försvarsministern till attack mot Citybanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
försvarsministern till attack mot Citybanan
Försvarsminister Mikael Odenberg uttalar sig om Citybanan:
"Om man diskuterar ett jättelikt tunnelbygge till enorma kostnader, med enorm teknisk komplikationsgrad, som egentligen bara handlar om pendeltågstrafik, så tycker jag att det finns mycket som talar för en ytspårslösning."
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1316252
Nu rullar min konspirationshjärna igång -- man rullar ut en minister utan koppling till transportfrågor för att kritisera sånt som "bara" handlar om pendeltåg. Jag tror det är regeringens taktik för att dölja att regeringen hela tiden varit enig om satsa på tunneln, enligt den politiska enigheten från kontraktskrivandet för ett år sen.
Uttalandet om "bara pendeltåg" är särskilt utmärkande eftersom pendeltågen i huvudstaden nog är den tågtyp som har det bredaste stödet hos allmänheten. Alla inser att pendeltåg med 740 sittplatser är det enda rationella sättet att transportera tusentals arbetspendlare.
Om försvarsministern istället hade föreslagit att fjärrtågen vänder på södra station eller Älvsjö så hade det varit mer realistisk kritik. Som uttalandet gjordes är det ingen riktig kritik utan en taktisk skenmanöver.
"Om man diskuterar ett jättelikt tunnelbygge till enorma kostnader, med enorm teknisk komplikationsgrad, som egentligen bara handlar om pendeltågstrafik, så tycker jag att det finns mycket som talar för en ytspårslösning."
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1316252
Nu rullar min konspirationshjärna igång -- man rullar ut en minister utan koppling till transportfrågor för att kritisera sånt som "bara" handlar om pendeltåg. Jag tror det är regeringens taktik för att dölja att regeringen hela tiden varit enig om satsa på tunneln, enligt den politiska enigheten från kontraktskrivandet för ett år sen.
Uttalandet om "bara pendeltåg" är särskilt utmärkande eftersom pendeltågen i huvudstaden nog är den tågtyp som har det bredaste stödet hos allmänheten. Alla inser att pendeltåg med 740 sittplatser är det enda rationella sättet att transportera tusentals arbetspendlare.
Om försvarsministern istället hade föreslagit att fjärrtågen vänder på södra station eller Älvsjö så hade det varit mer realistisk kritik. Som uttalandet gjordes är det ingen riktig kritik utan en taktisk skenmanöver.
"Bara pendeltågstrafik" är ju en formulering som kan diskuteras. Sen förstår jag varför försvarsministern uttalar sig i frågan överhuvudtaget. Det är ju inte en fråga som ligger på hans bord, om inte i ett säkerhetspolitiskt samband, vilket det inte är fråga om här. Är det så att journalisten helt enkelt har frågat slumpvis utvalda moderater om vad de tycker om Citybanan? Det är intrycket jag får.
Re: försvarsministern till attack mot Citybanan
Han har ju egentligen rätt, ju...Erik Sandblom skrev:Försvarsminister Mikael Odenberg uttalar sig om Citybanan:
"Om man diskuterar ett jättelikt tunnelbygge till enorma kostnader, med enorm teknisk komplikationsgrad, som egentligen bara handlar om pendeltågstrafik, så tycker jag att det finns mycket som talar för en ytspårslösning."
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1316252
Nu rullar min konspirationshjärna igång -- man rullar ut en minister utan koppling till transportfrågor för att kritisera sånt som "bara" handlar om pendeltåg. Jag tror det är regeringens taktik för att dölja att regeringen hela tiden varit enig om satsa på tunneln, enligt den politiska enigheten från kontraktskrivandet för ett år sen.
Uttalandet om "bara pendeltåg" är särskilt utmärkande eftersom pendeltågen i huvudstaden nog är den tågtyp som har det bredaste stödet hos allmänheten. Alla inser att pendeltåg med 740 sittplatser är det enda rationella sättet att transportera tusentals arbetspendlare.
Om försvarsministern istället hade föreslagit att fjärrtågen vänder på södra station eller Älvsjö så hade det varit mer realistisk kritik. Som uttalandet gjordes är det ingen riktig kritik utan en taktisk skenmanöver.
En av de största anledningarna till att man inte valde en ytlösning är ju att man till varje pris inte vill rubba på centralbron för bilarna. Hade man istället valt att gräva ner centralbron för bilarna så skulle man med lätthet få plats med både 4 och 5 spår mellan Södra Station och Stockholm C.
Lösningen ligger kanske i att skrota såväl citybanan som bilarnas centralbro. Kostnaderna för en nedgrävd centralbro skulle helt vältras över på bilisterna och skulle kunna finansieras med nån form av ppp-lösning, tullar eller annat alternativ där bilisterna själva får betala användningen av leden.
Lägg istället hälften av de besparade pengarna från Citybananprojektet på ett effektivare ytnät av spårväg och på sikt en ny tunnelbanelinje från Gullmarsplan till Karolinska, tillexempel.
Om man för en massa år sedan hade bestämt sig för att gräva ner bilarna hade det kanske varit en bra lösning, under förutsättning att man hade kunnat bygga ut Cst till rimliga kostnader. Som läget är nu är dock Citybanan den bästa lösningen på problemen. Men nån som åker taxi istället för tunnelbana mellan Karlaplan och riksdagshuset kanske inte förstår vikten av effektiv kollektivtrafik.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Varför inte spår på Centralbron och en ordentlig avgiftsfri ringled runt "sta'n", dvs Stockholm. Man har ju redan börjat borra tunnlarna för Österleden men så var det någon "mupp" som slängde grus i maskineriet.
Likaledes en rejäl och likaledes avgiftsfri 6-filig motorväg från typ Fittja över Ekeröarna till en anslutning på befintlig E4 vid Sollentuna eller så. Gärna i kombination med en dubbespårig "by-pass"-järnväg för den tunga långväga trafiken.
/Bengt
Likaledes en rejäl och likaledes avgiftsfri 6-filig motorväg från typ Fittja över Ekeröarna till en anslutning på befintlig E4 vid Sollentuna eller så. Gärna i kombination med en dubbespårig "by-pass"-järnväg för den tunga långväga trafiken.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Bengt Jönsson skrev:Varför inte spår på Centralbron och en ordentlig avgiftsfri ringled runt "sta'n", dvs Stockholm. Man har ju redan börjat borra tunnlarna för Österleden men så var det någon "mupp" som slängde grus i maskineriet.
Likaledes en rejäl och likaledes avgiftsfri 6-filig motorväg från typ Fittja över Ekeröarna till en anslutning på befintlig E4 vid Sollentuna eller så. Gärna i kombination med en dubbespårig "by-pass"-järnväg för den tunga långväga trafiken.
Förbifart Stockholm med sex filer kostar 25 miljarder kronor, tågtunneln endast 16 miljarder.
Låt oss räkna kostnaden per resenär. Antag att Citybanan får två pendeltågslinjer med tiominuterstrafik på båda. Ett dubbelkopplat X60 har 740 sittplatser. Det blir 8880 sittplatser per timme. Med ett pris på 16 miljarder blir det 1,8 miljoner kronor per sittplats. I rusningstid är alla platser belagda.
En sexfilig motorväg kan ta 3600 bilar per timme, vilket motsvarar runt 5400 resenärer per timme. Det blir 4,8 miljoner kronor per resenär.
Så, sparar man några pengar på tredje spåret plus en motorväg? Nej, det blir 170% dyrare. Kalkylen skulle se annorlunda ut om det satt fler än 1,5 personer i varje bil, men nu är det inte så.
Bygg färdigt Tvärbanan, bygg Ostlänken, bygg Citybanan och lite andra spårleder, så att fler kan låta bilen stå.
Österleden behövs för att man ska inte behöva åka igenom city för att komma till Nacka, Stockholm har våldsamt eftersatt infrastruktur här bråkar vi om vad som behövs när det är så att båda behövs.
Dessutom går ju inte ens österleden i närheten av Citybanan så hur skulle dom tjäna på att åka tåg via centralen?
Om vi hade ett öst västligt pendeltågsnät så kanske dom skulle ha tjänat på det Värmdö-Ekerö tex.
Dessutom går ju inte ens österleden i närheten av Citybanan så hur skulle dom tjäna på att åka tåg via centralen?
Om vi hade ett öst västligt pendeltågsnät så kanske dom skulle ha tjänat på det Värmdö-Ekerö tex.
Efter mycket tvekande kom jag mig för att ladda ner tidernas sämsta program - Real player - för att lyssna på inslaget. Va i h...ete babblar reportern om?
Är det teoretiskt möjligt att få in fler fel i ett stycke?
Om Citybanan byggs kommer den bla att stanna i Strängnäs, Katrineholm och Eskilstuna och det kommer även att byggas nya resecentrum i Flen och i Gnesta. Tåg kommer att gå från Stockholm var femte minut. Kostnaden för banan är ännu inte helt säkerställd men siffror som 600 miljoner har nämts.

Du vet väl att alla journalister rökte på på journalisthögskolan? Det förklarar en del flummartiklar.poktirity skrev:Efter mycket tvekande kom jag mig för att ladda ner tidernas sämsta program - Real player - för att lyssna på inslaget. Va i h...ete babblar reportern om?
Om Citybanan byggs kommer den bla att stanna i Strängnäs, Katrineholm och Eskilstuna och det kommer även att byggas nya resecentrum i Flen och i Gnesta. Tåg kommer att gå från Stockholm var femte minut. Kostnaden för banan är ännu inte helt säkerställd men siffror som 600 miljoner har nämts.Är det teoretiskt möjligt att få in fler fel i ett stycke?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Darkwand skrev:Österleden behövs för att man ska inte behöva åka igenom city för att komma till Nacka, Stockholm har våldsamt eftersatt infrastruktur här bråkar vi om vad som behövs när det är så att båda behövs.
Dessutom går ju inte ens österleden i närheten av Citybanan så hur skulle dom tjäna på att åka tåg via centralen?
Om vi hade ett öst västligt pendeltågsnät så kanske dom skulle ha tjänat på det Värmdö-Ekerö tex.
När det gäller att komma till Nacka så har det pratats om att bygga tunnelbana till Nacka, och att inlemma Saltsjöbanan i Tvärbanan. Vore inte det ett långsiktigt hållbart alternativ till motorväg? Johan Eriksson har nämnt att man skulle kunna dra spår över broarna och på så vis spårvägifiera och förlänga Saltsjöbanan från Slussen mot Centralen. Det skulle vara en billig och effektiv lösning.
Vägnätets fördel är att det är finmaskigt och erbjuder bytesfria resor från alla punkter till alla andra punkter. Svagheten är att kapaciteten är så låg [1]. Därför är massbilism inget fungerande alternativ. Bygg därför ut spårnätet så att det blir ett bra alternativ för fler. Det avlastar vägnätet och gör utbyggnader onödvändiga.
[1] En spårvagn med 80 sittplatser varannan minut ger ett flöde på 2400 sittplatser per timme. En fyrfilig motorväg ger ett flöde på 2400 bilar (tresekundersreglen). Så med en person per bil blir det samma flöde. Kör man dubbelkopplade vagnar som på Tvärbanan, blir det lika många sittplatser som en fyrfilig motorväg med två personer i varje bil.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
poktirity skrev:Du verkar räkna på 12 tåg/h. Citybanan byggs för 24 tåg/h och riktning, dvs kostnaden per sittplats under maxtimmen blir 450 000 kr.
Ok men jag tror det blir 12 tåg per timme under större delen av dygnet, inledningsvis i alla fall. Det är ändå en ökning på 25% från dagens nivå, vilket kräver att man utökar vagnparken (eller kör 25% fortare!).
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Dagens absolut bästa komentar!!bruse skrev:Du vet väl att alla journalister rökte på på journalisthögskolan? Det förklarar en del flummartiklar.poktirity skrev:Efter mycket tvekande kom jag mig för att ladda ner tidernas sämsta program - Real player - för att lyssna på inslaget. Va i h...ete babblar reportern om?
Om Citybanan byggs kommer den bla att stanna i Strängnäs, Katrineholm och Eskilstuna och det kommer även att byggas nya resecentrum i Flen och i Gnesta. Tåg kommer att gå från Stockholm var femte minut. Kostnaden för banan är ännu inte helt säkerställd men siffror som 600 miljoner har nämts.Är det teoretiskt möjligt att få in fler fel i ett stycke?

Sedan har vi ju det där halva demonstrationståget som på väg mot "amerikanska ambassaden" tog fle väg och tågade in det nybyggda TV-huset...

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Väg kontra spårväg
Väg kontra spårväg
Det finns en hel del intressanta alternativ för spårvägsutbyggnader i Sverige, men spårväg kommer aldrig att eliminera behovet av "gummihjulslösningar", bussar eller bilar. Även folk som bor och eller jobbar på platser där spårväg, eller ens kollektivtrafik över huvud taget kommer att ha intresse av att utnyttja våra städer.
påpekar VeVeN
Det finns en hel del intressanta alternativ för spårvägsutbyggnader i Sverige, men spårväg kommer aldrig att eliminera behovet av "gummihjulslösningar", bussar eller bilar. Även folk som bor och eller jobbar på platser där spårväg, eller ens kollektivtrafik över huvud taget kommer att ha intresse av att utnyttja våra städer.
påpekar VeVeN
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Väg kontra spårväg
VeVen skrev:Det finns en hel del intressanta alternativ för spårvägsutbyggnader i Sverige, men spårväg kommer aldrig att eliminera behovet av "gummihjulslösningar", bussar eller bilar.
Just det, och därför ska vi inte eliminera vägnätet. Däremot är nya spårleder ett mycket hållbart, säkert och kapacitetstarkt alternativ till nya motorvägar.
Re: Väg kontra spårväg
Knappast ens i framtiden har vi några garantier för att alla nya transportbehov kan ordnas med spårtrafiklösningar. Man måste se det från fall till fall, förväntad framtida bebyggelse, arbetsmarknad etc.Erik Sandblom skrev:Just det, och därför ska vi inte eliminera vägnätet. Däremot är nya spårleder ett mycket hållbart, säkert och kapacitetstarkt alternativ till nya motorvägar.VeVen skrev:Det finns en hel del intressanta alternativ för spårvägsutbyggnader i Sverige, men spårväg kommer aldrig att eliminera behovet av "gummihjulslösningar", bussar eller bilar.
filosoferar VeVeN
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Re: Väg kontra spårväg
VeVen skrev:Knappast ens i framtiden har vi några garantier för att alla nya transportbehov kan ordnas med spårtrafiklösningar. Man måste se det från fall till fall, förväntad framtida bebyggelse, arbetsmarknad etc.Erik Sandblom skrev:Just det, och därför ska vi inte eliminera vägnätet. Däremot är nya spårleder ett mycket hållbart, säkert och kapacitetstarkt alternativ till nya motorvägar.VeVen skrev:Det finns en hel del intressanta alternativ för spårvägsutbyggnader i Sverige, men spårväg kommer aldrig att eliminera behovet av "gummihjulslösningar", bussar eller bilar.
filosoferar VeVeN
Det kan gå om vi byter samhällssystem..
De länder som "provat" är dock inte att ta efter..
/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!