVR
En annan intresant fråga, ur ett kapacitetsperspektiv, är hur många bussar som idag trafikerar sträckan Sergels torg-Skansen på linje 47 under högsäsongen som mest samtidigt? Hur många är dem till antalet vid särskilda evenemang på södra djurgården som t.ex Allsång på Skansen och nyårsafton?
Postat: tisdag 24 april 2007 17:17
av Darkwand
Vi brukade ha ca 10 extravagnar som förstärkte den ordinarie trafiken vid tex allsång på skansen. jag kommer inte ihåg tidtabellen med det var 5 minuterstrafik med ordinarie turer mellan Sesgels torg och Skansen.
Postat: tisdag 24 april 2007 21:24
av joxsfo
Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..
Postat: tisdag 24 april 2007 22:10
av bruse
joxsfo skrev:Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..
Får plats å får plats. Det är ju relativt. kan tusentals bilar få plats så får en spårvagnlinje plats.
Postat: tisdag 24 april 2007 23:30
av Odd
Jag tror på det först när jag ser det...
Postat: tisdag 24 april 2007 23:46
av LÅ1
Sträckan från Normalmstorg till efter korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Norlandsgatan är väl den mest besvärliga biten. I övrigt borde spårvagnar få plats. På nämda sträcka måste trafiksignalerna trimmas på ett sätt som släpper fram spårvagnarna så optimalt som möjligt! Och med trängselavgifter blir trafiktrycket något mindre, kanske.
Men trafiken i korningen är redan i nuläget lite kaosartat vissa tider. Bl. a. för att fordon kör in i korsningen bara för att de har grönt, även om det är stor risk att de inte har möjlighet att lämna den i tid för att ge korsande trafik den plats som de då skall ha. (En bidragande orsak till det är att om de inte kör in i korsningen så blir de hindrade av en hjord av människor som går/springer mot röd gubbe!)
Detta skrivs för att beskriva situationen i korsningen! Men spårvagnar visas väl i allmänhet större respekt än bussar och andra medtrafikanter? Så det kanske rent av bidrar till bättre beteende? Om det blir bättre i den nämda korsningen om spårvagnarna (i ena eller båda riktningarna) rundar Normalmstorg och hotell Stockholm, det vet jag inte! (Bara de inte sneddar diagonalt över torget, för det vore förödande för torgets karaktär som just torg. Då blir det en trafikplats/-terminal. Jmf. med drottningtorget i Göteborg.)