15 minuters väntan på ambulans?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

15 minuters väntan på ambulans?

Inlägg av bruse »

Ska det ta över 15 minuter att vänta på ambulans? En hjärtsjuk människa skulle aldrig överleva. Och inte tala om vad det kostar med stopp i trafiken.
Tunnelbanan Gröna linjen
Arkiverat 2007-04-02 19:13
Trafiken är åter igång vid T-centralen i riktning mot Skarpnäck/Farsta strand och Hagsätra efter stopp på grund av sjukdomsfall kl 18.15-18.33. Följdförseningar på som mest 18 minuter.
Inskrivet 07-04-02 18:20 Uppdaterat 07-04-02 18:39

Jag var där. Föraren gick fram å tebax efter hela tåget två gånger. Flera tusen människor blir sena för att det ska ta mer än 15 minuter för en ambulans att undsätta en sjuk människa.

Har fått för mig att brandkår å ambulans ska komma inom 6-7 minuter inne i stan.

En hjärtsjuk person skulle aldrig överleva. Ska det vara såhär?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Mitt i rusningen, jävla otur säger jag bara!
Användarens profilbild
PCC

Re: 15 minuters väntan på ambulans?

Inlägg av PCC »

bruse skrev:Ska det ta över 15 minuter att vänta på ambulans? En hjärtsjuk människa skulle aldrig överleva. Och inte tala om vad det kostar med stopp i trafiken.
Tunnelbanan Gröna linjen
Trafiken är åter igång vid T-centralen i riktning mot Skarpnäck/Farsta strand och Hagsätra efter stopp på grund av sjukdomsfall kl 18.15-18.33. Följdförseningar på som mest 18 minuter.

Jag var där. Föraren gick fram å tebax efter hela tåget två gånger. Flera tusen människor blir sena för att det ska ta mer än 15 minuter för en ambulans att undsätta en sjuk människa.

Har fått för mig att brandkår å ambulans ska komma inom 6-7 minuter inne i stan.

SOSAB har olika prioriteringsnivåer för sina körningar (i likhet med andra utyckningsfordon), dom har blivit restriktivare den senaste tiden när det gäller körning med ambulans har jag noterat. Om det inte är en viss sorts brådska för att en patient riskerar dö, så åker dom inte fram på utryckning. Vet inte hur det var i just detta specifika fall dock. I normala fall när SOSAB skickar en ambulans genom TLC och det är fara för liv (typ andningsuppehåll och hjärtproblem) så är dom där på några få minuter i innerstaden. Häromdagen hade vi ett fall med andningsuppehåll, tror det var vid HOT eller om det var ZID kanske, då var dom där på tre-fyra minuter max!

Dock så har dom egentligen rätt att använda angelägenhetsgraden "trängande fall" och utryckningskörning när dom åker på jobb där det blir stopp i den spårburna trafiken. Detta verkar dom inte tänka på från SOSAB:s sida när dom ger ambulanspersonalen körodern. Tanken har slagit mig den senaste tiden att vi bör samordna detta.

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

PCC skrev:
bruse skrev:Ska det ta över 15 minuter att vänta på ambulans? En hjärtsjuk människa skulle aldrig överleva. Och inte tala om vad det kostar med stopp i trafiken.
Tunnelbanan Gröna linjen

SOSAB har olika prioriteringsnivåer för sina körningar (i likhet med andra utyckningsfordon), dom har blivit restriktivare den senaste tiden när det gäller körning med ambulans har jag noterat. Om det inte är en viss sorts brådska för att en patient riskerar dö, så åker dom inte fram på utryckning. Vet inte hur det var i just detta specifika fall dock. I normala fall när SOSAB skickar en ambulans genom TLC och det är fara för liv (typ andningsuppehåll och hjärtproblem) så är dom där på några få minuter i innerstaden. Häromdagen hade vi ett fall med andningsuppehåll, tror det var vid HOT eller om det var ZID kanske, då var dom där på tre-fyra minuter max!

Dock så har dom egentligen rätt att använda angelägenhetsgraden "trängande fall" och utryckningskörning när dom åker på jobb där det blir stopp i den spårburna trafiken. Detta verkar dom inte tänka på från SOSAB:s sida när dom ger ambulanspersonalen körodern. Tanken har slagit mig den senaste tiden att vi bör samordna detta.

mvh PCC
Samhällsekonomiskt kostar denna nedprioritering oerhörda pengar per tillfälle. Räkna 15 minuter á minst 250 kr/tumme för minst 1000 personer. Redan där 62 500 kronor. Vad har samhället "sparat"?
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

bruse skrev:
PCC skrev:

mvh PCC
Samhällsekonomiskt kostar denna nedprioritering oerhörda pengar per tillfälle. Räkna 15 minuter á minst 250 kr/tumme för minst 1000 personer. Redan där 62 500 kronor. Vad har samhället "sparat"?
Jag bara konstaterade fakta... att SOSAB gör nedprioriteringar, jag tror inte dom tänker på att dom faktiskt får köra på utryckning på alla jobb som innebär stopp i den spårburna trafiken. Det är inte samhällsekonomiskt att göra dessa nedprioriteringar, just därför får dom göra en uppprioritering av ärendet när det innebär stopp i den spårburna trafiken!

mvh PCC
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

PCC skrev:... HOT eller om det var ZID ...
Du menar kanske "Hornstull eller om det var Zinkensdam"? (Apropå diskutionen i ett par andra trådar!)

Håller med om att SOSAB borde ha utryckningskörning (blåljus och siren) när de kör till stoppade tunneltåg!
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

LÅ1 skrev:
Du menar kanske "Hornstull eller om det var Zinkensdam"? (Apropå diskutionen i ett par andra trådar!)

Håller med om att SOSAB borde ha utryckningskörning (blåljus och siren) när de kör till stoppade tunneltåg!
När jag tänker efter var D nog LIH.

/PCC
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Det kan ju vara så att det var ett sånt tillfälle då alla ambulanser är upptagna samtidigt, och då är det bara att prioritera hårt. De som inte är akut döende får vänta lite.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Har väl även varit en hel del om det i media på senare tid. I Stockholmsområdet så har tidigare brandkåren och numera även delvis vissa polispatruller utrustats med defillibratorer. Detta då tydligen ambulanserna i Storstockholm är bra mycket färre, utslaget på antalet invånare, än på en del andra platser i landet. Kommer inte ihåg exakta siffror, men i mitten av januari i år så vill jag minnas att det bl.a. i Dagens Eko nämndes att det går drygt en ambulans per 30 000 invånare i Stockholm medan jämförbara tal för Göteborg var att det gick ungefär hälften så många näsor per ambulans och i Malmö var det ännu färre. Försvarar ingenting, men med sådana siffror, om de nu stämmer, så är det kanske inte så konstigt att det prioriteras och att väntetid uppstår.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

PCC skrev:
LÅ1 skrev:

När jag tänker efter var D nog LIH.

/PCC
LIH = Lindhagen??????????? :wink:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

15 minuter? Jag får vara glad om ambulansen kommer på 20 minuter, och det bygger på att det finnas en ledig ambulans i stan. Eftersom vi bara har tre ambulanser i länet så kan det ju lika gärna vara så att en är på Fårö, en i Burgsvik och en i Katthammarsvik. Och då får man vänta.
Och helikoptern kan lika gärna vara upptagen med nån sjukresa till Tjockholm, så den kan man inte lita på.
Så var ni glada om ni kan få en ambulans på 15 minuter.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

LIH = Lindhagen??????????? :wink:[/quote]

LIH =Liljeholmen
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

man kan ju då undra varför det inte tillkallas sjukvårdutbildade väktare som skulle kunna göra en första insats och kanske flytta den sjuke till perrongen och där ge första hjälpen i väntan på Akutbild och ambulans.?!

kanske det skulle finnas lämplig avsedd utrustning på respektive glasbur, som skulle kunna användas?

eller kanske som i tyskland mer frivilliga Röda korsare som glider runt med walkitalki,

Läste även att det skall på försök skickas ut SMS till utbildade personer i HLR inom ettvisst område då personen behöver hjälp.

Ja ambulanserna är hårt belastade och för få (min åsikt)
tyvärr blir de kanske många gånger låsta på "skitsaker", missförstå mig inte med formuleringen men ofta så får ju amb.pers. ta vid där resten av sjukvården misslyckas. ex. psykiatrin, osv.
rojje

Inlägg av rojje »

Det är tyvärr inte alls ovanligt att man får vänta på ambulansen. Då jag körde pendeln här i huvudstaden var det inte ovanligt med sjukdomsfall på tågen som krävde ambulans. En väntan i upp till 30 minuter på ambulansen var inte ovanligt, vanligast var en väntan på ca. 15-20 minuter. Under den tiden mer eller mindre stopp i trafiken.

Mvh Rojje
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Tunnelbanan Gröna linjen

Om ambulansen har 6-7 minuters framkörningstid tar det förmodligen totalt 18 minuter - inklusive larmningen och att ambulanspersonalen sedan ska ta hand om den drabbade på plats. Det brukar i de flesta fall inte vara lämpligt att snabbast möjligt dra ut patienten på plattformen så att tåget kan stänga dörrarna och åka...
poktirity

Inlägg av poktirity »

Jag var med om något liknande i somras. Vid Alvik var det en äldre kvinna som svimmade. Hon kviknade dock snabbt till och efter några minuter kom det en från SL och hjälpte henne ut så hon fick sitta på en stol på perrongen istället. Inte heller där var ambulansen särskilt snabb, skulle tro att det tog minst 10 minuter innan hon lämnade tunnelbanan, sen hur lång tid det tog innan ambulansen kom vet jag inte.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En kvart är ju rena lyxen. När jag åkte på njursten och trodde jag hadre inre blödningar för halva kroppen domnade av i vågor så tog det väl trekvart att få ut en ambulans, och jag hade svårt att övertyga sos alarm om att verkligen skicka en ambulans alls trots att smärtorna var så stora att jag hade svårt att prata... (det hände sommaren-05).
bruse skrev:Samhällsekonomiskt kostar denna nedprioritering oerhörda pengar per tillfälle. Räkna 15 minuter á minst 250 kr/tumme för minst 1000 personer. Redan där 62 500 kronor. Vad har samhället "sparat"?
Kostar det verkligen 250kr/timme? Måste verkligen *alla* dessa personer göra saker exakt just de 15 minuter de nu förlorat?
Jag förstår att det blir dyrt om folk missar anslutningar till fjärrtrafik o.s.v., eller om några ska delta i möten med många andra personer som blir väntande, men de flesta som har ett jobb som inte är extremt beroende av samarbete löpande sekund för sekund med andra så kvittar det väl om denna kvarts arbete infaller nån annan gång?

(Ta med en bok, typ).
joal

Inlägg av joal »

Kl 18.23 ska ambulanspersonal ha varit på plats på T-centralen, tyvärr på fel plattform. Någonstans brast det tydligen i kommunikationen.

/Jonas
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

joal skrev:Kl 18.23 ska ambulanspersonal ha varit på plats på T-centralen, tyvärr på fel plattform. Någonstans brast det tydligen i kommunikationen.

/Jonas
Nån sa väl gröna linjen? :evil:
Var länge sen jag såg spårnummer på Tce, eller finnas de där? det underlättar ju en del liksom... men det är väl för simpelt, det ksoatr inget å är inge plippande.
poktirity

Inlägg av poktirity »

bruse skrev:
joal skrev:Kl 18.23 ska ambulanspersonal ha varit på plats på T-centralen, tyvärr på fel plattform. Någonstans brast det tydligen i kommunikationen.

/Jonas
Nån sa väl gröna linjen? :evil:
Var länge sen jag såg spårnummer på Tce, eller finnas de där? det underlättar ju en del liksom... men det är väl för simpelt, det ksoatr inget å är inge plippande.
Jag är ganska säker på att de skyltar spårnummer på T-Centralen.
Skriv svar