Spårväg är attraktiv

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3071
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Spårväg är attraktiv

Inlägg av Stefan Widén »

Som "gammal" KTH:are (ja visseligen bara 60 poäng) får jag fortfarnade KTH-Nytt. En tidning som bl a belyser olika aktuella frågor inom ramen för KTHs utbildningar. I det senaste numret 2/03 finns en artikel skriven av Håkan Soold. Den bygger på en intervjuv med Ola Andersson, lärare på Arkitekturhögskolan, och handlar om bostadsbyggande i Stockholm. I artikeln beskrivs hur man söker efter attraktiva platser främst inom tullarna. Det Ola andersson pekar på är att det i ytterstaden finns gott om mark för byggande och att det gäller att göra ytterstaden lika attraktiv som innerstaden.
Och nu kommer kopplingen till spårvägen.
Ett exempel han ger är Tvärbanans byggande och dess medverkan i stadsplaneringen i Hammarby sjöstad. Men även för övriga stadsdelarna skapar den förutsättningar.
Det var detta sitat som fick mig att skriva inlägget;

"Man kan betrakta Tvärbanan som en urban korridor kring vilket man skulle kunna bygga"

Detta bevisar ju bara det som de flesta som läser detta forum redan vet, men det är ju trevlig när andra, inom den "akademiska" världen, får samma kunskap.


/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll