"Axén Olin vill stoppa tiggarligor" (Stockholm)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Det var väl ett bra förslag?

Bort med den skiten!!!

Problemet här i Malmö är att politikerna själva inte åker kollektivt eller ens bor där "tiggarna" bor. De möter aldrig dessa svenskar som låter 7-12 åringar, deras barn, sätta fyr på soptunnor 23.00 på kvällen eller bränna ner en skola, eller varför inte, råna någon på en mobil???. Det är nog en del av vår kultur vi har glömt att vi har....?!

Jag blev personligen vittne och kallad till Polisen efter ett "tiggeri" som kostade en kille 90.000 DKK han precis växlat till sig på Forex på Börshuset i Malmö. Han blev överfallen av 3 kringresande-svenskar utanför växlingskontoret, turligt nog tog jag bilnumret och följde bilen på avstånd. När jag beskrev männen, visste Polisen direkt vem de var..
poktirity

Inlägg av poktirity »

Något borde göras åt tiggeriet. Frågan är om det verkligen är organiserade ligor som ligger bakom, det känns inte som en särskilt lukrativ bransch. Personligen tycker jag att det är mycket obehagligt med tiggare.

Personligen tycker jag dock att ett förbud mot tiggeri signalerar en rätt taskig människosyn. Bara för att vi på pappret har ett socialt skyddsnät i Sverige betyder inte det att alla klarar sig.
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Det tiggeriet som verkar vara vanligt i tunnelbanan har jag aldrig varit med om här i Skåne. Däremot råkade jag ut för det i höstas på blåa linjen från Akalla. En snubbe gick och la ut nyinplastade lappar på vart säte, på vilka han presenterade sin stackars rumänska familj. En stund senare samlade han ihop dem. Verkade synnerligen skumt. Rätt obehagligt också.
I Malmö har vi ju dock uteliggarna som går omkring med aluma och sin standardfras "ursäkta, kan du skänka en krona till en hemlös". Faktiskt så man får dåligt samvete för att man inte gör det.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

tja.
ligor kan jag inte uttala mig om det är men man ser samma personer titt som tätt under en viss tid. både på pendel och tuben.

dock har olika personer samma fotopappers kopior med samma text som de delar ut och det kanske tyder på att det är nån bakom, vad vet jag.

tycker mest det är tröttsamt men säger man Nej! tydligt så går de vidare.
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Ja, Herren är stor, för det är väl det Du menar med Allah Akbar?

Jag håller med Dig, vårt samhälle har blivit fattigare på sätt och vis och vissa behöver hjälp och ska ha hjälp om de inte får det från samhället. Den bästa och första hjälpen är att acceptera detta. Så att förbjuda tiggeri är kanske inget bra förslag, men förhundan (på skånska) sätt stopp för detta organiserade parasiteri som vissa står för och alla vet om men ingen vill röra!
Det uppfattas nu som en hundskit, ju mer Du petar i den dess mer luktar den.

Hjälp till själv-hjälp är bästa hjälpen.

JP
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

simonbertilsson skrev:Däremot råkade jag ut för det i höstas på blåa linjen från Akalla. En snubbe gick och la ut nyinplastade lappar på vart säte, på vilka han presenterade sin stackars rumänska familj. En stund senare samlade han ihop dem. Verkade synnerligen skumt. Rätt obehagligt också.
Det är så de allra flesta gör. Uppenbarligen är det organiserat för de verkar ha fått en lektion i hur de ska göra och hur de ska undvika väktare/kontrollanter, och om du kollar på lapparna så är de inte inplastade utan utskrivna på fotopapper. Det är t.o.m. så att filnamnet syns på baksidan och det börjar alltid med "beg" (engelska för tigga) följt av ett nummer, ibland följt av en bokstav och sedan avslutas det med ".psd". T.ex. <beg03.psd> eller <beg16a.psd>. Det kan knappast vara en slump att alla valt sådana filnamn... :roll:
poktirity

Inlägg av poktirity »

NerdBoy skrev:
simonbertilsson skrev:Däremot råkade jag ut för det i höstas på blåa linjen från Akalla. En snubbe gick och la ut nyinplastade lappar på vart säte, på vilka han presenterade sin stackars rumänska familj. En stund senare samlade han ihop dem. Verkade synnerligen skumt. Rätt obehagligt också.
Det är så de allra flesta gör. Uppenbarligen är det organiserat för de verkar ha fått en lektion i hur de ska göra och hur de ska undvika väktare/kontrollanter, och om du kollar på lapparna så är de inte inplastade utan utskrivna på fotopapper. Det är t.o.m. så att filnamnet syns på baksidan och det börjar alltid med "beg" (engelska för tigga) följt av ett nummer, ibland följt av en bokstav och sedan avslutas det med ".psd". T.ex. <beg03.psd> eller <beg16a.psd>. Det kan knappast vara en slump att alla valt sådana filnamn... :roll:
Har aldrig tittat närmare lapparna men om det är som du säger så är det onekligen skrämmande. Det kan ju som sagt inte vara särskilt lukrativt. Men om de som du säger har lärt sig undvika väktare etc, hur skulle då ett förbjud fungera rätt praktiskt? Det skulle väl främst slå mot de psykiskt sjuka?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Det här är en bedrövlig hantering. Det trista är att de som faktiskt gör själva grovjobbet, att gå runt och tigga, är de som säkerligen får ut allra minst, medan organsiatörerna säkert tjänar bra.

Den enda slutliga lösningen är att få igång den ekonomiska utvecklingen i Europas fattigare länder, så att befolknmingen där får vettigare sätt att försörja sig, och slipper att bli inlurade i detta.

funderar VeVeN
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Ett par tusen om dagen får varje tiggare ihop, enligt hörsägen... Skattefritt förstås. Man kanske skulle printa några felstavade lappar, sätta på sig träningsbrallorna och ge sig ut?

Ironi åtsido, tiggeri är en skamfläck i vårt samhälle och ska inte behöva finnas. Så länge folk faktiskt skänker pengar är det dock inte särskilt märkligt att det fortsätter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tror att det finns ligor, eller i alla fall "beskyddare" i ledet bakom! När barn tigger brukar jag se mej om och kan ofta identifiera en vuxen som övervakar det hela!

I princip ger jag aldrig något till tiggare! Läser inte deras lappar heller! Har dock aldrig märkt några hotfulla tiggare!

I år har det dykt upp tiggare som står på knä! Är det en ny trend, eller är det bara så att de kommer från en annan vrå av Europa än de som brukat finnas här tidigare?

För en del år sedan såg jag en kvinna som tiggde! Något senare såg jag henne igen, men nu bar hon upp sin kappa på ett helt annat sätt, var rakare i ryggen och talade i mobiltelefon!

(Mina mesta tiggar-erfarenheter har jag från Stockholm.)
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

LÅ1 skrev:I år har det dykt upp tiggare som står på knä! Är det en ny trend, eller är det bara så att de kommer från en annan vrå av Europa än de som brukat finnas här tidigare?
I en marknadsekonomi studerar man ju olika metoder för att se hur man får den bästa utdelningen... ;)

Hemlöse Lasse brukar ställa sig i en vagn och berätta högt om hur han lever. Mycket effektivt, tror aldrig jag sett honom dra storyn utan att någon gett honom minst ett par sedlar. Han är nog mest på röda linjen, på gröna hinner han knappt säga "hej jag heter Lasse" förrän tåget bromsar för nästa stopp.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Borde inte väktare och liknande idag ha befogenhet att köra bort tiggare från tunneltåg / perronger och även gator? Vad ska ett förbjud egentligen tillföra?

Om vi leker lite med tankarna, antingen är personen en fattig, hungrig stackare och kronorna han får in går till mat - ja en sån person lär ju inte hindras av ett förbud. I värsta fall får han får bo i häkte och får förhoppningsvis ett mål mat där.

Är det mer krimnella ligor som ligger bakom lär nog tiggarna som är på gatan vara med rädda för dessa ligor än för att bryta mot ett tiggeri förbud. (jag behöver bara gå till mig själv för att inse det).

Ytterligare ett förslag vars effekter jag har svårt att se, och kommer garanterat att bli utformat så att väktare kan sköta polisens arbete.

Jag skulle gärna ge en hungrig människa mat, men än så länge har jag aldrig vågat, då jag misstänker att hos många går pengarna ändå inte till mat...

Sen ska vi väl kanske inte vara så naiva att vi tror att välfärdssystemet fungerar så bra för alla människor heller i dagens Sverige.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Her inte kollat själv om det stämmer, men enligt en god vän till mig så står det på den Svenska Ambassadens hemsida i Rumänien att det finns gott om jobb i Sverige. Detta medför att det kommer hundratals Rumäner till Sverige i hopp om att det finns pengar att tjäna.
Många av dem har satsat sina sista slantar på biljett och när de står här på en iskall station med inget jobb och ingenstans att ta vägen så medför det att de till sist är tvugna att tigga eller begå kriminella handlingar.
Har som sagt inte kollat själv att detta stämmer, men om det gör det så är det helt sjukt :evil:
Perra-Spårvagnsförare!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

poktirity skrev:Något borde göras åt tiggeriet. Frågan är om det verkligen är organiserade ligor som ligger bakom, det känns inte som en särskilt lukrativ bransch. Personligen tycker jag att det är mycket obehagligt med tiggare.

Klart det är "organiserad brottslighet" som ligger bakom tiggeriet på pendeltåg och tunnelbanan.
:?

Här är bara några artiklar ur DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=445859
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=588521
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=207807

Och Annica Tigers sätt att se på saken:
http://www.tiger.se/blog/archives/2005/ ... _tack.html

Så kom inte och säg för f-n. att det inte ligger kriminella ligor bakom... :?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Vardon skrev:Borde inte väktare och liknande idag ha befogenhet att köra bort tiggare från tunneltåg / perronger och även gator? Vad ska ett förbjud egentligen tillföra?
Till att börja med är väl ett förbud just det som gör att väktare har befogenhet att köra bort en person? Att stillsamt gå och lägga ut lappar kan ju knappast räknas ofredande och inte heller som nedskräpning eftersom personen tar upp lapparna efter sig (och nu pratar jag alltså om de som sköter sig i övrigt)? Det som väktarna däremot kan köra bort en del tiggare för är att de saknar färdbevis men det är ett sisyfosarbete eftersom de i praktiken bara kan förvisa tiggaren till utanför spärrarna varpå tiggaren springer in igen så fort väktarna har försvunnit.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

NerdBoy skrev:
Vardon skrev:Borde inte väktare och liknande idag ha befogenhet att köra bort tiggare från tunneltåg / perronger och även gator? Vad ska ett förbjud egentligen tillföra?
Till att börja med är väl ett förbud just det som gör att väktare har befogenhet att köra bort en person? Att stillsamt gå och lägga ut lappar kan ju knappast räknas ofredande och inte heller som nedskräpning eftersom personen tar upp lapparna efter sig (och nu pratar jag alltså om de som sköter sig i övrigt)? Det som väktarna däremot kan köra bort en del tiggare för är att de saknar färdbevis men det är ett sisyfosarbete eftersom de i praktiken bara kan förvisa tiggaren till utanför spärrarna varpå tiggaren springer in igen så fort väktarna har försvunnit.

Skall vi hårddra det hela och se till "alla aspekter" så står det skrivet i
Ordningslagens 4 kap §6:
Ordningslagen 1993:1617 skrev: 6 § Det är förbjudet att
1. utan tillstånd av trafikföretaget inom dess område eller på dess färdmedel medföra egendom som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet...
Och just dessa tiggarlappar innebär egentligen en potentiell brandfara i och med att de är inplastade, vilket i sin tur kan antingen räknas som "farlig beskaffenhet" eller "avsevärd olägenhet".
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:Och just dessa tiggarlappar innebär egentligen en potentiell brandfara i och med att de är inplastade, vilket i sin tur kan antingen räknas som "farlig beskaffenhet" eller "avsevärd olägenhet".
Jag antar att du skämtar men kan ändå förtydliga att lapparna inte är inplastade, de är utskrivna på exakt samma fotopapper som vanliga svenssons får ut sina semesterbilder på.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

kan man inte sätta dit dem för Spam ? :lol:

det är ju en plastyta på fotopappret.
den borde faktiskt vara brandfarlig.
blir väldigt konstig färg på lågan när man eldar bilderna
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Magnus_J skrev:kan man inte sätta dit dem för Spam ? :lol:

det är ju en plastyta på fotopappret.
den borde faktiskt vara brandfarlig.
blir väldigt konstig färg på lågan när man eldar bilderna
För att inte tala om de ohyggliga skärsår man kan få om man hanterar dem på fel sätt? :wink:
Skriv svar