x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Ja jag håller med dig. Faktumet ær att jag satt och tittade på Google Earth hærom dagen och hade en transport addon, som jag laddade från Google Earths community. HUR som helst, dær kunde man se stræckningen av den gamla Amagerbanan. Och VARFØR man inte bygger under flygplatsen førstår jag heller inte.
Vad jag kan tænka mig ær att det ær ju en rætt så lång stræcka under flygplatsen, till ett område som består mest av villor och radhus; och man ser det væl inte som ekonomiskt hållbart att bygga dit ut, nær passagerar underlaget inte finns.
Och några planer har jag inte hørt.
Jag har før mig att jag har en karta dær hemma på føreslagna framtida stræckningar. Jag skall se om jag kan uploada den, så kan du se vad man har tænkt sig. Så kommer du också att se att Dragør inte blir betjænat av metron.
Faktumet ær att jag tycker det ær mærkligt att man bygger metron hela vægen till flygplatsen nær man faktiskt har Øresundståget som tar 7-8 minuter från Hovedbanegården, men men, det ær ju inte jag som tar besluten
Vad jag kan tænka mig ær att det ær ju en rætt så lång stræcka under flygplatsen, till ett område som består mest av villor och radhus; och man ser det væl inte som ekonomiskt hållbart att bygga dit ut, nær passagerar underlaget inte finns.
Och några planer har jag inte hørt.
Jag har før mig att jag har en karta dær hemma på føreslagna framtida stræckningar. Jag skall se om jag kan uploada den, så kan du se vad man har tænkt sig. Så kommer du också att se att Dragør inte blir betjænat av metron.
Faktumet ær att jag tycker det ær mærkligt att man bygger metron hela vægen till flygplatsen nær man faktiskt har Øresundståget som tar 7-8 minuter från Hovedbanegården, men men, det ær ju inte jag som tar besluten

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Vill bara starta med att säga att det här du skriver här ovan är extremt tramsigt då det inte stämmer alls i mina ögon. Vanlöse där M1 och M2 startar är ett område som har sin beskärda del av invandrare.Johan Eriksson skrev:Har bara en sak at säga om Köpenhamns nya k-trafiksbetjäning metron enligt kartan ovan: Segrationstunnelbana av värsta sorten!
Inte nog med att den redan går mellan existerande och planerade områden för folk enbart med höga inkomster och i flera fall längs ren villa/småhusbebyggelse (Vanlöse, Amager Strand) samt längs världens största obebyggda gräsmatta (västra Amager) så är det tänkt at den bara ska förlängs till andra välbärgade områden enkom! Ny planerade "sjöstäder" vid Nordhavn/Färgehavn Nord, Refshaleöen och Tegelholmen /Sydhavn och Brönshöj ska minsann få metro och ring ska binda ihop de hippa yuppie-banorna men fortfarande inga andra linjer i redan etablerade radiella tunga stråk som alla redan identifierats som lämpliga för spårväg!
Länge Leve tvåtredjedelssamhället och skicka Christianiaborna på samhällets soptipp bara, det löser säkert de danska samhällsproblemen med segretion, utanförskap, klasskillnader och andra paranoida invandrarinställningar!
Ger upp på Köpenhamn men hoppas på Århus!
M1 som kör på västra Amager passerar områden som har invandrare med. Jag själv, bor på Nörrebro och här är det extremt mycket invandrare. Och två stationer hamnar på Nörrebro (Nörrebro station och Nörrebro rundel) och en på gränsen mellan Nörrebro och Fredriksberg (Landsarkivet), alla dessa stationer kommer med allra största sannolikhet ha invandrare som dess främsta passagerargrupp.
Anledningen att man inte bygger ut till Ishöj och andra invandrartäta förorter är antagligen pga dem redan är betjänade av S-banan.
Christianshavns station ligger 5 minuters gångavstånd från Christiania så även dessa autonomer kan enkelt och snabbt ta sig till metroen.
Anledningen att man planerar in metroen till ställen som inte är byggda ännu är säkerligen pga det är enklare att bygga på ställen som inte har några hus man behäver ta hänsyn till under själva byggtiden.
MEN visst, jag håller med om att det är märkligt att man inte har planerat någon sträckning längs med Nörrebro gade, som har extremt mycket trafik. Busslinje 5A som idag trafikerar Nörrebro gade är Danmarks mest lönsamma busslinje. Varför man har valt att inte bygga längs med Nörrebro gade är för mig ett fenomen, men jag tror inte det har någon samband med att det bor mycket invandrare i området, eller jag är faktiskt ganska så säker på det.
Men låt oss nu inte göra den här tråden också till en politisk tråd om olika politiska uppfattningar.
I övrigt så tycker jag inte det snackas så jätte mycket om letbanor. Dem som är lite insatta ser gärna en återkomst (lokförare i synnerhet, i alla fall på mitt jobb är för letbanor), men Herr och Fru Danmark som bor här i Kbh tror jag inte är särskilt informerade om letbanerna. Man ser det som en självklarhet att metroen kommer att utbyggas; att det redan är bestämt så att säga. Står det något om letbanor i tidningarna så reagerar människor ungefär så här: "Jaha, men vi håller ju på och bygger metro juh". Men visst, jag tycker man hör ganska så ofta folk klagar över linje sträckningarna över den planerade metroen.
Ja alle vil have en metro der, hvor de bor eller arbejder. Ingen tænker på, hvor folk i almindelighed skal til og fra.
Ideen om en metroring opstod i forbindelse med "Projekt Basisnet" for omkring ti år siden. Der var nogle centrale dele af København, der ikke havde nogle stationer i nærheden. Ideen var så at dække de områder med en ringlinie. Denne ide har så levet videre med visse varianter og bliver højst sandsynligt vedtaget ved lov i Folketinget ved trediebehandlingen 1. juni 2007.
Med hensyn til kortene. Nr. 2 med Valbymetroen er det ældste. Det detaljerede kort, der linkes til, er fra en rapport/forslag Ørestadsselskabet udarbejdede. Ørestadsselskabet har været en væsentlig drivkraft bag metroringen, da det jo er indlysende, at de vil komme til at stå for den.
(Men bortset fra det så nyd lige grafikken på kortet, der linkes til. Det er tegnet af den danske mester i den slags, Erling Nederland, der desværre døde i december 2006.)
Kort nr. 3 er nyere og kan ses på alle metrostationer som en anden propaganda. Valbymetroen er faldet bort, men der er taget højde for en eventuel udbygning mod vest fra Københavns Hovedbanegård. En tilsvarende udbygning mod nordvest fra Nørrebro har dog førsteprioritet.
I forhold til kortet er der dog sket et par ændringer i forbindelse med forhandlingerne.
I stedet for at køre via Rigshospitalet, skal metroringen køre via Poul Henningsens Plads (krydset Østerbrogade/Jagtvej). Rigshospitalet og naboen Tandlægehøjskolen rummer ganske vist mange arbejdspladser, men området omkring Poul Henningsens Plads rummer mange boliger.
Den anden ændring er, at man i stedet for at køre via Forum kører via Frederiksberg. Forum-løsningen ville nemlig kun berører en beskeden del af Frederiksberg Kommune, hvilket de selvfølgelig blev sure over. Og da de skal være med til at betale, var de lidt svære at ignorere.
Ignoreret blev derimod nogle ved Enghave Plads der lige er blevet omlagt men nu skal graves op igen. Marmorkirken slipper heller ikke selv om der frygtes for kirkens fundament.
Så alt i alt ender linieføringen som den røde linie, der kan ses på kort nr. 1.
Kort nr. 1 er det nyeste, og jeg har ikke se det før. Men det er utvivlsomt lavet som et høringssvar til Infrastrukturkommissionen, der i øjeblikket er ved at finde ud, hvad der skal bygges og udbygges af baner og veje rundt omkring i Danmark de næste 20-30 år.
Brønshøjlinien har længe stået på ønskelisten, mens Sydhavnslinien, Havnelinie Nord og Havnelinie Syd er logiske følger af den udbygning, der for tiden finder sted i Københavns gamle havneområder. Cityring 2 virker for mig som en inddækning af de områder, der går glip af metroringen, samt nogle nogle tyndt bebyggede områder på Amager.
Desværre lider både metroringen og en eventuel Cityring 2 af det problem, at de ikke tager hensyn til trafikstrømme og eksisterende buslinier. Ja de giver nogle nye forbindelser men ignorerer det faktum, at det københavnske trafiknet er baseret på radiallinier og tværlinier og reelt har været det siden 1902. Med de foreliggende ringlinier risikerer flere vigtige buslinier at få kappet deres centrale dele væk, hvilket næppe vil glæde passagererne.
Ideen om en metroring opstod i forbindelse med "Projekt Basisnet" for omkring ti år siden. Der var nogle centrale dele af København, der ikke havde nogle stationer i nærheden. Ideen var så at dække de områder med en ringlinie. Denne ide har så levet videre med visse varianter og bliver højst sandsynligt vedtaget ved lov i Folketinget ved trediebehandlingen 1. juni 2007.
Med hensyn til kortene. Nr. 2 med Valbymetroen er det ældste. Det detaljerede kort, der linkes til, er fra en rapport/forslag Ørestadsselskabet udarbejdede. Ørestadsselskabet har været en væsentlig drivkraft bag metroringen, da det jo er indlysende, at de vil komme til at stå for den.
(Men bortset fra det så nyd lige grafikken på kortet, der linkes til. Det er tegnet af den danske mester i den slags, Erling Nederland, der desværre døde i december 2006.)
Kort nr. 3 er nyere og kan ses på alle metrostationer som en anden propaganda. Valbymetroen er faldet bort, men der er taget højde for en eventuel udbygning mod vest fra Københavns Hovedbanegård. En tilsvarende udbygning mod nordvest fra Nørrebro har dog førsteprioritet.
I forhold til kortet er der dog sket et par ændringer i forbindelse med forhandlingerne.
I stedet for at køre via Rigshospitalet, skal metroringen køre via Poul Henningsens Plads (krydset Østerbrogade/Jagtvej). Rigshospitalet og naboen Tandlægehøjskolen rummer ganske vist mange arbejdspladser, men området omkring Poul Henningsens Plads rummer mange boliger.
Den anden ændring er, at man i stedet for at køre via Forum kører via Frederiksberg. Forum-løsningen ville nemlig kun berører en beskeden del af Frederiksberg Kommune, hvilket de selvfølgelig blev sure over. Og da de skal være med til at betale, var de lidt svære at ignorere.
Ignoreret blev derimod nogle ved Enghave Plads der lige er blevet omlagt men nu skal graves op igen. Marmorkirken slipper heller ikke selv om der frygtes for kirkens fundament.
Så alt i alt ender linieføringen som den røde linie, der kan ses på kort nr. 1.
Kort nr. 1 er det nyeste, og jeg har ikke se det før. Men det er utvivlsomt lavet som et høringssvar til Infrastrukturkommissionen, der i øjeblikket er ved at finde ud, hvad der skal bygges og udbygges af baner og veje rundt omkring i Danmark de næste 20-30 år.
Brønshøjlinien har længe stået på ønskelisten, mens Sydhavnslinien, Havnelinie Nord og Havnelinie Syd er logiske følger af den udbygning, der for tiden finder sted i Københavns gamle havneområder. Cityring 2 virker for mig som en inddækning af de områder, der går glip af metroringen, samt nogle nogle tyndt bebyggede områder på Amager.
Desværre lider både metroringen og en eventuel Cityring 2 af det problem, at de ikke tager hensyn til trafikstrømme og eksisterende buslinier. Ja de giver nogle nye forbindelser men ignorerer det faktum, at det københavnske trafiknet er baseret på radiallinier og tværlinier og reelt har været det siden 1902. Med de foreliggende ringlinier risikerer flere vigtige buslinier at få kappet deres centrale dele væk, hvilket næppe vil glæde passagererne.
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Leif Jørgensen
Är det så begåvat f.ö. att kalla en av de nya stationerna på Kastrup-linjen för just Kastrup, när den stationen ligger i ett bostadsområde och inte på själva flygplatsen? Jag ser redan framför mig rubriker i stil med "Herr och fru Yigamoto från Osaka klev av på fel Kastrup - Missade Tokyoplanet" om ett halvår...
Åtminstone för turisternas skull borde man ge den stationen ett annat namn för att undvika förväxlingar. Stationsnamn skall öht inte likna varandra.
Åtminstone för turisternas skull borde man ge den stationen ett annat namn för att undvika förväxlingar. Stationsnamn skall öht inte likna varandra.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Det här går aldrig att komma runt.Johan Eriksson skrev:Nu heter iofs stationen vid flygplatsen för "Kufthavnen" och gamla Kastrup-området för Kasrup men du har principtellt rätt, de är lätta att förväxla!rote skrev:Är det så begåvat f.ö. att kalla en av de nya stationerna på Kastrup-linjen för just Kastrup, när den stationen ligger i ett bostadsområde och inte på själva flygplatsen?
Det finns alltid ett samhälle som gett namn åt en flygplats. Det är inte helt ovanligt att turister hamnar i Landvetter istället för på Landvetter. Där är det dessutom lite längre mellan, eftersom flygplatsen ligger vid Härryda, ett par km från Landvetter - men Härryda är väl inget bra namn internationellt.....
- -
Det enda rätta att göra i det här fallet är att informera tydligt med piktogram och liknande. (fanns ett förslag i Göteborg om att i norrgående i Tingstadstunneln ha höger och mittfilen skyltade med Norska flaggor och vänsterfilen med överkorsad norsk flagga - på förekommen anledning)
Ett överkorsat flygplan på "Kastrup" och ett flygplan på "Lufthavnen" torde göra susen. Det är till och med internationellare än linjenummer i Tunnelbanan, i Stockholm då alltså (pik till Svend)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
rote: Enig men desværre har Ørestadsselskabet - i hvert fald ind til for nyligt - en politik om ikke at bruge gadenavne. Det giver af og til nogle mærkværdige resultater. Det værste er dog nok stationen ved Øresundsvej, der kommer til at hedde - Øresund!
Lige i Kastrup eksisterer problemet i øvrigt allerede, i det buslinie 2A har endestationen Kastrup, Ved stationen. Men Ved stationen er navnet på en mindre gade, der netop ikke ligger ved stationen i lufthavnen men ved den gamle Kastrup Station på Amagerbanen. En station der blev etableret et par årtier før lufthavnen, men som nu forlængst er nedlagt.
Men er det ikke mest os danskere og svenskere, der taler om "Kastrup Lufthavn"? Herr och fru Yigamoto skal vel til "Wonderfull Copenhagen" (og så i øvrigt være glade for at de ikke skal bekymre sig om den baneløse Københavns Lufthavn, Tune).
Lige i Kastrup eksisterer problemet i øvrigt allerede, i det buslinie 2A har endestationen Kastrup, Ved stationen. Men Ved stationen er navnet på en mindre gade, der netop ikke ligger ved stationen i lufthavnen men ved den gamle Kastrup Station på Amagerbanen. En station der blev etableret et par årtier før lufthavnen, men som nu forlængst er nedlagt.
Men er det ikke mest os danskere og svenskere, der taler om "Kastrup Lufthavn"? Herr och fru Yigamoto skal vel til "Wonderfull Copenhagen" (og så i øvrigt være glade for at de ikke skal bekymre sig om den baneløse Københavns Lufthavn, Tune).
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Leif Jørgensen
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
In till stan från flygplatsen bereder inga problem. Det är när folk skall ut från hotellet, ner i undergrunden och åka med metron till flygplatsen samt är lite stressade som det lätt kan gå tokigt. (en anekdot kan vara på sin plats: Min mor som en gång var på väg mot flygplatsen i Ängelholm och skulle flyga till Stockholm körde utanför Helsingborg av på E4 mot Stockholm istället för att fortsätta på E6 mot flygplatsen).Jørgensen skrev:rote: Enig men desværre har Ørestadsselskabet - i hvert fald ind til for nyligt - en politik om ikke at bruge gadenavne. Det giver af og til nogle mærkværdige resultater. Det værste er dog nok stationen ved Øresundsvej, der kommer til at hedde - Øresund!
Lige i Kastrup eksisterer problemet i øvrigt allerede, i det buslinie 2A har endestationen Kastrup, Ved stationen. Men Ved stationen er navnet på en mindre gade, der netop ikke ligger ved stationen i lufthavnen men ved den gamle Kastrup Station på Amagerbanen. En station der blev etableret et par årtier før lufthavnen, men som nu forlængst er nedlagt.
Men er det ikke mest os danskere og svenskere, der taler om "Kastrup Lufthavn"? Herr och fru Yigamoto skal vel til "Wonderfull Copenhagen" (og så i øvrigt være glade for at de ikke skal bekymre sig om den baneløse Københavns Lufthavn, Tune).
Nu upptäckte jag station "Øresund", håller med om att det inte heller är så lyckat namnval. Om inget annat så är det så otroligt intetsägande, med tanke på vad "Øresund" kan associeras till och vad det egentligen är.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Der bliver ingen problemer med forveksling.
Det er kun folk i Danmark og Sverige, der ved at den ene af Københavns lufthavne ligger i Kastrup (den anden hedder Københavns Lufthavn, Roskilde, idet ordet "Tune" internationalt er forbudt at anvende - tune er noget man gør ved en motor, og tekniske termer må af sikkerhedsårsager ikke indgå i navnet på en lufthavn).
For alle andre er navnet Copenhagen Airport, og dette navn optræder også på jermbanestationen under lufthavnen sammen med det danske navn "Københavns Lufthavn, Kastrup". Jernbanestationens forkortelse er i øvrigt CPH lige som lufthavnen.
Det bliver nok også ret få internationale rejsende, der vil benytte metroen til lufthavnen, med mindre de bor på et hotel lige ved en metrostation. Hovedbanegården er det naturlige afgangssted til lufthavnen, og derfor er der tog hver 10. minut. Derimod vil metroen nok få en hel del ansatte i lufthavnen som passagerer. Mange af de ansatte bor i Kastrup og Sundby.
Det er kun folk i Danmark og Sverige, der ved at den ene af Københavns lufthavne ligger i Kastrup (den anden hedder Københavns Lufthavn, Roskilde, idet ordet "Tune" internationalt er forbudt at anvende - tune er noget man gør ved en motor, og tekniske termer må af sikkerhedsårsager ikke indgå i navnet på en lufthavn).
For alle andre er navnet Copenhagen Airport, og dette navn optræder også på jermbanestationen under lufthavnen sammen med det danske navn "Københavns Lufthavn, Kastrup". Jernbanestationens forkortelse er i øvrigt CPH lige som lufthavnen.
Det bliver nok også ret få internationale rejsende, der vil benytte metroen til lufthavnen, med mindre de bor på et hotel lige ved en metrostation. Hovedbanegården er det naturlige afgangssted til lufthavnen, og derfor er der tog hver 10. minut. Derimod vil metroen nok få en hel del ansatte i lufthavnen som passagerer. Mange af de ansatte bor i Kastrup og Sundby.